Skit under skidan.

TomtenFinns

Ny medlem
Skit under skidan.
Tjenare, nu har jag kört på ett par line afterbang i ca en månad.
När jag fick hem skidan så var det som att det var valla som ligger som ett lager under dom.
Bild: http://imageshack.us/photo/my-images/23/imag0202p.jpg/

Jag tog dom till vallning och skiten under försvann. Skidan funkade bra hela dagen. Nästa dag när jag skall ut igen ser
jag att "skiten" under är tillbaks.
Undrar vad jag kan göra mot detta då detta gör så man tappar mycket fart.

har lite svårt att formulera mig men hoppas ni förstår.
Vore tacksam med svar.

Skit under skidan.
"Skiten" ser ju mest ut som att du inte har vart så noga med att valla på ett tag, alltså att belagen är torra.
Vet inte om det skulle bli bättre om du planslipade dina belag och sedan var mer noga med vallningen.

Skit under skidan.
jo, men skidorna var så när jag fick hem dom helt nya. Den dagen jag drog på valla så var dom fina hela dagen. Men nästa dag så var dom samma.

Skit under skidan.
Min erfarenhet säger mig att färgade belag med massa krimskrams har mycket lättare för att torka ut är rena svarta undersidor. Även skidor jag haft som har haft bara enstaka partier med färg, kan vara ett företags logga eller liknande, har blivit som sandpapper just där loggan sitter. Jag har även planslipat några såna skidor och resultatet blev att övriga belaget blev bra, men där det var inslag av färg var det fortfarande som sandpapper haha. Jag har bara löst det med att dunka på en jävla massa valla och försökt mätta det torra med typ gult, men jag tror faktiskt inte det handlar om att det är torrt utan det är något annat som gör att det blir så där färgen är.

Haha vilket jävla meningslöst inlägg! Men tänkte att fler kanske upplevt samma sak med färgade belag.

Skit under skidan.
Var det sådär redan när du fick skidorna så kan det väl vara någon som failat lite när dom försökt få fram textur i skidorna... typ gått lite får grovt och hårt eller nått.

Skit under skidan.
Skidor behöver vallas med ett varmt vallningsjärn.
Det duger inte med en maskinvallning.
Belaget behöver mättas.
Skidor behöver vallas en till 2 ggr i veckan minst med vallajärn

Skit under skidan.
Anledningen till att färgade belag tenderar att torka ut lättare är snarare att man ser det bättre skulle jag säga. Rent materialtekniskt finns det inget som kan motivera att en viss färg skulle vara bättre eller sämre. Det finns två olika sätt att skapa färgade mönster på belagssidan av en skida. Antingen gör man det via en metod som brukar kallas die-cut eller också lägger man en printad film med grafik under ett transparent belag. Die-cut innebär att man använder olikfärgade belag som skärs ut i separata bitar som sedan passas ihop vid pressningen av skidan.

Hållbarhetsmässigt spelar det ingen roll vilken metod som används, men rent generellt är det så att man ser defekter lättare med ett transparent belag. Det gäller både fel i tillverkningen, skador på belaget som kan orsaka luftbubblor eller små rostangrepp efter vattenintrång och uttorkat belag. Samma skador och/eller effekter finns på solidfärgade belag, men då ser man det helt enkelt inte. Uttorkning syns förvisso mest på svart belag, men det är sällan något som man betecknar som en skada på en skida, utan det är ju ett rent tecken på att skidan behöver vallas, eller i grova fall slipas om.

I ditt fall är det ju ett transparent belag, och det innebär att du får räkna med lite större känslighet för kosmetisk påverkan av olika slag. Precis som föregående talare säger så är det du ser inget annat än vad man brukar kalla för ett uttorkat belag. Egentligen är det ett fint ludd av sliten plast du ser, s.k. "mikrohår" som det heter i vallasammanhang. När du vallar låses dessa hår ner mot underlaget och de förefaller försvinna. Det blir vanligen långsamt värre när man använder en skida under ett stort antal dagar och man nollställer den igen genom att planslipa belaget och förse det med struktur.

I ditt fall är det inte nödvändigt med en slip. Det är bara att valla upp skidorna ordentligt och köra. Är det slitande före som nu på våren så är det helt normalt att skidorna ser nästan lika torra ut efter endast en åkdag. Du behöver inte valla för det dock, utan det är bara att köra. Är det blött eller extremt kallt och kärvt behöver man valla ofta, men i mjukare midvintersnö kan man köra många dagar innan det behövs någon valla, så länge skidorna har en bra struktur.

Skit under skidan.
MnO sa:
I ditt fall är det inte nödvändigt med en slip. Det är bara att valla upp skidorna ordentligt och köra. Är det slitande före som nu på våren så är det helt normalt att skidorna ser nästan lika torra ut efter endast en åkdag. Du behöver inte valla för det dock, utan det är bara att köra. Är det blött eller extremt kallt och kärvt behöver man valla ofta, men i mjukare midvintersnö kan man köra många dagar innan det behövs någon valla, så länge skidorna har en bra struktur.
Jag är trött och har svårt att helt förstå.. Menar du att belaget kan se torrt ut när massa vitt så kallat mikrohår är synligt, men så länge du vallat nyligen så spelar inte detta någon roll?

Skit under skidan.
FF sa:
MnO sa:
Jag är trött och har svårt att helt förstå.. Menar du att belaget kan se torrt ut när massa vitt så kallat mikrohår är synligt, men så länge du vallat nyligen så spelar inte detta någon roll?
Ja, så kan man väl säga i princip. När du vallar låser du mikrohåren ner mot underlaget och skidan ser fräsch ut. När man sedan åker och sliter bort vallan och dessutom sliter på belaget, så framträder de igen och dessutom blir det långsamt värre i takt med att antalet åktimmar på skidan ökar. Efterhand kommer det vita torra belaget fram snabbare efter varje vallning och till slut kommer skidan att bli vitflammig under redan efter ett par timmars åkning. Då är det dags att slipa, om man nu är noga med glidet och då speciellt som jag sa i snöförhållanden som normalt är problemfören när det gäller glid, dvs väldigt blött eller extremt kallt.

Skit under skidan.
Okej, intressant. Kan det omvända vara sant också? Alltså att det kan vara hög tid att valla trots att det inte ser vitt ut, om man nyligen har kört en basegrind?

MVH

Skit under skidan.
FF sa:
Okej, intressant. Kan det omvända vara sant också? Alltså att det kan vara hög tid att valla trots att det inte ser vitt ut, om man nyligen har kört en basegrind?

MVH
Inom längdåkning är det ju sedan några år tillbaka "accepterat" att en motionsåkare inte behöver valla alls så länge belaget är i rätt skick. Då pratar man dock om stålsicklade skidor och inte om stenslipade sådana. Jag har själv kört flera långlopp på runt 5 mil på helt rena skidor utan ett gram glidvalla och jag har glidit lika bra, eller tom bättre än de runt omkring mig. Dock är det också lite vedertaget att man inte får den typen av egenskaper om man stenslipar, utan då måste man göra en rejält grundvallning. För alpinskidor är ju stålsickling aldrig aktuellt iom att stålkanten så att säga är ivägen för det. Men enligt min erfarenhet så kan man i princip skippa vallningen om man har ett väl preparerat belag med rätt struktur. Med fel, eller ännu värre ingen alls, struktur så är det stört omöjligt att få ett bra glid. Med bra struktur så förefaller man glida om alla, även om det var 10 dagar sedan senaste vallningen.

Skit under skidan.
MnO, hur tror du en halvdags switchåkning på isigt, eller åtminstonde hårt och kallt underlag skulle påverka ett par relativt nyslipade skidor och mikrohåren? Skulle det kanske riva bort större delen av dem så skidan blir mer eller mindre vallningsfri, ur glidsynpunkt?

Skit under skidan.
Det är väl hårdsnö /is som skapar mikrohåren?
Har aldrig sett någon form av slitage eller mikrohår vid pudersnö eller sorbet, men en dag på konstsnö och/eller isig pist så har man "vita kanter" på belaget.

Skit under skidan.
JL76 sa:
Det är väl hårdsnö /is som skapar mikrohåren?
Har aldrig sett någon form av slitage eller mikrohår vid pudersnö eller sorbet, men en dag på konstsnö och/eller isig pist så har man "vita kanter" på belaget.
Det är ju det som är tanken, slask, hård snö osv sliter ju bra. Skidor slipas i åkriktningen, switchåkning borde således slita bort håren då åkningen sker mothårs? :P

Skit under skidan.
Jarle sa:
MnO, hur tror du en halvdags switchåkning på isigt, eller åtminstonde hårt och kallt underlag skulle påverka ett par relativt nyslipade skidor och mikrohåren? Skulle det kanske riva bort större delen av dem så skidan blir mer eller mindre vallningsfri, ur glidsynpunkt?
Haha, vilken bra idé. Jag som är så kass på att åka switch kanske får hyra in en fattig Åre-bummare då som får åka en dag baklänges på mina lagg. Kostar mindre än en slip förmodligen :)

Allvarligt talat så har jag ingen aning, men jag skulle gissa på att det inte spelar så stor roll vilket håll skidan slipas eller åks. Men det är faktiskt inte helt osannolikt att det skulle göra det med tanke på att strukturen läggs med hänsyn till åkriktning osv. Man borstar ju alltid längdskidor i åkriktningen, speciellt om man använder rotorborste, men det vet jag inte heller om det är en ren mental skillnad eller ej.

Skit under skidan.
MnO sa:
FF sa:

MVH
Inom längdåkning är det ju sedan några år tillbaka "accepterat" att en motionsåkare inte behöver valla alls så länge belaget är i rätt skick. Då pratar man dock om stålsicklade skidor och inte om stenslipade sådana. Jag har själv kört flera långlopp på runt 5 mil på helt rena skidor utan ett gram glidvalla och jag har glidit lika bra, eller tom bättre än de runt omkring mig. Dock är det också lite vedertaget att man inte får den typen av egenskaper om man stenslipar, utan då måste man göra en rejält grundvallning. För alpinskidor är ju stålsickling aldrig aktuellt iom att stålkanten så att säga är ivägen för det. Men enligt min erfarenhet så kan man i princip skippa vallningen om man har ett väl preparerat belag med rätt struktur. Med fel, eller ännu värre ingen alls, struktur så är det stört omöjligt att få ett bra glid. Med bra struktur så förefaller man glida om alla, även om det var 10 dagar sedan senaste vallningen.
Hänger man kantern ordentligt så går det ypperligt att stålsickla. Har fått ett par skidor från Mr Luthman stålsicklade och det var riktigt bra glid på de.

Skit under skidan.
KalleKax sa:
Hänger man kantern ordentligt så går det ypperligt att stålsickla. Har fått ett par skidor från Mr Luthman stålsicklade och det var riktigt bra glid på de.
Intressant! Med tanke på hur smidigt och i princip underhållsfritt det är på längdskidor, samtidigt som man får ett riktigt bra glid (experterna talar om att man får ungefär 95% av glidet av en helt korrekt världscuppreppad skida med enbart stålsickling, och förmodligen oftast bättre glid än om man som motionär bara drar över skidan med lite LF-valla). På en alpinskida är det ett mycket lockande alternativ, men jag är fortfarande lite skeptisk när det gäller att dra en dyr Kuzminsickel över en stålkantad skida... det måste ju dessutom vara svårt att sickla en bred skida, om man nu inte har en speciell bred sickel.

Skit under skidan.
Den här tråden blir bättre och bättre! Det är ju onekligen en jäkligt tilltalande tanke att slippa valla skidorna.

Är det någon som försökt stålsickla med en stålspackel modell XL? Borde funka till bredlagg tycker jag..

Senast ändrad:
Skit under skidan.
felix sa:
Min erfarenhet säger mig att färgade belag med massa krimskrams har mycket lättare för att torka ut är rena svarta undersidor. (...)
Jepp, om belaget har mkt grafit i sig tar det bättre åt sig valla. Dock är det mkt dyrare - därför hittar man det oftast bara på racelagg eller på lite mer påkostade skidor. Bara för att det är svart så behöver det ju dock klart inte vara bättre. Dock vet jag inte om det finns kvalitetsskillnader på icke-svarta belag... (?)

Skit under skidan.
Tips! Om Ni skall åka i maj, hör m en bra alpinklubb i Er närhet m vart De slipar sina lagg. Lägg en grov struktur. Valla m ex gul Toko, skillnaden mellan succe å fiasko är ibland hårfin,,

Skit under skidan.
ARE1977 sa:
Tips! Om Ni skall åka i maj, hör m en bra alpinklubb i Er närhet m vart De slipar sina lagg. Lägg en grov struktur. Valla m ex gul Toko, skillnaden mellan succe å fiasko är ibland hårfin,,
Hahaa...I get it.. HÅRFIN! Men det var nära att jag missade poängen. Det var verkligen på, det berömda, HÅRET!

Tillbaka
Topp