Skistar - Spärr mot att köpa endagskort i Trysil samma dag det gäller

LenaMa

Medlem
Att inte kunna köpa endagskort och eftermiddagskort på nätet samma dag man skall åka upplever vi som ett stort problem. Det är jättejobbigt att ta sig från stugan i Trysil till receptionen och tillbaka bara för att köpa ett liftkort. Det är ski-in/ski-ut till backarna, men till skipasskassan är det bil som gäller.

Varför är det så?

Frågan borde väl rimligtvis ställas till Skistar och inte till oss på forumet?

Mvh
Marcus

Intressant fråga. Tycker det funkar rätt bra att ställa frågan här. Det är rätt många av våra besökare som jobbar på Skistar och jag har även bjudit in Skistar att svara direkt på frågan.

Får jag gissa att webplattformen inte pratar direkt med "liftkortservern" utan det sker en "data" överföring vid något klockslag under kvällen/natten.

Men det är som sagt en gissning.

Kan förstå om man säkerhetsmässigt inte vill ha e direktkoppling.

//Åke

Dom säljer dagskort vid T2 fjællexpressen(trappa ner).Dom som jobbar i liftarna brukar vara trevliga så førhoppningsvis skall nog inte vara något problem att ta sig med skidor.

Men liftkort kan man köpa på sju ställen i Trysil. Borde inte vara nått problem att få tag på ett liftkort utan att behöva sätta sig i en bil för det. Är väl bara nere i Högegga det inte finns liftkort til salgs.

Har ni stuga i Trysil men väljer att spontanåka eftermiddagar?

Enligt Skistar är detta en begränsning som avsiktligt är inlagd. kl 2359 kan man köpa. Men inte kl0000. Jag tycker det är en helt onödig begränsning. För många spelar det säkert ingen roll. Men för andra är det viktigt. Bor man i en stuga på "fel" ställe drabbas man hårt,

Men om någon visste med säkerhet varför de väljer att göra så skulle det vara intressant att veta. Som det är nu att ha en meningslös spärr utan någon förklaring gör bara att man blir ännu mer irriterad.

Kanske någon här vet svaret. Kanske någon annan också har undrat.

Jag tippar på uråldrigt system. Webben är ett helt separat system med en egen databas. För att få in köpen från webben kör de ut en uppdatering under natten med alla transaktioner från webben och det tar några timmar att jobba igenom.

Enda sättet att få ut nya transaktioner är att köra jobbet igen och förmodligen ligger hela skiten nere då.

Men kan du inte köpa kort innan 00:00? Eller är problemet att ”Nu 10.15 känner jag för att pka men det visste jag inte igår?”
Workaround är väl att köpa några dagkort som ligger och skräpar som du kan hala fram när suget dyker upp.

Det spelar egentligen ingen roll vad orsaken är, så länge Skistar svarar att det är ett val de har gjort. Jag ser ingen anledning att inte tro på dem när de säger så. I själva verket tror jag systemet är ganska nytt.

Exakt. Snöstorm och dimma på morgonen och strålande sol och puder efter lunch. Typ, den stilen...

Tyvärr säljer Skistar endast daterade kort. Annars kunde det vara en idé. Det är ju inget olösligt problem, det går ju att ta bilen och köpa. Men det är ju sååå onödigt jobbigt om det bara "råkat bli bestämt så" av någon orsak ingen längre vet...

Är du säker på att de säljer daterade kort? Jag har för mig för nåt år sen att jag köpte ett dagkort som jag använde en dag ”för sent”. Att det gällde en dag från man blippade första gången i liften.

Blev tvungen att lusläsa på SkiStar. Den funktionen måste det däremot vara nåt de lagt till själva (till motsats att det inte går att köpa samma dag som jag är rätt säker på att det är databas-synk).

Men närmsta alternativet om vi ska utgå från prislista är väl 8 valfria dagar. Men frågan är väl om man spontanar 8 dagar på en säsong.

@LenaMa
Klart irriterande (även om det hör till gruppen "I-landsproblem"). Men var 17 har ni stugan om ni inte kan börja dagen med att skida ner till något försäljningsställe? Och ... nog borde det gå att prata till sig ett första fritt liftåk om det behövs för att köpa liftkort, eller?

/MM

Tillbaka
Topp