Skistoppers

Nybergarn

Ny medlem
Skistoppers
Varför har man skistoppers som jibbare? Det som händer är att när du landar tex en 180 och trillar så löses skidorna upp och så åker skistopperserna ner i marken och stannar dig helt och gör att du får en jävla stelhet i nacken och sedan spräcker dom hela bindningen efter ett par gånger.

Åsikter uppskattas! Kan man inte typ ta bort dem på nåt sätt och slippa skiten? :D Nån som håller med? tack.

Skistoppers
De som tänker lite längre (alt. överhuvudtaget) inser att utan ski-stoppers kommer skidan skena iväg om du kraschar. Jag vet inte om du har sett en skenande skida någon gång, men en ensam skida som kommer flygandes över ett krön är tro det eller bra mycket obehagligare än en jibber som kommer flygandes över ett krön.

Anledningen till att bromsarna "pajjar" bindningar är ganska enkel. Bidningarna är felinställda alternativt för dåliga för ändamålet. Stora hopp och tunga landningar är krävande för bindningarna, det är därför ganska osmart att åka runt med ett par plastiga bindningar med allt för dålig förspänning och för lågt DIN.

Fler frågor?

Skistoppers
Håller med om en sak, de borde på något sätt försöka lösa det där problemet. Men att ta bort dem helt är inte smart, då kommer dina skidor glida ner för backen varje gång du ramlar i princip:)

Skistoppers
Det är ju trist att konstruktionen är sådan som den är. Jag körde sönder ena skistoppern i helgen, hade jag inte haft tur och kraschat så skidan stannade kvar hade det blivit både farligt och mindre kul. Då hade väl skidan åkt i full fart rakt ner på parkeringen och genom någon bildörr eller så hade den brytit benet på någon annan åkare. Det är ju en brist just nu också, eftersom den går sönder så pass lätt och det skapar fara för andra åkare.

Jag antar att mina bindningar är gjorda för parken, de heter ju px12jib iaf. Men kanske inte är världens bästa bindning, vad vet jag. Men som tur är har de bara hänt en gång. Frågan är varför det ska vara plast som man monterar skistoppern med.

Skistoppers
alltså skidstoppers är ju faktiskt en väldigt bra uppfinning då den hindrar skidan från att åka iväg med en sjuk fart. Jag brukar ofta få böja mina skistoppers lite om jag tappar skidan och den studsar omkring lite vilket inte är så bra i längden...

Jag har en idé men den kan uppfattas som väldigt dum men jag tycker att den är lite tänkvärd iaf! Man tappar ju oftast skidan ( PARKÅKNING ) när man landar väldigt hårt baklänges eller liknande, varför inte ha en skistopper som sitter bakofram då man oftast tappar skidan vid baklänges landningar?

Alltså jag är ju pissdålig på att beskriva vad jag menar men att man i princip kan utveckla en PARKbindning som är gjord för parkåkning. Bindningen ska ha hög DIN-skala och med skistoppern monterad åt andra hållet för eventuella vurpor vid switchlandningar! Detta gör ju att skidan bromsar in sakta och lugnt och vi slipper böjda skistoppers! =D

Senast ändrad:
Skistoppers
hur blire då när man landar framåt?? inte så smart att ha skistoppern framåt för att man åker och landar oftast framåt:P Men en sak man kan göra är att göra så att skistoppern är högt ovanför backen, typ 5 cm. Skulle vara bra tror jag..

??

Skistoppers
anderssss sa:
hur blire då när man landar framåt?? inte så smart att ha skistoppern framåt för att man åker och landar oftast framåt:P Men en sak man kan göra är att göra så att skistoppern är högt ovanför backen, typ 5 cm. Skulle vara bra tror jag..

??
Mina är ju så att dem fälls in mot skidans mitt när man hoppar i skidorna. Men tydligen hjälpte det inte ändå. Men skidan löste när jag kraschade så kan ju bero på det.

Tillbaka
Topp