Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Skulle vara intressant att veta hur många det gäller, att lyckas boka det exakt när den här "buggen" inföll....för det är väl de man får kalla det eftersom ingen reklam eller info om att det var 90% rabatt fanns.
Att skistar har torrt på fötterna för att häva köpen känns ändå rimligt.
Köper man säsongskort hos Skistar svär man garanterat över deras prissättning och förstår att det här är "för bra för att vara sant" ( man har ju gått vidare in kundkorgen med accepterat pris på 10 papp)
Hade varit mer rimligt om man köpt det 1 april 😉

(Om det inte dyker upp för icke-X-användare.)

Bilagor

• Screenshot_20241231_121043_Chrome.jpg
    Screenshot_20241231_121043_Chrome.jpg
    279.4 KB · Besök: 165
Det är lite svårt för mig det här med forum och text. Jag utgår från att du skojade när du berömde Skistar för att vädret var bra.
Nu på slutet av året så ska man väll vara lite extra snäll, så ska erkänna att jag var lite ironisk. Lika lite som Skistar kan styra vädret kan de styra över om deras liftar går sönder.

Dock var jag glad att det snöat inatt igen och att solen kom fram. En riktigt trevlig skidag blev det den sista dagen 2024

Nu på slutet av året så ska man väll vara lite extra snäll, så ska erkänna att jag var lite ironisk. Lika lite som Skistar kan styra vädret kan de styra över om deras liftar går sönder.

Dock var jag glad att det snöat inatt igen och att solen kom fram. En riktigt trevlig skidag blev det den sista dagen 2024
Snäll behöver man bara vara inför julafton 😁
Liftarna kan man till viss del styra i frågan om underhåll men skit kan hända oavsett.
Jag gläds med alla som får åka på nysnö, kul att du fick en härlig avslutning på året!
Gott nytt!

Blir episkt imorgon i Bjurs ju…… (kör Romme personligen)
Så ska det låta! Håller alla tummar jag har för att det blir episkt 😁
Tyvärr är inte baggbo öppen och parken/skicross har inte kommit igång. Men nu kan dom börja spruta snö igen.
Dottern har konståkningsläger i Borlänge tors till 12. Funderar på att köra Romme efter det när man ändå är i närheten.
Gott nytt!

Så ska det låta! Håller alla tummar jag har för att det blir episkt 😁
Tyvärr är inte baggbo öppen och parken/skicross har inte kommit igång. Men nu kan dom börja spruta snö igen.
Dottern har konståkningsläger i Borlänge tors till 12. Funderar på att köra Romme efter det när man ändå är i närheten.
Gott nytt!
Hör av dig. Är nog där alla dagar för m lilleman får bestämma.

Senast ändrad:
Skistar VD uppmärksammas i DI:

Ett axplock ur artikeln:
Skistars VD hyrde skidor till sin familj - blev sur för att ekonomiandelningen tog upp det som förmånsbeskattning.
Äger inte Skistars VD egna skidor?? vad sa du att hans årslön låg på? :oops:

Ett axplock ur artikeln:
Skistars VD hyrde skidor till sin familj - blev sur för att ekonomiandelningen tog upp det som förmånsbeskattning.
Hade varit intressant att kunna läsa artikeln, är bakom betalvägg.
Eftersom artikeln publicerats i DI så ska man nog ta vad som skrivs på allvar (lär inte vara bara skitsnack).
Det där är ju en attityd som känns igen i hur Skistar behandlar sina kunder, och ser sig själv som en överhöghet. Om detta är sant, så förklarar det ju en del, det högsta ledarskapets normer, värderingar och gärningar fortplantar sig alltid neråt i en organisation. Kom att tänka på ett tyskt ordspråk: ”Der Fisch stinkt vom Kopf“.

Och samtidigt skriver han så här på sin instamgram :rolleyes:
" Love the focus on the customer and how to make the best customer experience a reality"

Ett axplock ur artikeln:
Tjäna isch 400tkr i månaden och sedan tjafsa om förmånsbeskattning på ett par hyrskidor till sin familj. Har man inte viktigare saker att fokusera på som vd? Om det är toppen av isberget kan man förstå att andra saker fungerar dåligt och folk slår larm..

