Slipa stålkanter på snowboard?

Niiiicke

Medlem
En snabb fråga bara. Stålkanter på snowboarden slits och man ska väl typ slipa stålkanterna var tredje dag när man åker. Alternativen är ju antingen fil eller någon typ av slipmaskin, det finns ingen maskin som typ hindrar att man sabbar kanterna? Till historien hör att jag aldrig gjort något liknande och är rädd att sabba kanterna.

Drygt och dyrt att lämna in snowboarden var tredje dag också...

Vet att det ska finnas särskilda verktyg för detta, minns ej vart jag sett det och risken är väl att man får betala ett riktigt överpris för vad som egentligen är en vanlig fil med någon smärre modifikation som nån tagit patent på... Men det finns säkert andra med bättre koll. :)

Så dyrt är det inte att köpa en fil och hållare. Man sparar snabbt in det.

Hur man gör...

...sök i forumet och du skall finna.

var tredje dag??? ja har kört på min i 2 säsonger utan slipning, och de funkar finfint. lämna in den på slipning en ggr / säsong, de räcker för dom flesta

kodiak sa:
var tredje dag??? ja har kört på min i 2 säsonger utan slipning, och de funkar finfint. lämna in den på slipning en ggr / säsong, de räcker för dom flesta
Jag kan lova att du behöver slipa brädans kanter efter 2 säsonger, i alla fall om du merparten kör hård pist. Tycker att kanterna tappar vassheten efter några dagar jag. Pumpar du däremot djup puder varje dag förstår jag att du inte behöver slipa stålkanterna.

Snowgod sa:
Så dyrt är det inte att köpa en fil och hållare. Man sparar snabbt in det.

Hur man gör...

...sök i forumet och du skall finna.
Jo men jag undrade endast om det fanns någon typ av maskin för att slipa stålkanterna som förhindrar att man sabbar stålkanterna när jag aldrig gjort något liknande. Men misstänker att det inte finns det.

railar man gör det bara ont med skarpa kanter, jag lovar =)
Och annars bör man väll inte behöva slipa dom allt för ofta om man bara hoppar och åker på snö?

Kan hjälpa till till med ett par alternativ som underlättar istället för att ta filen och slipa för fri hand;

den här
eller
den här

Den första är jue en aning för dyr för oss vanliga svenssons så ja skulle nog satsat på den andra :)
Funkar väldigt bra och är ingen större risk att du förstör stålkanteran med den om man bara har lite vett innanför pannbenet :)

wroop sa:
railar man gör det bara ont med skarpa kanter, jag lovar =)
Och annars bör man väll inte behöva slipa dom allt för ofta om man bara hoppar och åker på snö?
Och vem railar egentligen...hehe. Klart man behöver vassa kanter när man åker, inte alltid det är puder i backen och terrängen precis.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp