Slalomcarvers till tjej

J0nas

Ny medlem
Slalomcarvers till tjej
Då var det dags igen...
Gäller dock skidor till lillesyrran i födelsedagspresent....

Hon är 160 lång, 55 kg...medelgod åkare, men vill ha skidor att utvecklas på.
Kör nu på 160 långa atomic skidor, minns inte modell, men skulle tippa en radie på 15 m.
Tror samma längd och ungefär samma radie (kanske lite kortare radie) vore lämpligt.
Dock ett par skidor med lite mer respons, eller a ni fattar..

De jag har fått berättat för mig är att damskidor är lite mjukare och att på endel skidor är det lite framåtlutning på bindningarna för att tjejer inte ska behöva ligga på lika hårt framåt i åkningen...

Min tanke är att vi lika gärna kan köpa ett par lite mjukare herrskidor istället?
Att köpa hårda avancerade herrskidor kanske inte funkar då hon är så lätt i kroppen.
Men köper vi ett par LITE mjukare herrskidor kanske vi kan få mer skida för pengarna, päronen vill inte lägga mer än ca 4000.

Skidor jag har kikat på som jag även kan få bra pris på från utlandet är:

https://www.freeride.se/review/view.php?id=3538

http://www.sportsgearguide.com/picture/ski/fischer2006small/RC4_Race_RC.jpg
(Hittade inte denna på freeride)

https://www.freeride.se/review/view.php?id=2839
(Fjolårets modell)

Har ni några synpunkter, låter det vettigt eller är jag ute och cyklar??
Kanske de finns någon bättre lämpad skida på tex sport-conrad?

tack på förhand!
Jonas

Slalomcarvers till tjej
Jag är lite tjatig på den här punkten, men det enda vettiga sättet är att låta din syrra prova några olika par på ngn anläggning. Jag lät frugan testa 5-6 olika par på shopen i Romme till dess hon hittade ett par hon gillade och, visade det sig, var skidlärarnas favorit det året. En säljare kan säga både ditt & datt, men i slutändan kan man bara själv avgöra. Att tänka på är även att prova under realistika förhållanden som skidorna kommer att användas. Ingen idé att köra i 3 dm lössnö om de mestadels kommer att gå på isig konstsnö större delen av tiden. Annars håller jag för att herrskidor är nog så väl lämpade. Nåt som jag upptäckt (lite sen i starten men vaddå) är att även om man mest häckar i pist är det att föredra en skida med lite bredare midja runt 75-80 mm eftersom dom flyter på mkt bättre när det blivit uppkört eller börjar bli sorbet. Dessutom går dom skapligt om man vill köra lite off-pist. Radievalet beror lite på hur man vill åka. Vill man cvarva stort i blå/röda eller småsvänga i röd/svarta. En mjukare skida funkar bra i mjuk snö, men kan bli lite orolig på is. Allt beror liksom på så....PROVÅK.

Slalomcarvers till tjej
Hehe, misstänkte nästan att jag skulle få ett sånt svar.
Jag håller ju med dig att det är förstås det ultimata, men där är det nog tyvär pengarna som sätter stopp.
För de första kommer syrran bara åka i kungsberget fram tills hon fyller om en månad å vi vill ha nya skidorna då för sen åker vi till fjällen.
Ok att vi kan hyra i kungsberget, men jag är ganska säker på att vi (Extrajobbar i kassan där) inte har de föreslagna modeller som jag angav. Plus att det då blir en extra hyrkostnad som får dras av de 4000. Eftersom jag ska köpa av en kontakt eller från sport-conrad så har jag inte tillgång till vilken skida som helst. Anledningen till att jag vill köpa där är dels att de torde ge mest skida för pengarna plus att jag är tevksam om pengarna annars ens ger en skida i den klass vi vill köpa.

Så jag vorde ändå tacksam för ett utlåtande vad ni TROR om någon av skidorna skulle passa bra?? Vet att de endast kan bli en gissning, men förmodligen än mer kvalificerad sådan än jag kan göra =)

Att tex https://www.freeride.se/review/view.php?id=2839 är en bra skida de vet jag...De jag känner mig lite osäker till är huruvida den funkar på en 55 kg lätt tjej??
Plus att den gärna som du säger hade kunnat få vara lite bredare över hela skidan.

Å de går att köpa skidor utan att testa, jag köpte nyligen mina nya head xrc 1200 för 4200 spänn. Bara åkt en gång, men är supernöjd med dem...men det är ju möjligt att jag skulle ha gillat några andra bättre om jag fått tillfälle att prova....

/Jonas

Slalomcarvers till tjej
Jag köpte ett par Rossignol Z5 162cm till min tjej. Hon har ungefär samma längd och vikt som din syster. Med skidorna så är det ett integrerat bindningsystem där man enkelt kan flytta även tådelen. Och då kan hon tjejanpassa skidorna själv om hon skulle vilja.
Skidorna blev testvinnare i Åka Skidors test för avancerade pistskidor.

Jag köpte från den här killen: https://www.freeride.se/member/view.php?id=59793
Han tar 3900:- för dem. Antar att du kan hitta dem i tyskland själv för samma pris.
Kolla på ski-bilek.de tex.