Ett axplock ur artikeln:
Min analys är att det är intressant att VD'n för landets i särklass största alpinoperatör inte är mer intresserad av det han jobbar med än att han hyr utrustning ....... :rolleyes:

Min analys är att det är intressant att VD'n för landets i särklass största alpinoperatör inte är mer intresserad av det han jobbar med än att han hyr utrustning ....... :rolleyes:
Är det inte troligt att han har skidor som han inte alltid orkar ta med sig när han tex flyger?

Är det inte troligt att han har skidor som han inte alltid orkar ta med sig när han tex flyger?
Dålig ordning på rika svenskar.
På Hanssons i Åre för många år sen kom det in en rysk familj och köpte full mundering och utrustning. En vecka senare kom dom in och lämnade tillbaka det med motiveringen , nu har vi åkt klart, varför ska vi då ha kvar det ,vi köper nytt nästa gång vi ska åka skidor.
Personalen blev ganska nöjda 😁

Dålig ordning på rika svenskar.
På Hanssons i Åre för många år sen kom det in en rysk familj och köpte full mundering och utrustning. En vecka senare kom dom in och lämnade tillbaka det med motiveringen , nu har vi åkt klart, varför ska vi då ha kvar det ,vi köper nytt nästa gång vi ska åka skidor.
Personalen blev ganska nöjda 😁

Känner igen det från Alperna. En del familjer kommer in varje år och frågar uttryckligen efter det dyraste som finns att köpa. Vilket givetvis påverkar utbudet (och priset) för den kategorin av kunder inför nästa år… 😂

Känner igen det från Alperna. En del familjer kommer in varje år och frågar uttryckligen efter det dyraste som finns att köpa. Vilket givetvis påverkar utbudet (och priset) för den kategorin av kunder inför nästa år… 😂
Vi har haft såna klientel i Riksgränsen och andermatt när jag jobbade där oxå. I Andermatt såldes det sjukt mycket Volant till dessa..

Vi har haft såna klientel i Riksgränsen och andermatt när jag jobbade där oxå. I Andermatt såldes det sjukt mycket Volant till dessa..
Norrmän kan dom också. Denna skoter var det några norrmän i Marie pigg som inte orkade ta hem efter säsongen, sen var den kvar säsongen efter och blev lätt insnöad.

Bilagor

• IMG_3810.webp
    IMG_3810.webp
    76.6 KB · Besök: 129
Läste precis att dom inte kan ha öppet hammarbybacken, I sälen har dom fortfarande ganska många nedfarter som inte är öppna och så skyller dom på vädret. Det finns teknik idag som kan tillverka snö med bra kvalitet i upp till 15 plusgrader har jag för mig och med tanke på skistars hutlösa priser på liftkort borde man kunna förvänta sig att dom har toppmodern snötillverkning.
Nu vet jag i och för sig inte vad dom har men jag anser i alla fall att dom borde göra allt för att se till att det ligger snö i alla nedfarter och detta tycker jag är riktigt dåligt.

Läste precis att dom inte kan ha öppet hammarbybacken, I sälen har dom fortfarande ganska många nedfarter som inte är öppna och så skyller dom på vädret. Det finns teknik idag som kan tillverka snö med bra kvalitet i upp till 15 plusgrader har jag för mig och med tanke på skistars hutlösa priser på liftkort borde man kunna förvänta sig att dom har toppmodern snötillverkning.
Nu vet jag i och för sig inte vad dom har men jag anser i alla fall att dom borde göra allt för att se till att det ligger snö i alla nedfarter och detta tycker jag är riktigt dåligt.
Här i Vemdalen är det hur mycket snö som helst. Även i Björnrike och Klövsjö rullar det på överallt.

Här i Vemdalen är det hur mycket snö som helst. Även i Björnrike och Klövsjö rullar det på överallt.
Det är väl bra det men min kritik riktar sig primärt just mot att att skistar inte verkar sköta sin pistversamhet på bra sätt på alla ställen.
Man räknar kallt med att det skall komma tillräckligt mycket natursnö och man bara höjer priserna på sina liftkort år för år.
Jag förväntar mig att om man skall betala så dyra pengar för liftkort så ser skistar till att det ligger snö i backarna och i och med att man till och med kan göra bra snö i plusgrader så tycker jag att dom inte borde ha några ursäkter.

Jag förväntar mig att om man skall betala så dyra pengar för liftkort så ser skistar till att det ligger snö i backarna och i och med att man till och med kan göra bra snö i plusgrader så tycker jag att dom inte borde ha några ursäkter.
Du köper väl inget liftkort om det inte finns snö i backen. Nästa bråk får det bli om snögarantierna om man har köpt liftkort i förväg och snön försvinner mellan inköpsdatum och anländadet till resmålet. Vilka anläggningar har snö i backen oavsett väder?

Det är precis likadan situation även i Idre och Stöten. Så vi kan anta att det har nånting med vädret att göra.
Jo men min poäng är ju att det i är i varje fall tekniskt möjligt att tillverka snö trots att vädret inte är optimalt och när dom inte gör det så är det väl antingen för att dom är snåla och har inte investerat i sån utrustning eller så är dom inkompetenta
Dock kan man ju inte lasta Skistar för hur det är i Idre eller Stöten.

Jo men min poäng är ju att det i är i varje fall tekniskt möjligt att tillverka snö trots att vädret inte är optimalt och när dom inte gör det så är det väl antingen för att dom är snåla och har inte investerat i sån utrustning eller så är dom inkompetenta
Du menar att de är lika snåla som Idre eller Stöten, som tar lika mycket betalt för skipass? Vilken anläggning i Sverige tillverkar snö i +5 C?

Innan de stängde så hade Vallåsen ett sådant system. Det klarade av att producera snö i +12 C. Men det var för en backe och vad jag förstod så tog det flera veckor att producera tillräckligt med snö för att det skulle vara åkbart, och dessutom till en betydligt högre energiförbrukning än med de vanliga fläktarna och lansarna.

Vill du ha 100 % snögaranti så får du åka till Snø i Oslo, inomhusbacke med snö året om, eller till någon österrikisk glaciär.

Innan de stängde så hade Vallåsen ett sådant system. Det klarade av att producera snö i +12 C. Men det var för en backe och vad jag förstod så tog det flera veckor att producera tillräckligt med snö för att det skulle vara åkbart, och dessutom till en betydligt högre energiförbrukning än med de vanliga fläktarna och lansarna.

Vill du ha 100 % snögaranti så får du åka till Snø i Oslo, inomhusbacke med snö året om, eller till någon österrikisk glaciär.
Jag hittade denna länk: https://www.technoalpin.com/sv/snoemaskin/snowfactory/
Jag tyckte det verkade lovande jag har dock ingen kompetens att bedöma det.

Det finns en hel del alporter med väldigt begränsad pisttillgång också. Svenska skidorter är på inget sätt unika. Det handlar inte bara om snålhet utan att snö tillverkning kräver enorma mängder vatten och det ska finnas att ta av även i mars/april om det inte kommer tillräckligt mycket natursnö.

Jag hittade denna länk: https://www.technoalpin.com/sv/snoemaskin/snowfactory/
Jag tyckte det verkade lovande jag har dock ingen kompetens att bedöma det.

Kan säkert vara samma system som Vallåsen hade. Och det är fullt rimligt att ha ett sådant system för att kunna genomföra internationella tävlingar som de exemplifierar med och kanske även för att kunna garantera öppningsdatum för första pisten. Men det finns ingen rimlighet i att ha det för att kunna garantera att samtliga pister alltid hålls öppna.

Förr i tiden hade skistar något som dom kallade snöbolggen där kunde man få en inblick i vad dom som jobbade med pistningen på de olika orterna gjorde och vilka eventuella svårigheter dom hade, den verkar inte finnas kvar längre och då är det väl lätt att man spekulerar kring dessa saker.

Att tillverka snö i plus grader kräver en massa energi och kostar därefter.

Lagra snö över sommaren fungerar bra och blir mer och mer vanligt (i alla fall för längd) men det är ju inte heller något man gör för att få igång alla backar.

Årets vinter har inte startat så bra både med tanke på snötillgång eller kyla och väldigt varmt för årstiden ett tag nu i januari har gjort att mycket natursnö försvunnit.

Vi hade en väldigt massa snö i två veckor men det mesta försvann på några dagar eller kanske en vecka.

Tillbaka
Topp