Skistar – dynamiska priser på liftkort?

KarinLager

Aktiv medlem
Upptäckte en märlig sak när jag bolade januariresan till Trysil... Köpte ett liftkort i samband med att jag bokade boendet, eftersom man var tvungen att göra det. Köpte sedan resterande tre liftkort häromkvällen. Då visade det sig att de jag köpte senare var cirka 200 kronor billigare. Och det handlade inte om någon rabatt, utan grundpriset.

Jag skrev till Skistar i chatten och frågade varför det var olika priser. Och då fick jag svaret att Skistar har "dynamiska priser" på lifrkort, alltså att priserna kan variera. Någon som har hört talas om det? Jag trodde att priserna sattes inför varje säsong. Och här handlar det ju inte om årlig höjning eftersom det liftkort jag köpte först var dyrare än det jag köpte ett par månader senare.

Någon mer som noterat det här?

Tack på förhand

fredw

Aktiv medlem
Snygg spaning. Lurigt om det stämmer. Det borde de i så fall gå ut öppet med. Annars brukar det ju vara säsongskort som ger "köp tidigt-rabatt". Och här gick det ju åt andra hållet...

PisteCarver

Aktiv medlem
”Dynamiska priser”?
Har de tittat på elmarknaden och bestämt sig för att införa en liknande modell på skidturismen?:rolleyes:

En del orter i Alperna har tyvärr också infört sådant här ofog. Engadin och Ötztal är två tråkiga exempel.
Oftast är det billigare online om man köper liftkort långt i förväg (dvs du får det pris det normalt kostade i liftkassan på plats tidigare, och i övrigt har de höjt resten).
Ibland kan vissa dagar vara billiga med kort varsel, antar att det beror på att de har sålt få liftkort för de dagarna.
Ett ofog att behöva betala i förväg, om man blir tvungen att ställa in resan så blir man blåst på pengar för en produkt som man aldrig utnyttjar .
Fast de säljer ju som extra option en avbeställningsförsäkring för 50 Euro per liftkort.:(
Förbannad ”Geschäft” och kundförakt är det, jag försöker välja att resa till skidorter som inte håller på med sånt här.

KarinLager

Aktiv medlem
För min del var det ju dyrare att köpa i förväg. Jag chansade och köpte i förväg för att få 10 porcent, valde bort försäkringen som ändå kräver läkarintyg...

pd

Aktiv medlem
Gjorde som du, bokade skipass samtidigt som boendet, men i Åre och där är grundpriset fortfarande det samma.

Noterade att de infört något som kallas medlemsnivå och där utgångsläget verkar vara "silver" vilket byts till "guld" efter 21 aktivitetsdagar. Högre nivå ger tillgång till "fler och bättre förmåner" och allt nollställs i maj. 🥱

RWD

Aktiv medlem
För min del var det ju dyrare att köpa i förväg. Jag chansade och köpte i förväg för att få 10 porcent, valde bort försäkringen som ändå kräver läkarintyg...
Men skipass kan man väl avboka ända till dan innan de börjar gälla

1667918097005.png

KarinLager

Aktiv medlem
Oj vad bra! Ja då kan man ju verkligen undra vad man ska med en försäkring till... ja om man blir sjuk mitt i veckan då!

GoranC

Aktiv medlem
Oj vad bra! Ja då kan man ju verkligen undra vad man ska med en försäkring till... ja om man blir sjuk mitt i veckan då!
Försäkringen är väl till för om du trillar och skadar dig i backen, eller blir sjuk och måste avbryta semestern. Den ger även er ersättning för medicinsk invaliditet som följd av skada i skidbacken Mm.
Läs försäkringsvillkoren. Det är betydligt mer än att avboka ett liftkort. Jag hade inte en susning om allt den innehöll.

MarkusO

Aktiv medlem
Lite amerikanskt stuk. Där kan ju ett dagkort gå loss på 250 dollar om man köper det på plats dagen för åkningen medan man plötsligt kan få "spring season" och sånt med två månaders åkning för 169 dollar på samma ort online etc.

KarinLager

Aktiv medlem
Åter till saken – fler som noterat att Skistar har olika priser på liftkort beroende på när man bokar. I det här fallet dyrare när man bokade tidigare. ????

Lenz

Aktiv medlem
Upptäckte en märlig sak när jag bolade januariresan till Trysil... Köpte ett liftkort i samband med att jag bokade boendet, eftersom man var tvungen att göra det. Köpte sedan resterande tre liftkort häromkvällen. Då visade det sig att de jag köpte senare var cirka 200 kronor billigare. Och det handlade inte om någon rabatt, utan grundpriset.

Jag skrev till Skistar i chatten och frågade varför det var olika priser. Och då fick jag svaret att Skistar har "dynamiska priser" på lifrkort, alltså att priserna kan variera. Någon som har hört talas om det? Jag trodde att priserna sattes inför varje säsong. Och här handlar det ju inte om årlig höjning eftersom det liftkort jag köpte först var dyrare än det jag köpte ett par månader senare.

Någon mer som noterat det här?

Tack på förhand
Var du tvungen att köpa liftkort nu för att du bokat boende som skistar äger? Skicket skämt! Ta booking, hotels eller airbnb nästa gång!

simhall

Medlem
Var du tvungen att köpa liftkort nu för att du bokat boende som skistar äger? Skicket skämt! Ta booking, hotels eller airbnb nästa gång!
Ja, vissa veckor och boenden går bara att boka om man bokar liftkort i samband med bokningen. Har man Skistar All och vill boka sådant boende måste man höra av sig till kundtjänst så kan de hjälpa till att runda kravet (råkade ut för det förra året)

jaded

Ny medlem
Åter till saken – fler som noterat att Skistar har olika priser på liftkort beroende på när man bokar. I det här fallet dyrare när man bokade tidigare. ????
Ja.
Det började 2020-2021.
De säger att det är så att de kan matcha efterfrågan, men det handlar bara om att de vill höja priserna ännu mer under högsäsong.

Bobski

Medlem
Vad jag har förstått gäller kravet att köpa liftkort samtidigt som boendet bokas typiskt på perioder med hög efterfrågan på liftnära boende. Her t.ex noterat att kravet finns på helgbokningen, men inte på kortvecka. Kan kanske vara så att Skistar vill begränsa antalet "partygäster" som bara är på destinationen för festandet. De behöver inte bo liftnära då de ändå inte åker skidor.

KaitsuH

Aktiv medlem
Härregud! Så, man borde veta redan flera månader i förhand, vilka kvällar tänker man supa rejält, och vilka inte på lovet? Eller, om man har köpt ett liftkort i förhand för någon dag, men börjar supa föregående dagen, så kan man få pengarna tillbaks, om man kan inte gå till backen på nästa morgonen?

Så man måste ha en läsordning/skidordning (supordning?) också för jullovet? Nej tack.

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Tacka vet jag Kläppen (och Stöten). Fasta liftkortspriser och rejäl rabatt på säsongskort för oss i grannkommunerna, samt gratis parkering en stavlängd från gondolen, och jo, hamburgertallrik i toppstugan för säkert en hundring billigare än Skistars dito (källa: feeling)..

kappakomplett

Aktiv medlem
Man undrar vilken deal charterarrangörerna har, de ger ett fast pris för resan boendet och liftkortet.
Annars känner man igen eländet från golfen och "dynamiska" greenfee priser.
Kanske är det ett vidrigt inslag av ngn slags marknadsekonomi med tillgång och efterfrågan som spökar?

erik_lagg

Aktiv medlem
Är det inte jättekonstigt med dynamiska priser på en vara där utbudet är obegränsat? Flygbolag har väl dynamiska priser för att sälja de sista platserna på flygen. När jag tänker på det ett varv till är ju liftkort en ganska udda vara eftersom utbudet just är obegränsat - de kan sälja hur många som helst.

PisteCarver

Aktiv medlem
Är det inte jättekonstigt med dynamiska priser på en vara där utbudet är obegränsat? Flygbolag har väl dynamiska priser för att sälja de sista platserna på flygen. När jag tänker på det ett varv till är ju liftkort en ganska udda vara eftersom utbudet just är obegränsat - de kan sälja hur många som helst.
Ja, men det är ju ett sätt för liftbolagen att använda/utnyttja kunderna som gratisbank. Man höjer priserna i liftkassan på plats och ”erbjuder” kunderna att betala sina liftkort i förväg till ”lägre” pris (dvs det gamla normalpriset).
Sölden införde det här systemet för ett par år sedan, och fick massiv kritik på Bergfex forum. Tyvärr har det inte stoppat utan fler orter följer efter.
Precis som du säger handlar det inte om prissättning av ett fix antal kvarvarande platser, utan det är bara en metod att lägga beslag på våra pengar i förskott, utan att betala ränta på det kapitalet.

Ett sätt för liftbolagen att förbättra sin likviditet, och vi står för räntekostnaden

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Ja, men det är ju ett sätt för liftbolagen att använda/utnyttja kunderna som gratisbank. Man höjer priserna i liftkassan på plats och ”erbjuder” kunderna att betala sina liftkort i förväg till ”lägre” pris (dvs det gamla normalpriset).
Sölden införde det här systemet för ett par år sedan, och fick massiv kritik på Bergfex forum. Tyvärr har det inte stoppat utan fler orter följer efter.
Precis som du säger handlar det inte om prissättning av ett fix antal kvarvarande platser, utan det är bara en metod att lägga beslag på våra pengar i förskott, utan att betala ränta på det kapitalet.

Ett sätt för liftbolagen att förbättra sin likviditet, och vi står för räntekostnaden

Ja, det verkar vara ett jäkla ofog. Påminner det lite om optionshandel kanske? Men då borde man väl få köpa opersonliga liftkort som man sedan skulle få sälja - dvs. man skulle kunna få spekulera i framtida prisökningar.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Tacka vet jag Kläppen (och Stöten). Fasta liftkortspriser och rejäl rabatt på säsongskort för oss i grannkommunerna, samt gratis parkering en stavlängd från gondolen, och jo, hamburgertallrik i toppstugan för säkert en hundring billigare än Skistars dito (källa: feeling)..
Men hur kul är det att köpa ett säsongskort som bara gäller på en anläggning...?

lollypop

Ny medlem
”Dynamiska priser”?
Har de tittat på elmarknaden och bestämt sig för att införa en liknande modell på skidturismen?:rolleyes:

En del orter i Alperna har tyvärr också infört sådant här ofog. Engadin och Ötztal är två tråkiga exempel.
Oftast är det billigare online om man köper liftkort långt i förväg (dvs du får det pris det normalt kostade i liftkassan på plats tidigare, och i övrigt har de höjt resten).
Ibland kan vissa dagar vara billiga med kort varsel, antar att det beror på att de har sålt få liftkort för de dagarna.
Ett ofog att behöva betala i förväg, om man blir tvungen att ställa in resan så blir man blåst på pengar för en produkt som man aldrig utnyttjar .
Fast de säljer ju som extra option en avbeställningsförsäkring för 50 Euro per liftkort.:(
Förbannad ”Geschäft” och kundförakt är det, jag försöker välja att resa till skidorter som inte håller på med sånt här.
Det verkar som att nu kommer alla butiker att gå över till dessa "dynamiska priser". Jag köpte en jacka online, och efter att ha bekräftat beställningen steg priset något.(

pd

Aktiv medlem
De har ju en del pengar som skall ut innan vi kan komma dit så helt orimligt är det faktiskt inte. Sen är nog en större del av poängen att de på så vis låser upp kundernas planer så att de inte åker till konkurrenten, på solsemester eller blir sittande hemma. Och visst, liftkort kan de sälja (nästan) hur många som helst, men de har kopplat det till boendet som är en ändlig resurs.

PisteCarver

Aktiv medlem
De har ju en del pengar som skall ut innan vi kan komma dit så helt orimligt är det faktiskt inte.
Det tycker jag nog ändå att det är orimligt.
Det är en tjänst man köper, inte tillverkning av en kundanpassad maskin eller liknande.
Tjänster brukar man alltid betala när man utnyttjar dem - inte i förskott. Liftkort har man alltid köpt i kassan när man kommer fram. Det tänker jag också göra i fortsättningen.
Detta förskottsbetalningssystem har blivit ett urvalskriterium för mig när det gäller val av resmål.
Exempel: Under en vecka i februari i år besökte jag ett antal skidorter i Graubünden, och en dag stod valet mellan Davos eller St. Moritz. Davos hade ett fastprissystem och dagskortet kostade 75 CHF. St. Moritz hade infört ”dynamiska onlinepriser” och dagskortet med så kort förvarning kostade 100 CHF.
Valet var lätt - det blev Davos.

