Skistar - Skitstar? Liftkorten och girigheten!

Intressant dialog.

Måste hoppa in för en gångs skull.
Utbud, efterfrågan, marknadsföring, segmentering, analyser mm. Vårt problem är att vi som åker ofta och mycket ser skillnaderna för vi har varit med länge därför blir vi blir pisst. Det finns uppenbarligen en trend att anläggningarna slås samman och det blir stora ägare som har kontrollen se på Sälen allt under ett tak. Det är en trend som skapar legala kartellbildningar ta tex alla djävla stadsfestivaler där ölen och krubbet kostar exakt lika när pubarna slås ihop, öka priset och sug ut så mycket som möjligt turisterna är borta nästa vecka och nu är de villiga att betala. Det är skit trist men vi ser detta pga av att ni säkert som jag har harvat runt i backarna käkat nudlar åkt buss, varit hungrig, inte gått på puben utan prioriterat åkningen? (Det finns väl några med snälla föräldrar)
Men tyvärr problemet är enkelt det finns folk som är villiga att betala! och vi lortpellar har inget intresse att delta i denna masspsykos. Ett sätt är att få med stora namn att bojkotta och strunta i karusellen. Vilka av våra skidstjärnor tror ni skulle skippa tävlingar med syftet att pressa ner priserna?? Inte många då de riskera sponsring och pengarna ahaa där är det igen pengar är kul --> girighet?
Det är svår nöt att knäcka och tyvärr finns det efterfrågan. För majoriteten av kunderna är dock personer som satsar en eller två veckors semester och är då villiga att pröja det som krävs. Klagar dom så pratar troligen och med nån som inte har ett skit att säga till om. Dom stora ägarna skulle aldrig lyssna på en vanlig svenne som gnäller för dom vet att -jaja dom är missnöjda men nästa vecka står en ny familj där full av förväntningar med en välfylld plånbok.
Ja det blev säkert svamligt det här....

Nu är det fredag och imorrn ska det åkas skidor för jag har redan pröjsat en förmögenhet på säsongskort.

Chabloj:

Jag tror att det kommer in en viss form av etik här. Företagare som inte jobbar med etik kommer själv att bli drabbade. Försöka dra åt sig varje krona som går slår snabbare tillbaka än vad man tror.

Jobbar som säljare, vet att jag många gånger skulle kunna ta ut ett överpris av vissa kunder. Men! Vill jag ha kvar mina kunder i framtiden? Företagare borde lära sig att ett "negativ upplevelse" hos en konsument sprider sig till 30 andra personer. Medan en "positiv upplevelse" sprider sig till 10 andra personer. (Om siffrorna stämmer exakt vet jag inte, men det handlar inte om det). Jag vet att Skistars missnöje inte bara debatteras på detta forum!

Med andra ord: Jag skulle inte sälja min bil för 100 000:- om den var värd 10 000:-! :-)
Möjligen till Skistars VD...

Simon jag förstår och håller med ditt resonemang bara det att majoriteten av skistars kunder är nöjda för att de flesta är rika barnfamiljer, samt att de bara åker skidor en till två veckor per år.
För dem spelar inte några hundralappar extra någon roll, men för en enskillt knegande skidälskare är det inte fullt lika roligt.
Enda anledningen till att skistar höjt priserna måste ju vara just för att dem alltid har fullbelagt på alla jul, sport och påsklov.
Det är det jag menar med utbud kontra efterfrågan. Efterfrågan är så pass mycket högre än utbudet och då kan de höja priset och fortfarande ha fullbelagt sammtidigt som kunderna (de flesta) är nöjda.

Svar på insändare i ÖP lördagen den 6 december SkiStar, Liftkorten och girigheten

Insändaren skriver att det är skitsnack att borttagandet av familjerabatten är en branschanpassning från vår sida, detta är inte sant. Det är rabatten i form av ett takpris som vi har tagit bort och detta är en branschanpassning från vår sida. Vi har varit sist av de större anläggningarna i Sverige och i länet med att ta bort ett dylikt takpris. Ingen av de andra större anläggningarna i länet såsom exempelvis Funäsdalsfjällen erbjuder detta.

