Skillnad på Super S7.117 och S7.117

Vannish

Medlem
Har flexat en SS7a en gång och den är bra mkt styvare än vad S7orna är. SS7 har (iaf de jag flexade) ett lager med metall i sig och väger oxå en del mer. Så egentligen är det 2 helt olika skidor.
S7=lekfull pudermaskin
SS7= Nu jävlar ska vi köra stort

Tror att det är ytterst få som verkligen behöver ett par ss7or...speciellt om man ska ha dom som puderskidor.

Okej, det låter ju ganska vettigt. Jag menar heter dom Super och allt! Hehe

Tack för svaret. Synd att grafiken är så tråkig till S7 bara :/

Det känns som en riktigt grym skida. Är det någon som vet vad svängradien är på 188cm?

Känns som mina 178cm - 80kg vältränad kan vara okej med den längden.

ragr sa:
http://www.rossignol.com/SE/s7-bc_RA9QC02_product_ski-men-skis-freestyle.html

Sizes : 166-176-188
Sidecut : 145/115/123
Radius : T.188:18m
Structure : Sandwich
Core : HardCore
Ski Feat : Rebound Tip
Tack tack =) Gud va sugen man blir. Riktigt nice svängradie! Finns mycket man vill ha inom skidvärlden!

Liten tilläggsfråga, någon speciell bindning som rekommenderas till S7'an?

Som tidigare, 80kg, 26stl och brukar ha DIN på 9-11.

Sitter och kollar alternativen som skidbutiken.com har. Kan inte riktigt skillnaden på marker-bindningarna. De som listas är:

Griffon 12
Jester 16
Baron 12
Duke 16
Look pivot 14 (?)
Rossignol FKS 180
Salomon STH12
Salomon STH16

Jester 16

Look pivot 14

Salomon STH16

Nån av dessa.
eller om du vill ha turfunktion också så denna: Duke 16

Senast ändrad:
Nog hade det varit kul att tura, men det är nog något jag isf satsar på senare. Har för tillfället mina telemark som får duga.

Tack så mycket för svaret. Finns det någon större skillad mellan de du listade? Eller är det med efter eget tycke och smak (iofs är det väl alltid det)?

Vannish sa:
Nog hade det varit kul att tura, men det är nog något jag isf satsar på senare. Har för tillfället mina telemark som får duga.

Tack så mycket för svaret. Finns det någon större skillad mellan de du listade? Eller är det med efter eget tycke och smak (iofs är det väl alltid det)?
Alla ær ju mer eller mindre bara plastbindningar med vissa skillnader..

Jester 16
Bredare monteringspunkt som ska vara bættre før breda skidor (vetifan om det verkligen hjælper men vissa påstår att det ær svårare att rycka ut bindningen på Jesters æn med vanliga...)

Look pivot 14
En legend i ny kostym. Tådelen ær inte densamma som på FKS185/P18 då den ær i plast och har "upward release", aka awkward release enligt somliga, (svensk øversættning tack!) før att den ska vara snællare i lægre farter. Hældelen ær dock samma som på de andra. Mkt metall och bra med elastisitet.
Enda "nackdelen" med den ær att den måste monteras exakt efter din sullængd (inte lika exakt som dynafit men...ændå) før den går bara att justera några mm, mao inte så lætt før polare att testa dina feta lagg..på gott och ont.

Salomon STH16
Æven dær en klassiker i nya klæder. STH16 ær en vælanvænd bindning i alla genrer och har sj testat både STH16 och gamla 916. Visst..det ær skillnad men jag skulle absolut lita på en STH16 till 100% :D

Så om jag vore du skulle jag satsta på Look eller Salomon :)

Okej, det låter kanon. Tack så mycket för informationen! Då tror jag det lutar åt STH16, verkar som ett bra val.

Om du funtar på STH16, överväg P18/FKS180... Lite lägre start på DIN-skalan (8 istf. 9), metall en masse och grym flex!

Jämför man bindningar tycker jag man skall jämföra såhär:

STH16 vs. P18
STH14 Driver vs. P14 vs. Jester
STH12 vs. vanliga Look/Rossi vs. Griffon

Frågar du mig om gruppsegrare så säger jag P18, STH14 Driver och Griffon.

Hur mycket kan man variera längden på sulan med en STH16? Det låter ju riktigt trevligt med en relativt lätt och schysst bindning som tål att åkas ordentligt, men om man byter pjäxor och sen inte kan komma på skidorna, känns det lite som en liten nackdel (är på väg att göra bytet under kommande säsong). Dessutom vill man ju kunna byta runt lite i kompiskretsen och alla har inte dvärgfötter

Dessutom tänkte jag fråga om det är någon som har testat S7.188 för 2011, den verkar vara 5mm smalare än 2010-modellen - är det något annat som skiljer?
Funderar att byta/ha som komplement till ett par Black Crows Navis 186 och jag undrar om det är rätt beslut - eller om man skulle gå på något ännu bredare för de dagar då snön blir lite djupare. Någon som har testat bägge och kan komma med kommentarer?

ang grafiken på de SS7 vs S7 på Skipass så tror jag att grafiken på SS7 faktiskt är belaget och att den egentligen ser ut som en S7a......?

Carled sa:
Om du funtar på STH16, överväg P18/FKS180... Lite lägre start på DIN-skalan (8 istf. 9), metall en masse och grym flex!

STH16 vs. P18

Kör själv P18 och har länge varit P18-angängare.
Idag hade jag nog lagt stålarna på en STH16. Finfina justeringsmöjligheter och gedigen kvalitet. Pallar utan problem 100kg+ åkare som fläskar på och hoppar högt. Behöver man mer så bör man nog först se över inställningarna, sin skidteknik alternativt sluta droppa klippor över 100 meter :P
Jag hade lika gärna kunnat köra på en jester - kanonbindningar de med!
Brukar vara bra priser på de här bindningarna, och är lättillgängliga i de flesta svenska skidbutiker. Bara att köra på det ena eller det andra.

PNyberg sa:
ang grafiken på de SS7 vs S7 på Skipass så tror jag att grafiken på SS7 faktiskt är belaget och att den egentligen ser ut som en S7a......?
Kan så vara! Såg bara att det satt en fågel uppe i varsin del av skidan på SS7'an.

Tack för tipsen med bindningar. I den djungeln har jag verkligen ingen karta. Så det är intressant att läsa om de olika förslagen!

Nojlas sa:
Carled sa:

STH16 vs. P18

Kör själv P18 och har länge varit P18-angängare.
Idag hade jag nog lagt stålarna på en STH16. Finfina justeringsmöjligheter och gedigen kvalitet. Pallar utan problem 100kg+ åkare som fläskar på och hoppar högt. Behöver man mer så bör man nog först se över inställningarna, sin skidteknik alternativt sluta droppa klippor över 100 meter :P
Jag hade lika gärna kunnat köra på en jester - kanonbindningar de med!
Brukar vara bra priser på de här bindningarna, och är lättillgängliga i de flesta svenska skidbutiker. Bara att köra på det ena eller det andra.
Är oxå en P18 anhängare :) Fast hade jag köpt en annan bindning idag hade det nog blivit en Deadbolt 18

Släpper Rossignol ut modeller med olika mått för olika länder, eller har skidbutiken fått måtten om bakfoten då de har följande mått på sin hemsida:

Super S7: 148-120-130
S7: 140-110-118

I Powders 2011-lista läste jag däremot att modellen ser ut att ha fjolårets mått: 145-115-123 och där står inte Super S7 separat från kortare modeller av S7.

Är det någon som har sett/testat 2011-modellerna och kan sätta någon rätsida på det här?

Ok, det är mycket troligt, men frågan är hur det ser ut i år. ski.com annonserar ut den som 115 under foten i alla storlekar och det ser ut som att Powder kör samma mått i tidningen. Det känns som att ganska få modeller går mot att bli smalare, speciellt de modeller som redan är breda och fina.

Jag är på jakt efter något som ger bättre flyt än mina Navis 186, men det är kanske något ännu bredare man ska gå på (om något), beror väl helt på hur säsongen kommer att utspela sig - om det blir löjligt fint, midjedjupt eller fostrande skare...

120 tycker inte jag är några problem att köra på varje dag, visst finns det bättre skidor en del dagar men så länge det inte är benhårt fungerar det utmärkt och även om det är benhårt är det ok. Det var fler än en som körde runt 120 på NM i våras. Har du dessutom ett par Navis tycker jag inte att det är så mycket att diskutera?

120 kan jag köpa på 195, jag var nog snarare väldigt nyfiken på 188, om de har gått ned till 110, eller om det var någon på skidbutiken.com som hade fått det om bakfoten... Kanske är lite tidigt att spekulera i nu innan skidorna finns i lager på butikerna, men jag tänkte att någon kanske hade fått möjligheten att klämma lite på de här modellerna redan.

S7:an har varit fascinerande sen den kom och det skulle vara intressant att prova om rockern ger så pass mycket extraflyt att man får en märkbart bättre surfkänsla än med Navisen. Vilket som, är det kanske inte en 115-skida jag ska satsa på om jag vill ha något för djupare puder än mina andra klarar. Med beskedliga 65-70 kilo är det nästan så att jag funderar på något lite kortare än 190 och istället bredare än 115mm för de dagarna med riktigt djup snö: Kanske boomerang, Line 130, Kuro eller något sådant...

Blir nog så att jag får kolla på S7 lite när man åker in till stora staden för att hitta sig ett par pjäxor, när de har kommit in för säsongen.

Är själv i din storlek (65-70 kg/170 cm) och trivs bra med skidor som är runt 180-185 långa, bra mycket roligare än att härja runt på ett par ångvältar IMO :)

Tillbaka
Topp