Termerna "vanliga lagg" och "twintips" är ju rätt så opreciserad och rymmer skidor inom ett väldigt stort modellspann. Skillnaden är enormt stor i känsla mellan olika "vanliga lagg" och mellan olika twintips. Om man ska prata i generella termer och anta att du med vanliga skidor menar medelklass friåkningsskidor i medellängd och med twintips menar parkbetonade jibblagg i relativt kort längd beror skillnaden i känslan mycket på hur twintipsen är monterade.
Mittmonterat: Stor skillnad iom en helt annan balans. Känns otrygga och svåråkta om man är van vid att stå längre bak på skidan. Det tar definitivt mer än en dag att åka in sig.
Freeridemontering: Ingen nämnvärd skillnad, förutom att bakänden är uppböjd.