Skruva ur bindning, och sedan skruva i den igen?

JSellberg

Medlem
Som titeln säger, är det okej att skruva ur en STH 14 driver, för att sedan ha i lim i hålen och skruva i en STH 16, eller kommer bindningen inte sitta fast till 100% ?

Om du gör det så se till o ha trälim.
Sen om du kännder att skruvarna bara går runt så måste du borra nya hål...
kostar mellan 150-200:-
Mvh Per

Kan gå, jag har gjort det och det har hållt. Det rekomenderas dock inte! Bättre är att borra nya hål. Ska du uppgradera till 16 så låter det som du kör hårt och då är det desto större anledning att borra nytt.

"Kan man inte skruva fast skidbindningar som man gör med snowboardbindningar? En affärsidé kanske?"
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76410

Det är oftast inga problem, i alla fall inte om skidan har metall i sig. Det är bara att testa. Känner du att skruvarna tar så kommer det att sitta. Drar du runt en eller flera skruvar krävs åtgärd. Vanligen borrar man då upp hålet en aning och sätter i s.k. helicoils.

Trälim kan man ju använda, men vill du åt maximal styrka så använd långsamthärdande (minst 12h) epoxy och värm skidan ordentligt efter applicering. Då blir limmet lättflytande och sugs upp av omkringliggande trä, vilket ger en stark montering.

Håller med MnO. Om dom gamla "gängorna" känns ok, peta in epoxi i skruvhålen och skruva in skruvarna. Ta det lite lugnt med åtdragningsmomentet, d v s dra för hand och inte med en stark skruvdragare. Känn dig för.
/A

Okej, tror nog jag kommer skippa det.
Grejen är att jag ska sälja ett par skidor, och tänkte då vara lite smart och byta bindningar på skidorna så jag får behålla 16'en istället, men skiter i det :)

Snödjup

Tillbaka
Topp