Kapitalism är fantastiskt om vi förstår att använda vår konsumentmakt.💪
Annars blir det Marx och Lenin som får rätt.

EDIT: Sorry @pd , men med ditt resonemang hade det ju också varit rimligt att vi ska betala "dynamisk priser" i förskott för äpplen på ICA. Äppleodlaren måste ju först investera i trädplantering....

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Kapitalism är fantastiskt om vi förstår att använda vår konsumentmakt.💪
Annars blir det Marx och Lenin som får rätt.
Precis! Helt rätt. Jag säger inte att det är rimligt med hur stor prisskillnad som helst och vet inte ens vad som är rimligt. Det avgör vi ju som konsumenter tillsammans. Vad jag har kunnat konstatera i min profession är att även små prisskillnader kan göra stor skillnad på konsumentbeteendet vilket i sin tur möjliggör att man kan utnyttja en resurs effektivare.

EDIT: Sorry @pd , men med ditt resonemang hade det ju också varit rimligt att vi ska betala "dynamisk priser" i förskott för äpplen på ICA. Äppleodlaren måste ju först investera i trädplantering....
Är man tillräckligt engagerad i sina äpplen så ... Och det finns exempel på det. Nu är inte whisky min grej men har inte Mackmyra nån grej med att man kan köpa ett fat som får ligga och mogna? Vet med säkerhet att det har förekommit att man kan köpa en andel i en ko för framtida leverans av kött.

Edit: Och nu när jag tänker efter så handlade vi faktiskt grönsaker direkt från odlare för ett par år sedan och då betalade vi i förväg och sedan fick jag hämta upp en kasse i veckan allt eftersom det mognade.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Precis! Helt rätt. Jag säger inte att det är rimligt med hur stor prisskillnad som helst och vet inte ens vad som är rimligt. Det avgör vi ju som konsumenter tillsammans. Vad jag har kunnat konstatera i min profession är att även små prisskillnader kan göra stor skillnad på konsumentbeteendet vilket i sin tur möjliggör att man kan utnyttja en resurs effektivare.
Summa summarum.
Om alla här på forumet och alla andra som också ogillar "dynamiska priser" på liftkort, verkligen också låter detta styra vårt köpbeteende så kommer detta ofog till prissystem snart att vara borta!

Det gäller förstås i alla länder utom Sverige, där Skistar nästan har monopol och kan spela "Marx och Lenin".;)

JAndersB

Aktiv medlem
Alltså, suck. Men det skall ju vara Skistar till detta också. Är i Hemsedal, imorgon kostar dagskortet 620, på fredag 633, OM man bokar idag. 2 dagar tisdag-onsdag kostade 1207, onsdag - torsdag 1233.

Hur fa_n skall man då kunna kunna kalkylera på hur många dagar man vill köpa just nu????

Blir nog en hel del längd och topptur bara för detta. Dålig affär igen, Skistar. Snacka om avsaknad av känsla för sin marknad och produkt och total fokus på suboptimering, gång efter gång. Nästan så man får börja jobba igen.

Edit: mailade en kopia till dom (igen), med hänvisning även till alla andra Skistar-igen-trådar. Brukar ju sällan ge någon direkt återkoppling förutom när Torgny Svensson var anläggningschef i Vemdalen och ringde och diskuterade husbil i en timme.

Edit 2: 4 valfria dagar under en vecka kostar 617 kr per dag. Dagskort 620. Lysande dålig affär tills man inser att dagskortet på annandagen kostar, ja vad då?

Edit 3: Livigno, here we come.

Jo, jag är ganska förbannad.

Välkomna till "orten". Undrar hur många nya liftar de byggt nyligen i Hemsedal? Många nya höghus....
PXL_20221220_174836636.NIGHT.jpg

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
620 eller 633 kr för ett dagskort i Hemsedal.
Verkligen prisvärt.
Det är ju faktiskt något lägre än Val d'Isère/Tignes där ett dagskort kostar 63 Euro, och fullt jämförbara skidområden..... eller.....:rolleyes:

PisteCarver

Aktiv medlem
Välkomna till "orten". Undrar hur många nya liftar de byggt nyligen i Hemsedal? Många nya höghus....
Visa bilaga 21411
Bara sorgligt att se. Och obegripligt om de lyckas fylla de där "kasernerna".
Så oattraktivt jämfört med en fin skidort i Alperna.

EDIT: "Vältajmad" byggnation i den pågående ränteuppgången....

JAndersB

Aktiv medlem
Bara sorgligt att se. Och obegripligt om de lyckas fylla de där "kasernerna".
Så oattraktivt jämfört med en fin skidort i Alperna.

EDIT. "Vältajmad" byggnation i den pågående ränteuppgången....
Och samma gamla liftar och pister som under de senaste 10 åren ungefär. Tur att man inte åker här (mera) när (om) alla höghusen är bokade

PisteCarver

Aktiv medlem
Och samma gamla liftar och pister som under de senaste 10 åren ungefär. Tur att man inte åker här (mera) när (om) alla höghusen är bokade
Det är bara att hoppas att de senaste årens bygginvesteringar i Åre och nu också Hemsedal får sig en rejäl knäck i den pågående ränteuppgången. Annars är detta vad som väntar alla Skistar "orter" i framtiden.

Kör hårt, Ingves! 💶 %

Fatboy

Aktiv medlem
Det känns som att skistar kanske bara tycker det är bra att inte skidåkningen är superbra, då kommer man ju vilja bada, spela bowling osv istället för att åka skidor hela dagen. Man tjänar ju tyvärr mindre pengar på en skidentusiast som åker skidor hela dagen, äter matsäck och som är så trött på kvällen att man inte orkar gå till olearys för att äta och spela bowling. Om åkarna mest står i kö blir man ju inte direkt trött och dessutom kanske det är så tråkigt att man går och badar istället.

JAndersB

Aktiv medlem
Det känns som att skistar kanske bara tycker det är bra att inte skidåkningen är superbra, då kommer man ju vilja bada, spela bowling osv istället för att åka skidor hela dagen. Man tjänar ju tyvärr mindre pengar på en skidentusiast som åker skidor hela dagen, äter matsäck och som är så trött på kvällen att man inte orkar gå till olearys för att äta och spela bowling. Om åkarna mest står i kö blir man ju inte direkt trött och dessutom kanske det är så tråkigt att man går och badar istället.
Tyvärr alltför troligt att det är sant.

JAndersB

Aktiv medlem
Nästan inget folk i backen. Ganska lite öppet i förhållande till snömängd och väderlek tidigare. Undrar hur den dynamiska prissättningen skall påverka detta. Sänkt pris i morse så att folk dök in i sina bilar och körde hit. Eller jättehögt för att få ihop lite täckningsbidrag till lönerna idag. Hm....

Fatboy

Aktiv medlem
En sak som skiljer golf och skidåkning är att dom flesta golfbanor brukar ge rabatt företrädelsevis på våren när inte hela banan är öppen, oftast inga stora rabatter men iaf något. Jag har inte varit med om liknande fenomen i skidvärlden, ex har jag vid nån jul varit i Lindvallen när en fjärdedel av Gustavbacken var öppen, tydligen ok för att klara snögarantin, dock fullpris på liftkort. Det hade väl varit en fin gest ändå att man får sin avgift lite anpassade till vilken produkt man kan leverera.

JAndersB

Aktiv medlem
Jo. Och att ha olika priser i låg och högsäsong är väl inget konstigt heller. Men att inte veta vad det (kommer att) kostar i förväg eller riskera ett förköp som var dumt är ju en märklig känsla. Får börja kolla priserna via VPN-tunnel, som för flyget.

Återigen Skistar, perfekt i harmoni med vad man vill uppleva i fjällen.

Senast ändrad:
Topp