Skoljobb.

Dundret0970

Aktiv medlem
Skoljobb.
Jag har fått en skoluppgift att skriva en krönika och jag tänkte att jag lägger upp den här då den handlar om jibbing:

Jibbing i framtiden?

Varför har inte jibbarna något OS? Jag som jibbare vill kunna slå på teven och se jibbare i OS. De finns ju flera proffs som är sjukt grymma, t ex Tanner Hall, Simon Dumont och Colby West, i bland annat pipe men inte har möjlighet att bevisa det i TV-sända program. Och med tv-sända program menar jag sådant som går på standardkanalerna 1,2,4,6. Själv har jag då alla möjliga kanaler men tänker på de som inte har det men vill se sina idoler på TV.
Visst, det finns säkert flera som inte vill vara med i OS. Men jag är helt säker på att det finns några som vill vara det.
Jag tycker inte att det är något fel på brädåkarna, de praktiskt taget uppfann sporten. Credit åt dem för det men skidåkarna är ju minst lika bra på "deras" kategorier som pipe och big-air. Halfpipe är en skid-och snowboardgren och namnet på den bana som används. Banans namn kommer av att den till formen påminner om ett rör sågat itu på längden. I halfpipe åker man fram och tillbaka mellan sidovallarna i pipen, och gör trick vid vallarna. Tricken består vanligtvis av hopp upp i luften ovanför sidovallens kant kombinerat med rotationer, volter och olika handgrepp på skidorna eller brädorna innan man igen landar vid samma sidovall man hoppat upp från. Tricken kan också bestå av att man står på en hand på sidovallen kombinerat med rotation och handgrepp.
Vid tävlingar bedöms resultatet av flera, vanligen fyra, domare.
Big air är en disciplin inom snowboard- och skidåkningen. Åkaren åker utför ett större hopp med lång luftfärd och höjd och genomför sina trick (bl.a. skruvar och så kallade grabs vilket innebär att åkaren tar tag i skidorna eller snowboarden). Under tävlingar bedöms åkaren efter flera kategorier. Svårighetsgrad, höjd, längd, landning samt en stilbedömning av hela utförandet.
Förr så hade alla sina egna kategorier men inse att skidåkarna blir allt fler och fler och behöver större tävlingar. Det är sällan man nuförtiden ser någon 5årig brädåkare när man ska fara och åka skidor, utan man ser 5åringar som leker Jon Olsson och flyger i små gupp.

Så vars är jibbarnas OS?? Brädåkarna tycker jag ska vara kvar men man har väl plats för fler??

Fri att kommentera!

Peace.

Skoljobb.
Jibbing har blivit en livsstil istället för sport, men bara det börjar synas mer i media kommer det bli en framtidsgrej, tror att samhället behöver få lite tid att utveckla det hela istället för att sitta och glo på hästar som springer runt runt på en bana?
Tror nog att jibbing kommer synas mkt mer i framtiden, fler & fler som håller på med det, bara att vänta och se, utvecklingen går framåt, samhället förändras ;)

Skoljobb.
För att vara 14 år så var det väl helt okej skrivet. Fast handlade den så mycket om jibbing i framtiden?

/Bitter.

Skoljobb.
Lee-Unit sa:
Jibbing har blivit en livsstil istället för sport, men bara det börjar synas mer i media kommer det bli en framtidsgrej, tror att samhället behöver få lite tid att utveckla det hela istället för att sitta och glo på hästar som springer runt runt på en bana?
Tror nog att jibbing kommer synas mkt mer i framtiden, fler & fler som håller på med det, bara att vänta och se, utvecklingen går framåt, samhället förändras ;)
du har helt rätt ! jibbing har blivit en livsstil .. våra "utpekande" kläder och språk gör det hela så specielt .. jag tror även att sporten kommer bli en os sport inom 5 år!

Skoljobb.
Får du bättre än godkänt på det där så vill jag se det och så skickar jag 50 kr i ett kuvert.

observaera att det ej gäller om din lärare har knarkat de närmaste 24 timmarna.

Skoljobb.
kBerglund sa:
Lee-Unit sa:
du har helt rätt ! jibbing har blivit en livsstil .. våra "utpekande" kläder och språk gör det hela så specielt .. jag tror även att sporten kommer bli en os sport inom 5 år!
jag hoppas verkligen att du har rätt kberglund! skulle va riktigt kul med jibbing i os! =D

Skoljobb.
Ok. Det första som slår mig innnan jag läser din text är att den behöver en bättre stycksindelsning. Så börja jobba lite med det, så blir det även lättare att själv läsa texten och se vad du behöver förbättra.

Sen så tycker jag det verkar lite som att du själv skrivit inledningen, för att sedan saxa in en generell beskrivning av halfpipe och big air som du hämtat någonstans ifrån. Om detta är sant skulle jag överväga att skriva om texten du "lånat" lite. Samtidigt som du putsar på språket på inledningen.

Till sist tycker jag att du ska försöka utvecka din egen fråga. Du inleder med att fråga "varför är inte jibbing en os-gren?". Alltså, försök hitta lite själ till varför det inte är en os-gren (ännu?). Nu har du bara beskrivit varför du tycker att jibbing borde få vara en os-sport.

Det finns även andra sporter som inte är os-sporter. Vad är det som skiljer jibbing från dem och varför bör jibbing höjas till os-gren? (liknande sporter är kanske skateboard och inline i pipe).

Skoljobb.
det du skulle kunna få ner är orsaker, varför är inte jibbing en OS-gren? hur kan det bli en OS-gren? du kan även försöka omformulera vissa uttryck som tex. "...creds till dom" och sådana saker. kan lova att din lärare inte kommer att uppskatta det. "5åringar som leker Jon Olsson" och liknande "jibbuttryck" kan också ändras(tar för givet att din lärare inte är en jibber)

Skoljobb.
Helt okej text men jag skulle hellre kalla det "Artikel" än "krönika".

Hurvida texten är bra skriven eller så måste man ändå utgå från killens egna förutsättningar, då i detta fall främst ålder. Syftar på att man inte ahr gått in så djupt på Svenskan än vid 14-års ålder.

Oscarius har i viss mån rätt att den inte är jättebra skriven men man får ta hänsyn till att han faktiskt går i 7:an eller 8:an. Sen tycker jag att man ska argumentera för sin kritik, alltså ge tips på förbättringar.

Styckeindelning behövs lite nogrannare, dela in texten genom att avsluta ett stycke då du avslutat en argumentation, ett ämne osv. Röda tråden är också viktig, att du försöker hålla dig till sakinnehållet, till det du vill att din text ska handla om, det ska alltså kretsa kring rubriken därför tycker jag det vore bra att ändra överskrift eller text.

Good luck!

Senast ändrad:
Skoljobb.
lassiter sa:
Får du bättre än godkänt på det där så vill jag se det och så skickar jag 50 kr i ett kuvert.

observaera att det ej gäller om din lärare har knarkat de närmaste 24 timmarna.
dude.. ända vettiga som kommit ur ditt huvud de senaste 10 åren.. va haru för dig ?

Skoljobb.
CrashX sa:

Hurvida texten är bra skriven eller så måste man ändå utgå från killens egna förutsättningar, då i detta fall främst ålder. Syftar på att man inte ahr gått in så djupt på Svenskan än vid 14-års ålder.

Oscarius har i viss mån rätt att den inte är jättebra skriven men man får ta hänsyn till att han faktiskt går i 7:an eller 8:an. Sen tycker jag att man ska argumentera för sin kritik, alltså ge tips på förbättringar.

Styckeindelning behövs lite nogrannare, dela in texten genom att avsluta ett stycke då du avslutat en argumentation, ett ämne osv. Röda tråden är också viktig, att du försöker hålla dig till sakinnehållet, till det du vill att din text ska handla om, det ska alltså kretsa kring rubriken därför tycker jag det vore bra att ändra överskrift eller text.

Good luck!
Håller fullständigt med dig. Har däremot svårt att inse hur fruktansvärt dålig den svenska skolan är om en pojke som gått i skolan i 7-8 år (och som kunde prata svenska när han började ettan?) använder termer såsom dessa; "Det finns ju flera proffs som är sjukt grymma" eller "Jag tycker inte att det är något fel på brädåkarna," eller "Credit åt dem för det men skidåkarna är ju minst lika bra på "deras" kategorier som pipe och big-air".

Din uppsatts var ju kretsande ett underhållande ämne i varje fall..

Skoljobb.
oscarius sa:
CrashX sa:

Good luck!
Håller fullständigt med dig. Har däremot svårt att inse hur fruktansvärt dålig den svenska skolan är om en pojke som gått i skolan i 7-8 år (och som kunde prata svenska när han började ettan?) använder termer såsom dessa; "Det finns ju flera proffs som är sjukt grymma" eller "Jag tycker inte att det är något fel på brädåkarna," eller "Credit åt dem för det men skidåkarna är ju minst lika bra på "deras" kategorier som pipe och big-air".

Din uppsatts var ju kretsande ett underhållande ämne i varje fall..
Nej särskilt formellt skriven var den inte, det måste jag hålla med om.
Det var bättre förr? ;)

Skoljobb.
haha ojjdå, fanns den här kvar ^^ såhär i efterhand kan jag säga att jag ändrade om krönikan rejält efter att ha läst alla kommentarer, och jag fick MVG, fast hade fått VG annars, gick ju i 7:an då så ;)

Tillbaka
Topp