I insändaren hänvisas till att Vemdalen har en familjerabatt och det är riktigt men det är inte i form av ett takpris utan en procentrabatt. Ställer man upp försäsongsrabatten på säsongskort som Åre erbjuder i procentsats enligt samma princip som Vemdalen så ger det följande rabatter. En rabatt som gäller samtliga gäster inkluderat familjer om man köper sina säsongskort innan den 19 december.

Vuxen 1 ca 7%
Vuxen 2 ca 7%
Ungdom 1 10%
Ungdom 2 10%
Ungdom 3 10%
etc

Om man sedan går till nästa frågeställning nämligen prisnivån på säsongsliftkorten så följer nedan en prisjämförelse mellan Åre och Funäsdalsfjällen i Jämtlands län samt Idre och Järvsöbacken utanför vårt län för att ge lite perspektiv. Priserna för Åres del är angivna med försäsongsrabatten, inom parentes anges priset efter den 19 december.

Säsongskort vuxen ungdom antal liftar antal nedfarter
Åre 3.500:-(3.750:-) 2.600:- (2.900:-) 40 100
Funäsdalsfjällen 3.575:- 2.920:- 31 90
Järvsöbacken 2.200:- 1.900:- 5 15
Idre 3.300:- 2.650:- 31 38

Om man tar hänsyn till den fantastiska skidåkning som Åre erbjuder, med ett skidområde där det finns 40 liftar och 100 nedfarter att välja mellan, så är Åres säsongskort prisvärda. Det är också viktigt att förstå att det kostar mer att driva 40 liftar och 100 nedfarter än att driva ett fåtal liftar och nedfarter.

När det gäller frågeställningen kring träningsarenor för klubbarna så måste vi ta hänsyn både till att övriga gästerna utrycker sitt missnöje med att delar av systemet är avstängt för träningsgrupper och att träningsgrupperna behöver avstängda områden för att kunna träna på ett säkert sätt. Vi tar i dagsläget emot träningsgrupper i princip varje vecka i skidområdet och vi lägger ner hundratusentals kronor varje år på preparering, avskärmning av träningsarena, extra körning av liftarna m.m. Så vi tycker att det känns otroligt tråkigt när vi lägger så mycket resurser på att tillgodose träningsgruppernas behov att man anklagar oss för att inte bry oss om dem. Dessutom så kommer satsningarna på VM 2007 i allra högsta grad gynna träningsgrupperna då en av investeringarna är en fast träningsarena som inte kommer att inskränka på övriga gästers skidåkning. Vilket innebär att insändarens surt förvärvade bidragspengar som han uttryckte det kommer att komma honom och hans familj till nytta i allra högsta grad.

Detta för oss osökt in på insändarens nästa kritik nämligen att SkiStar kommer att dra nytta av investeringar i skidområdet som kommer att genomföras inför VM 2007. Först och främst är det viktigt att förstå att detta evenemang är av en sådan storlek att hela länet ska och kommer att dra nytta av VM 2007. Dessutom bör noteras att SkiStar tillsammans med bland annat Skidförbundet är en av de största finansiärerna. SkiStar bidrar med 33 miljoner kronor till VM 2007 bolaget, så vi tar vårt ekonomiska ansvar i allra högsta grad.

Nästa frågeställning rörde bidragstagandet för de investeringar som har gjorts i skidområdet under de senaste åren. För det första så har inte SkiStar i Åre tagit emot 60 miljoner utan omkring 30 miljoner och vi har mött dessa bidrag med 100 miljoner kronor, vilket torde vara en av de enskilt största investeringar som ett privat företag har gjort i länet under de senaste åren. Jag tror även att insändaren blandar ihop SkiStar med andra företag i Åre som har tagit emot bidrag som exempelvis Holiday Club Sweden AB som bygger Multihallen.

Att insändaren upplever att vi inte lever i samklang med lokalbefolkningen upplever vi som otroligt tråkigt eftersom vi försöker bidra till att framförallt barn och ungdomar ska kunna satsa på skidåkning. Exempelvis bjuder vi alla ungdomar i Åre Kommun under 16 år på gratis säsongskort, vi rabatterar säsongskorten för alla invånare över 16 år i Åre Kommun. Vi bidrar med att iordningställa träningsarenor både för skidklubbar och för Skidgymnasiet i Järpen, vi bidrar med pengar för preparering av längdspår bara för att nämna några saker.

Jag hoppas att jag har med detta svar har rätat ut en del frågetecken och att jag har klargjort en del fakta samt korrigerat de felaktigheter som lördagens insändare innehöll.

Anna Lindstedt
Informationsansvarig SkiStar

vart de så tyst på gnällspikarna, som tror att skidåkning är nån slags mänsklig rättighet...

Replik på Skistars försvarstal.

Det här vad Åreborna betalar för sina liftkort är väl förmodligen en ganska liten del i hela ruljansen. Skistars ekonomi påverkas väl ej nämnvärt av alla locals. Därför är det väl endast en ny företagspolitik som lyser igenom vid den nya prissättningen.

Och i ärlighetens namn är ju säsongspriset per skalle inte särskilt högt för den som har möjlighet att utnyttja den till fullo.

Säg att säsongen har 22 veckor och liftkortsinnehavaren åker varje ledig dag, normalt för en knegare 2 dar i veckan plus de dagar som har kvällsåkning. Det blir minst 60 dagar dela det med 3500 som är försäsongspriset. Jämför det med dagspriset om man köper ett veckokort så är det ju jämförbart riktigt billigt.

Nej dom som drabbas av höga priser och lägre rabatter är ju de som åker betydligt mindre. Som ex en barnfamilj som åker ett sportlov eller påsk.

Det i försvarstalet mest patetiska är ju påståendet att Åre erbjuder en så fantastisk skidåkning där antalet liftar och backar räknas upp.
Ok det är väl inget fel på berget men…..
Vad då antal liftar. I nästan en och en halv månad är ju bara en liten del av berget tillgängligt med lift. Och resten av säsongen står ju en hel del stilla av olika orsaker.
Men lika fullt har man mage att marknadsföra och ta betalt för hela berget.

På min arbetsplats på ett stort företag är det många skidåkare både familjeförsörjare och singlar som normalt besöker Åre eller Sälen o liknande en eller flera ggr per säsong.
Bland dom hörs en klar tendens att ifrågasätta Åres och Svenska skidorter överhuvudtaget när det gäller valuta för pengarna.

Att betala rövarpriser på liftkort och boende på en ort med ofta stillastående liftar känns inte försvarbart när man får en resa till en alport, måväl med lägre boendestandard men betydligt bättre skidåkning, till samma kostnad.

Den på Skistar som tror sej kunna jämföra skidåkningen i Åre mot dom riktiga bergen gör sej närmast löjlig.

Självklart kommer många, så även jag, att ha Åre som surrogat till riktig skidåkning.

Men skräm inte bort allt för många med en alltför sniken prispolitik.

Gubbfan.
Trots allt säsongskortsinnehavare

Först och främst så har jag inte läst artikeln i ÖP synd nog men jag kan inte hålla käften för det.

Svaret från “Skistar - Skitstar? Liftkorten och girigheten!” känns stort och ganska omfattande. Första intrycket är att, oj men sen när jag läst det några gånger känns argumentering igen. Storskaliga företag som snackar om miljoner och hur duktiga dom är. Inget nytt. När jag läser inlägget känner jag en viss irritation från skribenten, att nu skall vi tala om och läxa upp denna insändare? Jag kanske har fel men jag känner irriterade vibbar? Om det är irritation tyder det på att inlägget i ÖP träffat rätt eller är felaktigt.

Några comments
Den fantastiska skidåkningen beror inte på Skistar utan läget på berget kanske? Men det låter som Skistar är dom enda som kan preppa och ta hand om berget vilket är inte så troligt.! Att det kostar mer att driva 40 liftar än 10 tror jag alla Begriper men det innebär nog inte att snittpriset per lift blir dyrare att driva. Det kostar även mer att laga mat för 10 pers än för 1 person men snittpriset per person kanske går ner? Omöjligt att debattera detta utan att veta detaljer. Kan bara säga Dolomit superski 4600kr, 1220km pist, 450liftar.

Att anläggningarna ställer upp för klubbar är helt klart! Avspärrningar för träning/tävling är bara att respektera Har inget att hacka på! Men det finns naturligtvis ett syfte att satsa på ungdomar från förtagets sida, ett vinstsyfte som båda parter gynnas av.....?

Sen börjar det dravlas om miljoner hit och dit. Lösryckta siffror från ett stort sammanhang omöjligt att ta ställning till. Ett försök att få det låta som om företaget bara har kostnader och är världens snällaste och givmildaste.

Nog f-n satsas det pengar där syftet är att dessa pengar skall komma tillbaks till en vinst och inte som en barmhertighets insats. Annars går det inte att driva ett företag. Jag tror fortfarande på tidigare inlägg att målgruppen är övre medelklassens semsterfirare med stora plånböcker weekend och veckofirare inte skid entusiaster som är beroende av åkningen och inte heller någon vanlig knegare med fru och två barn. Bor du på orten är det inte så mycket för ett säsongskort.

Om jag inte har helt fel så har ju även staten sabbat genom att förmånsbeskatta företagslägenheter som tidigare var riktigt billiga att hyra för en vanlig knegare. Nu är även dom till för lite mer välbärgade personer.

Jag känner flertalet familjer, medelsvensson som numera skiter i både Åre och Sälen det är för dom omöjligt att få en vecka under Passande tid. (Jul, Sportlov eller påsk) för en rimlig kostnad.

Skidåkning är en mänsklig rättighet i alla fall i Sverige?

Komihåg att det är Vi som byggt upp dessa anläggningar genom att pröjsa för oss! Ingen annan! Detta genom direkta kostnader och skatter.

Måste hålla med Kingpin om att man blir smått irriterad på Anna Lindstedt Informationsansvarig på Skistar och hennes inlägg.

Som skidåkare är åtminstone inte jag intresserad av priset per lift. Utan för kvaliten av åkningen, och Åres kvalitet är INTE bra. Och det beror säkerligen inte på att de inte kan pista backarna, utan att det helt enkelt är dåligt med snö i Åre. Regnar ju oftare än det snöar. Sen om det någon gång skulle komma en dump med snö. Ja då är ju hela baksidan uppåkt innan man hunnit sätta på sig skidorna. (Har kanske inte bästa kollen på lössnön i Åre, så det kanske är mitt fel)

Nu kommer väl Åres informationsansvarig och berättar hur duktig de är som har byggt upp de fina snökanonsystemet och den nya liften osv. Åre kan inte bli bra så länge det ligger där det ligger.

Då är Vemdalen snösäkrare, fast så länge Vemdalens "vinstpengar" hamnar i Sälens stugor och uteliv istället för att förbättre liftsystemet i Vemdalen (som var tänkt innan Skistar tog över) så känns inte heller det längre aktuellt.

Kära Anna Lindstedt

Tack för svaret, men jag hade inga frågetecken som behövdes rätas ut. En uppfattning om hur ni väljer att profilera er har jag redan, och den kan inte bli klarare. Den dagen ni inser att lokalbefolkningens stöd inte längre finns - kanske den dagen då viktiga arrendeavtal med markägare inte skrivs under - då är det för sent. Våga driva ett humanistiskt företag med sunda vinstintressen - det konsumenten efterfrågar.
Tro inte att sista ord är sagt i denna debatt, har bara tagit julledigt.

Bästa Anna Lindstedt / Skistar.

Först och främst vill jag tacka för ditt svar, det är roligt att se att det som skrivs här även når till de stora elefanterna i branschen. Ditt svar är säkerligen 100% korrekt i sak men ändå så totalt fel...

Du har uppenbarligen aldrig hört uttrycket "kunden har alltid rätt". Vad du genom ditt svar uppenbarligen haft som mål är att trycka ner Skumberg i leran genom att stapla fakta på varandra. Så fel så fel! Tror du verkligen att Skumberg nu tycker att Skistar är ett jätte lattjo företag med en sann skidåkarsjäl som känner sig ha en mission för vintersportens utveckling?