/jonny

Slalomcarvers till tjej
Ok, tack för tipset dom verkade väldigt intressanta....
Dessutom lite bredare också, kan ju va bra, bara de inte är för breda så pistwegenskaperna blir lidande..
Vet du vad tjejen din tycker...ger dom mycke respons när man carvar?
Är dom bra på ganska korta carvsvängar?
Fladdrar dom i hög fart?

/Jonas

Slalomcarvers till tjej
Hon tycker att de är väldigt stabila och att de funkar grymt bra på alla underlag i pisten. Tidigare så åkte hon lite långsammare när det hade bildats snöhögar i backarna på eftermiddagarna, men med Z5:orna så har hon självförtoendet att plöja rätt igenom dem.
Dock så är de lite för hårda när hon kör offpist. Men hon har åkt väldigt lite offpist och det är nog det som är problemet.

Själv så provade jag dem 2 åk i Hemsedal i december. Jag är 168cm och väger 67kg.
Jag kör själv på ett par Nordica Hot Rod Nirous i 178cm. De är 78mm i midjan och av storslalomkaraktär. Det första åket så låg jag på lika hårt (mycket tryck på plösen) som jag brukar göra på mina egna. Då var de riktigt kvicka och man behövde bara tänka på att svänga. Det gick nästan inte att sluta svänga då man fick en riktigt go pendeleffekt. Andra åket så stod jag lite mer neutralt och då gick det att variera storleken på svängarna som man ville. En allsidig skida helt enkelt. Men den föredrog korta snabba svängar.
Antar att du har läst recensionerna i skiddatabasen...

/jonny

Senast ändrad:
Slalomcarvers till tjej
Jo jag har läst recensionerna....
Det låter som att z5:orna kommer bli perfekta....har mer eller mindre bestämt mig för att köpa dom.
Tack för tipset :)

/Jonas

Slalomcarvers till tjej
Jag har lite beslutsångest ändå. Väljer mellan dessa tre:

Fischer RC4 Race RC, för 3200 kr (Observera att detta är fjolårets modell)
https://www.freeride.se/review/view.php?id=2868

Fischer RX9, för 3500 kr
https://www.freeride.se/review/view.php?id=3538

Rossignol ZENITH Z5 Oversize, 3900 kr
https://www.freeride.se/review/view.php?id=3712

Det lutar åt z5:orna då dom är lite bredare. Men är inte riktigt säkert ändå, eftersom syrran kommer att åka typ 99 procent i pisten.
Hur ska jag göra?

Tacksam för hjälp!
/Jonas

Slalomcarvers till tjej
Ingen som kan vara till hjälp....

Om jag frågar såhär då....vilken av skidorna ger mest push ut ur svängen?
Hoppas ni hänger med på vad jag menar...

/Jonas

Slalomcarvers till tjej
Kolla på www.ski-bilek.de och deras shop: http://shop.ski-bilek.de/... Där kan du hitta riktigt fina carvers till ruggiga priser. Det är ingen hjälp med skidval, men jag tror garanterat att de där Fischerlaggen går att få billigare där.

Slalomcarvers till tjej
Jo har sett den sidan...är ungefär samma priser som de jag skrev....men tack iaf...

Har fortfarande inte säkert bestämt vilka jag ska köpa?

/Jonas

Slalomcarvers till tjej
Hon kommer att bli super nöjd vilken du en väljer. Båda är härliga skidor. Min åsikt är att RC4: ger mer push ut ur svängen under goda förhållanden. Z5 flyter på bättre ju mer uppåkt det blir, kanske är den även bättre för en lite lättare åkare. Men som sagt bägge är kanon roliga skidor.

Slalomcarvers till tjej
J0nas: Låt henne välja själv. mindre tjafs och hon får garanterat dem hon vill ha....sen kan du ju vara den snälle storebrorsan som betalar laggen om du vill.

Slalomcarvers till tjej
Funderade på att prata med syrran, men kom fram till att hon ändå inte vet vad hon vill ha. Ända sättet skulle i sånna fall vara att hon fick testa båda paren med det blir för krångligt. Tror för övrigt också som Noslin säger att hon blir nöjd med vilket som.

Men har bestämt mig nu iaf...De blir Z5:orna då jag bara har hört positivt om dem, från flera tjejer i hennes storlek dessutom.. Väljer dom för dom är allsidigare och att jag vet att dom inte blir för hårda...Även fast de kanske blir lite mindre kick i svängen så tror jag de är bäst val.

Varit ett jävla hattande och frågande fram å tillbaks från min sida...Förstår att de kan va lite drygt att höra på skiten ibland när jag ältar å aldrig bestämmer mig....
Men jag gör alltid såhär när jag köper dyrare grejor. Tycker de är så pass viktigt att man får rätt, har ju inte råd att köpa nya på många år sedan...Jag lär nog ha mina nya
head xrc 1200 i minst 5 år. Köper helt enkelt bra grejor direkt, men byter sällan...
Utseende och mode har alltid varit sekundärt för min del när det gäller sportartiklar, sätter alltid prestanda i första hand! :)

Vi ska köpa skidorna till syrran hela familjen, jag är fattig student så min del får nog bli ena bindningen eller nått sånt, resten får päronen stå för =)

Tack för all hjälp iaf....Jag återkommer om typ en månad med om syrran är nöjd med skidorna...

/Jonas

Tillbaka
Topp