Skillnader i spann, OK? Line Mordecai

flx1

Ny medlem
Hej

Nu är det länge sen jag köpte nya skidor och då fanns inte heller rocker eller early taper så kanske är det här helt normalt på dagens skidor? Vill i alla fall dubbelkolla med experterna här!

Höger skida har ett spann varav vänster skida i stort sett inte har det. Skidorna är förra årets Line Mordecai i 186cm som jag tror har "early taper" både fram och bak. Att ena skidan har ett spann resulterar även i att tip och tail på dom olika skidorna ligger i olika nivåer.

Är det okej? Jag kommer säkert inte märka något, men det kändes lustigt att köpa ett par nya skidor och upptäcka att dom var så olika.

Jag är ingen expert, men jag tror att det märks skillnad, speciellt i pisten.

Jag hade skickat tillbaks dem. Det är ju några månader kvar till skidsäsong och du lär ju kunna reklamera skidorna och få retur, skidor och frakt gratis. Om du nu köpte dem på en vettig sida!

Väntar ivrigt på att en expert ska rätta mig. :D Oavsett så hade inte jag accepterat det.

klassy sa:
Jag är ingen expert, men jag tror att det märks skillnad, speciellt i pisten.

Jag hade skickat tillbaks dem. Det är ju några månader kvar till skidsäsong och du lär ju kunna reklamera skidorna och få retur, skidor och frakt gratis. Om du nu köpte dem på en vettig sida!

Väntar ivrigt på att en expert ska rätta mig. :D Oavsett så hade inte jag accepterat det.
Har faktiskt köpt dom på en butik här i stan och inte borrat eller något så det är nog inga som helst problem! Det var dock dom sista och frågan är ju om ett par nya som jag beställer kommer vara likadana...

Okej, ja får du inget vettigt svar här från de riktiga experterna så hade jag gett det ett försök.
Gå in med skidorna och kolla om de kan beställa nya, eller om du isåfall får nästa årsmodell.

Keep us posted!

Jag tog en extra titt på skidorna ikväll, kände på flexen och tyvärr skiljer sig även den. Jag misstänkte även att ena skidan var lättare så vägde dom och ena skidan väger nästan 100g mer än den andra. Småpotatis kanske, men att gå runt med 100g mer på ena foten när man jagar gram och ska tura är verkligen inget jag vill göra.

Synd på ett par så grymma skidor!

Du ska nog skicka tillbaka dom, de använder sedan förra året deras cloud core-teknik i de skidorna, som de har haft en del problem med, reklamationer osv. Sen verkar differensen mellan dina skidor så stor att det kan vara skäl till reklamation.

flx1 sa:
Jag tog en extra titt på skidorna ikväll, kände på flexen och tyvärr skiljer sig även den. Jag misstänkte även att ena skidan var lättare så vägde dom och ena skidan väger nästan 100g mer än den andra. Småpotatis kanske, men att gå runt med 100g mer på ena foten när man jagar gram och ska tura är verkligen inget jag vill göra.

Synd på ett par så grymma skidor!
Ännu några anledningar att lämna tillbaks dem.

Inga skidor är exakt lika med varandra, även om det är ett par.

Till och börja med kan du kolla om de har samma serienummer, brukar stå på kanten eller uppe på skidan, om de inte har samma serienummer så är skidorna inte från samma par och där med kan de diffa ganska mycket på skidorna.

Sen är det trä i skidan också, dvs ett levande material vilket kan, ibland, ställa till skidorna på detta sätt.

Men hursom, såklart du ska gå tillbaka till stället där du köpte skidorna och förklara läget, så löser det sig säkert.

Jag har inte vägt mina skidor men 100g skillnad låter mycket. Att flexen känns olika kan ju inte vara bra heller. Jag skulle tro att det är viktigare än den visuella skillnaden i profil. Men om det skiljer i profil ifall man belastar skidan med ett antal kilo så borde ju det också spela roll.

Viktskillnader är inte ovanligt när skidor byggs med våtlayup vilket förmodligen är fallet här. Det mer påkostade alternativet prepreg ger betydligt jämnare kvalitet eftersom mängden lim blir nästan exakt lika i varje par. I våtlayup kan det skilja ganska mycket i både limmängd och tjocklek efter pressning. Sen slipas skidorna olika mycket för att bli plana och resultatet kan bli i sammanhanget ganska stora viktvariationer. Skillnader i flex däremot ska inte vara så mycket att det går att se utan mätutrustning. För att det ska bli så pass mycket fel att man kan känna det vid handflex krävs det att det blev rejält fel i tillverkningen, tex att de glömmer ett glasfiberlager eller liknande.

Jag har ett par Line Opus som var i helt bedrövligt skick från fabrik. Hade jag inte haft en insiderkontakt i en butik hade jag behövt lägga en förmögenhet på att plana dom för att få ut full prestanda. De gick åtskilliga varv i slipen innan de var ok. Kul skidor, men jag tror nog att Line blaskar på rätt bra med epoxyt när dom bygger lagg. Mitt par är jämna i spann och rocker, men om limmängden varierar, varierar även spann och rocker efter pressning. En skida med mer lim och mindre fiberandel återflexar förmodligen mindre efter press än en skida med mindre lim och högre fiberandel.

Gå tillbaka till butiken och ta en titt om de har ett annat par. Om jag får möjlighet att välja tar jag alltid det paret som är närmast nollspann.

Nå, hur gick det? Reklamerade du skidorna och hur löstes det hela? Är sugen på ett par mordecai men när man läser sånt här så blir man bra brydd. Tycker även att Line har haft lite väl mycket reklamationer, stämmer det eller har jag hittat på det?

Tillbaka
Topp