Nej, ditt svar borde istället börjat enligt följande:

- Jag förstår att du är upprörd! Vi har misslyckats kapitalt med att förmedla vårt företags mission och uppfattas av många som helt styrda av börsens krafter. Så är dock inte fallet ... (här finns plats för sakliga argument)... Jag hoppas att du nu förstår att vår prissättning faktiskt är marknadsmässig och att vi verkligen tar vår mission att säkerställa Sverige som en framgångsrik alpin nation på allvar!

;-) / MM

Skistar!!!!!!!! det skulle ju bli så bra när det vart så stort, jag måste hålla med det liknar mer SKITSTAR.Det har inte kommit oss kunder något annat än höjda priser till gangn,smart sett ur företags perspektiv att köpa upp det attraktiva i skidväg för att kunna minska konkuransen. Nej dags för skistar att visa att mångfaldet är bättre för oss kunder genom lägre priser,gemensamt årskort innom skistar anläggningarna mm.

Idioti ör vad det är!
2400 för ett sesongskort i Romme alpin...
fan skratt retande..
å 250spänn för en dags...
då är det typ 4 backar öppna..
mycket illa!!!

Bara att inse: Skistar är inte intresserade av seriösa skidåkare, de är intresserade av folk med tjocka plånböcker som vaknar till lunch, helst köper dagskort (eller ännu hellre halvdagskort) och aldrig lämnar Rödkullen.

Om det nu är så att ett kommunkort kostar 2700:- och ungdomars 45:- så tycker jag fortfarande att det är väldigt billigt oavsett vad prishöjningen är i procent. Att man däremot får betala nästan lika mycket för en veckas liftkort i Åre ( 6 dagar 1515:- ) som ett veckokort i Chamonix (176 € ~ 1630 sek) är skrattretande.

Nu har det skrivits massor av negativa inlägg om Skistar.
Helt välförtjänt kritik.
Men efter att tillbringat 10 dar på stället vill jag ge ett stort erkännande till dom som jobbar på berget för att ge oss turister bästa möjliga skidåkning.
Att få till så bra skidåkning med så dåliga odds, storm snödrev, blidväder, snöbrist och annat djävulskap. Det är strongt.
Ni som jobbar på fältet, utan er ramlar Skistar ihop totalt.
Gå upp på kontoret och sparka ut cheferna.

Med decemberkylan bakom mig trots en värmande läsning - inser jag att det finns fler än jag som finner denna företagspolitik att vara absurd. Företag som i framtiden inte visar upp sina humanistiska sidor, bevisar för allmänheten att de står för en sund vinstinriktning där lokalbefolkningen och de lokala medföretagarna visas den hänsyn de förtjänar - dessa företag kommer inte att finnas länge. Vårt samhälle vrider mer mot humanistisk välfärd, dags för våra företag att vakna och våga.

visst visst

de vill tjäna pengar och de tjänar pengar, kortsiktigt
vinsterna stiger och ägarna är glada, de förutsätter att de ska stiga ännu mer och aktien stiger ännu mer, förväntningarna ökar och de måste tjäna ännu mer

hittils har det funkat

folk lever i den gamla tron att fjällen är mycket billigare än alperna. det stämmer inte helt och hållet längre, åtminstone inte i åre... och absolut inte vad det gäller upplevelsen.

saker tar tid vad det gäller psykologi, det handlar om säkert några miljoner människors inställning till åre och skidåkning som ska påverkas. de byter inte inställning över en dag, inte ett år heller.
men när stenen satts i rullning är den svår att få stopp på igen... detta kommer skistar snart uppleva, inte desto mindre aktieägarna.
folk kommer inse att det finns billiga ställen med helt ok skidåkning och dyrare orter med superb åkning i jämförelse.
skistar sitter med sina orter och sänker priserna år efter år tills "stenen" slutligen stannat och folk återvänder.

bara en teori, men jag tror på den...

Bästa Anna Lindstedt,Informationsansvarig SkiStar

Vill först och främst passa på att tacka för Ditt deltagande i denna debatt.

Jag vet inte vilken prisfastsättelsemodell Ni använder för att beräkna ut era priser, men som Du själv beskriver det så skall det uppenbarligen finnas ett direkt samband mellan pris och antalet liftar. Jag tolkar det som att det är erat sätt att mäta "customer benefits", och på så sätt motiverar det ett högre pris på ett liftkort i Åre i förhållande till en mindre ort, då samma "customer value" uppnås (customer value = customer benefits + customer costs). Ett helt sunt tänkande av Skistar anser jag.

Det jag personligen ställer mig lite frågande till, är hur man som versksamhet under denna filosofin kan eska på att kunderna skall betala fullt pris, under perioder då systemet är undermåligt, dvs halvdelen av alla liftar stängda. Besökte själv Björnrike under den gångna julen, inte ens hälften av de lifter och nedfarterter som finns till rådighet var öppna, och dessutom var många av de backar som var öppna avstängda på den översta delen.
Jag vet att man har investerat större kapital i att bygga ut snökanonsystemet och man arbetade hårt med att öppna upp de stängda områdena under denna period, men faktum kvarstår, stora ytor var stängda och fullt pris debiterades på mitt liftkort.

Självklart kräver jag inte att hela systemet skall vara öppet hela säsongen, men jag önskar betala en summa som svarar till det jag får.

Vidare så tycker jag att Ni från Skistar gömmer er lite i mängden. Bortagningen av ett pristak för familjer motiveras med att alla andra i branchen har tagit bort denna tjänst. Jag kan inte se det annorlunda än att Skistar är en absolut marknadsledare i den branch Ni är aktiva i, vilket helt klart borde innebära att det är Ni som visar vägen, och de andra tvingas följa efter. Om målet skulle vara att gynna barnfamiljer så hade det ju bara varit att behålla denna rabbatordning. Jag kan gott förstå att det finns en strävan att tjäna mera pengar på detta kundsegment, och att ni av den anlednigenen tagit bort rabbatordningen, men skyll inte på marknadsutvecklingen, för den styr Ni.

Tag ert ansvar som förande utbjudare av skidupplevelse i sverige, och bana väg för hur ett nytänkande, i ett mer serviceinriktat skidsverige, skulle kunna fungera.

* Inför bättre rabbatordningar.
* Priser som svarar till kvalitet.
* Lyssna mer till era kunder.

Eller kort sagt, bli ett serviceföretag, som Ni borde vara.

Tack för ordet, Magnus

Ser med spänning och tillförsikt mot framtiden - en ny säsong - nya priser - nya ursäkter - nya spektakelbyggnader? bra eller anus? nu ska det grävas..

Undrar om det är någon som vet priserna för kommande säsong??
Har de sänkt, höjt eller ligger priset kvar sen förra vintern (med tanke på skatte sänkningen).

Skulle inte tro att dom sänker direkt:

"Billiga liftkort stoppas av skattmasen
Det blir inga sänkta liftkortspriser från Skistars sida i Åre och Sälen i vinter om Skatteverket får bestämma.
Det var i augusti som kammarrätten kom fram till att momsen på alpin skidåkning skulle sänkas från tolv till sex procent.
Men detta utslag ska nu överklagas till regeringsrätten och domen vinner därmed inte laga kraft förrän den högre instansen avvisat målet eller tagit ställning i sakfrågan, uppger Dagens Nyheter."
Länk:
http://www.tv4.se/visa/?innehall=/nyheterna/flernyheter.aspx!date=2004-10-01

"Skistar har höjt liftkortpriserna med nära 29 procent i genomsnitt sedan vintern 1997-1998, enligt en genomgång av bolagets årsredovisningar. Som en jämförelse har konsumentpriserna klättrat med ungefär 5 procent under samma period."
Se länk
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=111809

Om momsänkning träder ikraft tror jag knappast att priserna sänks.

Som sagt. En sänkning av "skidskatten" lär knappast påverka skistars liftkortspriser nämnvärt, åtminstone på längre sikt. Bara öka vinstmarginalen.

Ledde denna debatt nånstans. Vad har hänt?

Asså man vill juh ha bästa backen bästa pipen bästa liften osv då måste dt juh kosta :S var ska man annars få pengar ifrån??

Man måste ha pengar till nya liftar osv..

"Man" Vilken "man" vill ha "bästa backen bästa pipen bästa liften osv"?

Åt mig räcker det gott och väl med ett stort berg med möjlighet att komma upp på toppen. Så fort ett ställe blir överbyggt med liftar, piper, nedfarter etc försvinner lössnöytorna fortare än kvickt.

På sätt och vis är det bra att alla rika "svennisar" åker och lägger sina pengar i Åre! Eftersom jag då får mer av de orörda bergen för mig själv. :-)

Ursäkta men var är de där 100 nerfarterna man talar om...? Det är som att säga att det finns 10 miljoner gator i de stora svenska städerna, för det är en ny gata efter varje korsning...

Och var är den fantastiska åkningen? Visst kan man roa sig en vecka i åre om orten har mer snö än den haft på 25 år, men man kan ju inte hävda att åkningen är fantastisk...

Och var är det stora berget? Tycker det måttligt mer kuperat än i skåne!

Och vad är det för underbart arbete som utförs av personalen på anläggningen? Liftarna stannar ju hela tiden, och på ett av de få ställen, där det finns något som lite grand liknar offpist, låter man en jätte-hängdriva finnas kvar tills den trillar ner i huvudet på någon stackars åkare som inte har vett att akta sig. Finns det överhuvudtaget någon skidpatrull som kontrollerar områdena utanför pisterna? Personalen som jobbar gör naturligtvis sitt bästa, men skitstar har inte tillsatt tillräckliga resurser.

Nä, men skitstar har rätt i att det är marknadskrafterna som styr, SÅ GÅ OCH KÖP EN BILJETT TILL ETT RIKTIGT SKIDOMRÅDE ISTÄLLET. Och tipsa alla barnfamiljer om att deras barn kommer att klara sig alldeles utmärkt i alperna trots språkproblemen. Man behöver inte dalta så satans mycket med sina barn. Då blir de en samling mesiga nickedockor som snällt accepterar ageranden från företag som skitstar. (Ni ser den onda cirkeln va?)

nu har jag inte läst igenom alla inlägg men jag tänkte kväka ur mig vad jag tänker ändå. förutom mitt vanliga agg mot skistar, så tycker jag att sälen och åre har blivit lite utav en enda stor spenderar maskin för barnfamiljer och jobbiga attitydstinna överklassfolk. självklart finns det skönt folk på båda dessa ställen.

men detta med attitydstinna överklassbrats är ju ett fenomen som är välkänt överallt där priserna går upp något. skistar tar ut hutlösa priser, och det går knappast att förneka att restaurangpriser och matvaru priserna är högra i åre än i någon annan mindre ort i jämtland. höga priser gör att det krävs mer pengar för att ha råd att leva ritkigt gott under sin skidsemester. vilket i sin tur som vanligt leder till att de som har en hel del att spendera gärna åker till dessa ställen för att visa hur mkt pengar de faktiskt råkar sitta på. det är synd för localsen, men det är liksom o undvikligt när butiker och restaruanger höjer sina priser in absurdum.

personligen skulle jag nog hellre lägg asamma summa pengar på en långhelg med toppturer runt kebnekaise än en vecka i åre. dels för att äventyret blir större, plus att jag skulle kunna få bättre standard för samma pengar....o självklar gör inte en vanlig svenssonfamilj som ska på skidsemester det. liftlös utförsåkning brukar mest få höjda ögonbryn och konstig ablickar från dessa grupper. men för mig som hängiven åkare är inte valet svårt....

för övrigt tycker jag att skistar som organisation bör släpas i testicklarna längs bygatan....

@RusseauJeannette
Många tackar efter dem lyft ner denna 13 år åldrade lina på onödigt spännande. Jag vill aldrig välkomna återbetalningsvillkor på vems projekt, men många nöjdheter ändå! ;-)

/MM

Tillbaka
Topp