Skistar... Lovar dom inte för mycket nu???

RikardW

Ny medlem
Klippt från Åres hemsida:

"Högzon har öppnat!
Nu har Olympia gondolen öppnat och Skutan ligger vit....Januari är nog den bästa månaden...kall snö och puder i oanade mängder..."

Var uppe på berget idag o det var faktiskt riktigt bra åkning i östra ravin o Mårtens brant men vete fan om dom inte överdriver lite....

Vad tycker ni själva?

Vad ska man säga, vi kanske borde skicka in det till Sverker Olofsson på Plus+. De måste ha väldigt dåligt samvete, januari är långt ifrån bästa månaden kallt som fan och hård sprutsnö...

det är klart dom ljuger lite gran för att locka dit åkare. man kan ju nästan aldrig lita på dom när dom säger att dom har så och så mycket snö, det är nästan alltid mindre... tycker jag iallefall...

så här är det..
Det är faktiskt ganska bra med snö uppe på högzon och den annars så vanligt hårda Åre-blomkålssnön har jag aldrig upplevt mjukare än vad den är nu. Riktigt lättforcerad.
Har fått en hel sköna åk runt och bortanför tusenmetern.

MEN.. däremot så är det sämre med snö än på länge för årstiden om man tittar ner mot regionerna, ravinerna och skogarna i lågzonsterräng.
Men det kommer snart... hoppas jag..

/sh

I sin iver att påskina att berget är åkbart, sååå ootroligt jäla åkbart, gör sig både Skistars hemsida OCH TVÅre sig rejäla björntjänster. Fan, folk blir ju förbannade över halvlögnerna! I Julas var TVÅres rapportering rent skrattretande. Man rabblar öppna liftar men "glömmer" att förmedla ÅKBARA nerfarter, suck! Man sa att dom hjälteförklarade pistörerna "gör snö" så fort dom bara kan (är ju deras jobb då...), men sikten tenderar att bli lite nersatt och brillorna isar när man passerar sprutet. Vi svor (och skrattade förallandel) stilla åt sorglustigheterna. Vi hade ju narurligt vis pröjsat fullt pris för korten.

Men på söndag är jag där igen. Vi får väl höra vad TVÅre vill förmedla denna gång. Kanske kan jag få åka nerför kära gamla Tott igen denna gång... utan pistörassistans!

Blir nog BRA dä!
Vi ses!

Ta ta,

Ace DG

januari är absolut den bästa månaden i åre.... lite folk och den månaden det kommer mest nederbörd i Jämtland, åre innefattar..
sist det kom nån mängd snö var juldagen... fortfarande mängder med orörd snö...
men det är bra, klaga på, det är bra... åk nån annanstans...sverige är fullt av liftanläggningar..

Skanzeman då! Jag klagar bara på att informationen är kass. Berget har jag gillat sen urminnes tider.

Kom f ö just hem från min hemmabacke Kungsberget. 6 åk á 50 sekunder på 2 timmmar kan göra den mest entusiastiske lite nerstämd. Snacka om myrstack!

Ses på övervåningen söndag!
/A

Jo jag vet att det var en relativt gammal tråd men måste bara kommentera.

Citat fran Ace_DG:

\" Man sa att dom hjälteförklarade pistörerna \"gör snö\" så fort dom bara kan (är ju deras jobb då...), men sikten tenderar att bli lite nersatt och brillorna isar när man passerar sprutet. \"

1: Pistörerna hjälper skadade gäster och håller backarna i trim vad det gäller madrasser och nät, det är deras jobb.

2: Snökanonjärerna sköter snöläggningen.

3: Att glasögonen blir sämre vid snöfall är ju ganska vedertaget, dock kan du ju undvika det så länge det handlar om snökanonerna, eller hur ?

Håll dig borta från dom helt enkelt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp