"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Skära bröd med raceskidor | Freeride

Skära bröd med raceskidor

Leopold87

Ny medlem
Tjena Allesammans :)

Mitt första inlägg här på Freeride.
Jag har tidigare läst en hel del,men inte skapat ett konto förrän nu.

Jag har som många före mig frågor om underhåll. Eller närmare bestämt slipning av skidor.

Lite om mig:

30 bast, åkt skidor 1-4v om året sedan barnsben. Tekniken är inte perfekt, men åker bra, och kan hantera olika typer av skidor, fören m.m

Mest åker jag på en Head SL RD 165 slalom räser och Extrem Project 100.

Förra året lämnade jag in skidorna på en skidverkstad i Sälen (Ej Skistar) där vi testade lite fram & tillbaka.
Jag kör med en 87 graders hängning (HEAD) och underhåller skidorna hyfsat (Tror jag (?) med en sådan här:

https://alpingaraget.se/sv/product/32745/skiman-vinkel-87

Ej den på bilden men något liknande.
Fäster en fil med klämma och avslutar lite lätt med ett diamantbryne.

Ändå får jag inte i närheten av så vassa kanter som efter jag lämnade in dom på en verkstad.
Nu har jag inte varit i Sälen och kunnat lämna in dom där igen.. Har lämnat dom till diverse andra verkstäder (Branäs) (Skistar) m.m. Och skidorna blir vassa, men det där riktiga isbettet jag tidigare hade, det finns inte där.

Vad kan jag själv skaffa för utrustning för att underhålla en knivskarp kant hemma?
Jag bryr mig inte om jag får finputsa kanten lite efter varje dag i backen, jag förstår att en vassare kant blir snabbare "slö" likt en kökskniv.

Skall jag skaffa olika kornighet på filen jag fäster i vinkeljärnet? Eller skaffa olika grader på diamantbryn?
Hjälp uppskattas :)

Hej,
Du måste ha en sidewall cutter också annars får du väldigt svårt att fila ner stålkanten då filen har svårt att avverka sidoväggen (plastkanten ovanför stålet)

https://alpingaraget.se/sv/search/searchbytext?key=sidewall

Det går att skära bort med en mattkniv eller liknande men är inte alls lika lätt.

600 på diamant brynet tycker jag räcker (använd vatten så blir det jämnare vassare och hållbarare kant)
Om du är riktigt petig så avsluta med keramisktbryne

När du har kört med kantfilen bryner du lite försiktigt med diamantbryned på undersidan(belagssidan) för att få bort råeggen/graderna och avslutar med att bryna på sida.

Senast ändrad:
"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp