Skivbromsar under 1000kr?

dark-rider

Ny medlem
någon som har tips på billiga men hyfsade skivbromsar under tusenlappen ? mekaniska som hydrualiska =)

Mvh

Senast ändrad:
vet du även var det finns nav till bmx med skivbromsfäste ? och hur mycket kostar det ungefär att ekra om ett hjul?

MvH

så vitt ja vet så finns det väll inte skivbromsnav te bmx? du måste då även svetsa fästen för skivbromsen i ramen.
och sen så har man inte direkt användning för en skivbroms på en bmx

Har en bmx med en RST launch gaffel med skivbromsfäste.. skulle haft en skiva fram, lite udda kanske. har ört att dom flesta vill ha bak, men det krävs ju mer för att bromsa framhjulet =) Men ja har tittat runt lita och grejsat så ja ska bara få tag i ett nav med hål för 36 ekrar också ska en kille sätta ihop de åt mig =)

På chainreactioncycles får du mekaniska avid BB5 för dryga 500 lappen. annars är Avid juicy 5 en bra hydraulisk, den går på 850:- tror jag:)

dark-rider sa:
Har en bmx med en RST launch gaffel med skivbromsfäste.. skulle haft en skiva fram, lite udda kanske. har ört att dom flesta vill ha bak, men det krävs ju mer för att bromsa framhjulet =) Men ja har tittat runt lita och grejsat så ja ska bara få tag i ett nav med hål för 36 ekrar också ska en kille sätta ihop de åt mig =)
Dämpad fram gaffel?
efter som det var en bmx så tänkte ja inte på att du kanske ska har en gaffel med fästen. brukar då inte vara så:)

dark-rider sa:
johnpalmborg sa:
På chainreactioncycles får du mekaniska avid BB5 för dryga 500 lappen. annars är Avid juicy 5 en bra hydraulisk, den går på 850:- tror jag:)
Okejokej :) Är det något du rekomenderar som håller ett tag ? =)
det beror på hur du menar, Jag kör med BB5 och den ''håller'' väldigt bra, med rätt inställningar nyper den riktigt bra. men du får mer bromseffekt av Juicyn, tror jag. men den är ju lite svårare att meka med då den inte är mekanisk.

okej, är det så du kan få helt stopp, en nit altså. med framhjulet ?
Det är så mycket som ska betalas, så ja skulle haft det billigaste men ändå rätt bra. typ, shimano eller nåt, är inte då något att ha ?

Jag tycker att du ska sattsa på hydrauliska. Shimano deore är mina favoriter men annars finns juicy 3 eller 5 i samma prisklass som är väldigt sköna. Jag rekomenderar dig att köpa från chainreactioncycles.com .

ja egentligen, men ja har tänkt efter lite och jag har kommit på att det är bättre med en mekanisk som nyper bra än en hydraulisk. bryter man av ett handtag eller att det går en packning så kan de bli svårt. jag ska nog satsa på mekaniska :)

och ja, jag får en ''nit'' så det blir helt stopp :P men kör bara men bakbromsen nu, och alla vet ju att frambroms nyper bättre eftersom att kraft/vikt läggs på den när man bromsar,

någon som vet hur en RST launch fungerar innuti ? Är det olja eller luft till stötdämparen ? funkar det kanske som i en crossgaffel ?

ja, det vet jag men, ja en cross gaffel har du ju en fjäder och en stötdämpare innuti, stötdämparen suger i sig oljan genom ett litet hål, vilket gör att det går trögt. och jag tänkte på efter som det går att justera comperitionen så kan det vara ett det sitter ett litet skruvmunstycke som kan ställas så att hålet blir mindre eller större, ju större desto lättare mindre trögare. =)

bb7 eller bb5 är sjukt bra bromsar som är extremt värda den lilla summan dom kostar. Kör själv med en bb5 08 och den nyper perfekt.
Om jag var du skulle jag satsa på en bb5 som är mycket lättare att hantera än bb7 pga det finns mindre inställnings möjligheter som gör att du inte behöver fixa och trixa för att få den att funka bra.
Båda bromsarna finns på Chainreactioncycles.com för runt 500 svenska riksdaler.

puss

Jag cyklar själv med en Rst Launch , har aldrig öppnat upp den men har för mig att d sitter en fjäder , har också hjaft en Rst gila + pluss t7 och den var d då fjäder i

Roligt och läsa hur bra folk är på cyklar här på Freeride.
IMO så kör du på Mekaniska om du ska Dirta/Streeta.
Downhill, XC mm. Hydraliskt.

Lättare och meka med en Mekanisk och om den är rätt inställd kan den lätt piska en hydralbroms! Förslå en bra broms orkar jag inte, men du får ju helt klart bättre beggat.
Kolla www.swebikers.se så kanske du hittar nå kul

Framgaffeln där är en fjäder och olje gaffel. Och du är inte helt fel ute med hur det funkar det där med kompressionen.

Sen bromsar där, Skulle helt klart rekomendera en avid broms, helt klart dom bästa bromsarna förhållande till priset just nu.

Men jag är frågande i om det inte kommer gå åt helvette det där med för mkt bromskraft på en så utsatt gaffel, svårt att tro att den håller för en lite hårdare stoppie.

Sen det där med nav, det finns nav som är tillverkade för bmx med skivbroms nav, ganska populärt inom downhillbmx racingen. men dock får du betala alldeles för mkt för dom naven och är ganska svåra att få tag i.
Men eftersom du har en vanlig standard gaffel så är det ju bara köpa sig ett vanligt mtb nav.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp