Slipa stålkanter av jibbskida

Teufel

Ny medlem
Jag har fått ett verktyg att slipa stålkanterna med, något jag borde göra på min amplid antidogma?

Railar aldrig! Kör mycket pist?

det viktigaste är att hålla efter graderna, dvs, små flisor som blir om du råkor köra på en sten eller dyl. om du åker runt med dessa kommer de bli härdade och ett helvete att få bort så håll lite koll hela tiden. om skidorna är nya behöver du knappast börja med att slipa kanterna. däremot valla...

slipa med grövre fil när dom är riktigt slöa.. men sen så filar du bara på dom med ett finare bryne när det behövs. sen om du får härdade kanter av sten eller railning så tar du ett diamant bryne så går det bort.

^du menar inte att man får härdade kanter när man railar, härdning görs på fabriken i en process med upphettning och nerkylning. däremot från man grader av kantstötningar från sten och räcken, och dessa kan man ta bort med bryne.

och jag tycker helt klart du ska slipa dina skidor om du inte åker räcke

JoakimHayland sa:
^du menar inte att man får härdade kanter när man railar, härdning görs på fabriken i en process med upphettning och nerkylning. däremot från man grader av kantstötningar från sten och räcken, och dessa kan man ta bort med bryne.

och jag tycker helt klart du ska slipa dina skidor om du inte åker räcke
du får inte bara grader på kanten, kanten blir även hårdare där den är skadad, vet inte om det kallas "härdat" men det är inte bara grader.

När man railar mkt slippar man ner kanten till en vinkel och den går inte att återställa till 90-87 grader igen.

T.ex.

Vanlig kant: _|

Railad kant: _/

Om du inte ska raila och vill håla efter kanterna så rekomnderar jag ett bryne(diamat eller stenbryne) för att ta bort grader och ojämheter på kanten och det kan även användas vid "topfinish". Om du vill ha riktigt vassa kanter bör du ha en fill och fillhålare som är 88 grader om du ska carva mkt. När du köper skidorna är de ofta 90 grader.

Hoppas du förstår!

Du behöver :

En bra metallfil
En bra kantslip
En skidhållare (valfri men användbar)
Ett diamantbryne

Baskanten - Denna kant bör hållas plan med belaget eller en liten avfasning, vanligtvis 0.5°-1°. Avfasning gör initiering av en sväng lättare.
För att få en avfasning trä på en gradplupp på skidorna (finns att köpa i välsorterade skidaffärer ca 40.-) eller tejpa med eltejp. Fila sedan med långa svepande drag bak-fram-bak-...

Sidkanten - Här måste du ha en filhållare. Riktig kantvinkel är a och o för en skidas åkegenskaper. Vinklar varierar mellan 0° (90°) till så mycket som 4° (86°) för aggressiva svängar i isiga förhållanden. Också här slipning i långa svepande drag.

Avtrubbning - De delar av kanten som inte påverkar svängen nämnvärt bör trubbas av. Annars kan oönskade och plötsliga hugg och skär inträffa. Gör detta med ett fin bryne. Hur mycket man vill trubba till är individuellt men det rör sig omkring 100mm i fram- och bakkant. Personligen så gör jag aldrig det.

Polering - Polering är mycket viktigt för tävlingsåkning. Återigen använd en filhållare, denna gång med ett diamantbryne i. Polering tar bort mycket små grader och fina felslipningar.

Förhärdning - När en stålkant slår i en sten uppstår en snabb temperaturhöjning och stålet blir hårdare där än omkringliggande del. Om du försöker fila på dessa märken är det enda som händer att din fil blir slö. Använd en diamantslip för att ta bort dessa områden (syns klart som mörkblå fält).

Senast ändrad:
CustomX sa:
Du behöver :

Sidkanten - Här måste du ha en filhållare. Riktig kantvinkel är a och o för en skidas åkegenskaper. Vinklar varierar mellan 0 (90°) till så mycket som 4° (86°) för aggressiva svängar i isiga förhållanden. Också här slipning i långa svepande drag.
</f>
Aldrig hörtalas om någon som kör med 86°. I slalom och gs kör de flesta 87° eller 88° och sen ökar gradantalet ju längre svängar. Och fabriksskidor brukar vara 90° när de är nya.

Niklas_Borg sa:
CustomX sa:
Du behöver :

Sidkanten - Här måste du ha en filhållare. Riktig kantvinkel är a och o för en skidas åkegenskaper. Vinklar varierar mellan 0 (90°) till så mycket som 4° (86°) för aggressiva svängar i isiga förhållanden. Också här slipning i långa svepande drag.
</f>
Aldrig hörtalas om någon som kör med 86°. I slalom och gs kör de flesta 87° eller 88° och sen ökar gradantalet ju längre svängar. Och fabriksskidor brukar vara 90° när de är nya.
Nej det är korrekt, extremt ovanligt, för svensson räcker 88° /89°

Tack för alla tipps! Det jag behöver göra inan semestern är alltså bara att valla eftersom skidan är ny och 90grader är lagom har jag förstått det som.. Tack! Sen får jag såklart slipa dem när jag åkt ett tag.

Tillbaka
Topp