Slipa kanterna?

Pettzon

Ny medlem
Slipa kanterna?
Har köpt en ny Head Course bräda. Nu börjar jag se att man ska slipa kanter eller så. Måste man göra det? Hur gör man det? Vart på brädan ska man göra det? Och hur mycket?

Slipa kanterna?
vafan, det är dom som railar som slipar kanterna. ska du åka vanligt så ska du väl inte slipa dom? låt kanterna slita ut sig själv..

Slipa kanterna?
om du ska slipa kanterna är det värt att lämna in det till någon som kan det och inte göra det själv.. Är kanterna inte slipade sedan innan så kanske det är bra att göra det ?
Hos mig lämnar jag in mina skidor och snowboard till intersport där dom både vallar och slipar kanterna men även hos stadium går det att lämna in...

Slipa kanterna?
fredrik_p sa:
vafan, det är dom som railar som slipar kanterna. ska du åka vanligt så ska du väl inte slipa dom? låt kanterna slita ut sig själv..
Vad jag vet så är det väl ändå dem som åker pist som slipar kanterna. Känns ju väldigt dumt att slipa kanterna om man ska raila liksom..

Slipa kanterna?
asså tror många missuppfattade frågan ;P asså tror han menar slipa kanterna vassa. inte slipa dom slöa så de e lättare å raila eller ?

om du vill ha bra gräpp i pisten och är en pist malare så ska du nog se till å ha kantern askarpa men railar u mkt kan det vara skönt att slöa ner dom lite men de e upp te dig å bestämma. om du ska ha dom skarpa så lämna in dom billigt å blir bra.

peace out

Slipa kanterna?
asså om du ska slipa dom vassa funkar det HELT okej att bara slipa med en vanlig fil, 90 grader mot brädan långa tag;) men om den är ny e de ju bara att köra:P

Slipa kanterna?
Som jag har fattat det hela så behöver jag alltså inte slipa kanterna nu när jag köpt ny? För jag hade uppfattat att man var tvungen o slipa ner kanterna om man köpt ny bräda för att dom är för vassa när den är ny så den är omöjlig o åka på typ ;P

Slipa kanterna?
Vänta nu, det är inte BARA piståkare som slipar sylvassa stålkanter.
Tror ni en pipeåkare har slöa stålkanter?
Jag kan knappt få bra skär på kicken med dåliga stålkanter.

apropå ingenting.

Iaf så är vallning och slipning av stålkanter en konst, om du inte vet hur man gör så är det ingen ide att ens försöka, och med tanke på att du inte vet hur du gör så drar jag slutsatsen att du ändå inte märker någon skillnad om dom är lite slöa lr sylvassa, lr 87 - 90 grader.
Ut och kör bara och slämna in dom efter halva säsongen till nån skidaffär och låt dom göra jobbet.

Slipa kanterna?
Okej, men nu till en annan fundering. En kille säger till mig att man gärna ska valla en nyinköpt bräda. Är detta sant eller kan man lika gärna åka pån som den är?

Slipa kanterna?
jag trodde att nya brädor var förvallade. måste ta och valla min splitternya nitro imorn då .

Tillbaka
Topp