Hur får jag sylvassa stålkanter utan att slita ner stålkanterna för mycket?

Kinyo

Ny medlem
Som rubriken lyder undrar jag hur ni proffs får kanterna riktigt vassa? Jag har ett par nordica doberman spritfrie pro som jag tror är en avancerad och vass skida?

Ska man köpa flera brynen för att få upp skärpan eller räcker ett från biltema som jag har idag? Slipar med en 87 gradare. Vill ha riktigt vassa kanter som biter i isiga backar utan att mala ner kanten på 1 vecka :). Ge mig även tips om vart jag kan köpa eventuella brynen till bra pris. Tack på förhand!

Själv kör jag med en enkelgradig och pansarfil. Bryne använder jag numera bara för att fixa småskador i stålkanterna, råkar man köra på sten kan stålkanten bli härdad där skadan är. Pansarfil använder jag när jag vill ha mer aggressiv vinkel på kanten, då kan det krävas att man filar på abs kanten. Ett tips är att märka skidorna höger och vänster och på så sätt förlänga livslängden. Jag har dock aldrig slitit mer på kanterna efter en säsong att skidorna skulle klara ytterligare en hel säsong.

Har själv samma skida fast av 2011 års model och gillar den skarpt.

Det hela är mycket enkelt. Kanten slits mest underifrån och där kan du inte slipa själv(om du inte förändrar hangningsvinkeln varje gång eller har en egen stor maskin).

Du kan inte bara slipa o slipa kanten. Det kommer bara bli sämre resultat och du får ta mer på kanten.

En skida som har slipats i en bra maskin underifrån kan bli otroligt vass med ett lätt drag med en handfil. Är kanten sliten underifrån så kan du dra av en jakla massa kant utan att få en tiondel så bra skärpa. Det bästa vore om man hade en egen maskin i garaget eller om det var gratis att lämna in för slipning. Men så är det inte. Vanligtvis tar kanten slut ifrån sidan först snarare än underifrån så det förlänger skivands livslängd. Så varför slipar man för hand? Den kortsiktigt ekonomiska biten är den ena, och den andra är att man kan få vasare än en bra slipmaskin för hand.

Vad är det för bryne du köpt på biltema? Finns brynen till typ längd som du inte ens ska använda för att få upp skärpan(har nått billigt sånt köpt av misstag).

Moonflex https://www.amazon.com/Diaface-Moonflex-Diamond-Stone-70/dp/B01N8V1NGV
Är väldigt bra och prisvärda. Jag kör på 600 och 1000 vanligtvis. Kanten blir finare genom att köra båda. 600 först såklart. Gör det utan hållare försiktigt. Sedan en "sten" ifrån Swix.
Detta gör att kanten blir väldigt jämn o fin, vilket gör att den håller mycket längre.

Bryne o sten kan köras efter varje dag. Men det finns en gräns enligt min erfarenhet för hur många gånger man kan göra det utan att få sämre skärpa än innan(kan ha fel). Efter kanske 4 till 7 akdagar kör jag med fil. Egentligen så är det hur kanten slitits som räknas och inte aktimmar. Isigt eller mjukt osv.

Fixa ett moonflex(eller liknande, gillar dock ej dimondstonevarianterna alls) och en sten, samt hitta ett ställe att maskinslipa dom på som du märker gör ett bra jobb så har du gjort det du kan göra åt kanten(enligt min uppfattning)

Sen finns ju aspekten med att hyvla bort plast ABS kanten. Det finns verktyg för det av en anledning.

Senast ändrad:
Bäste Kinyo!
Att hålla kanter i god kondition är ju faktiskt ett ständigt pågående jobb under vintern! Vassa kanter i en vecka på konstsnö kan man glömma! Just konstsnö sliter, i a f enligt min erfarenhet. En vecka i nysnö - inga problem, men då behöver du ju inga kanter och tala om i a f! Sen åker ju inte ens tävlingsåkarna alltid på "sylvassa" kanter, utan med anpassad skärpa för aktuellt underlag. Carvinglagg med slöa kanter är ju f ö en styggelse rent generellt, hindrar ens teknikutveckling, gör åkning osäker och tråkig och utgör faktiskt en säkerhetsrisk.

Nåväl...
Några synpunkter och tyckanden:
1. Håll rätt på höger och vänster skida, mest för att kunna hålla bättre koll på den successiva nerslitningen av kanten, och därigenom blir det en livslängdsfråga. Ett faktum sen många år är ju att dagens konstsnöpister i princip aldrig ger skador på kanterna genom stenkörning. Det mesta är nötning från just konstsnö/is.

2. Det första jag gör vid kantservice är att börja med undersidan. Det torde vara helt klart att det är från undersidan som kanten slits eller deformeras. Måla kanten med en tuschpenna och kolla hängningsvikeln med hängningsverktyget/filhållare och fin enkelgradig fil. Känslan är ju oftast att filen "inte tar" och det händer att jag plussar på vinkeln någon tiondels grad. Kör normalt med 0,5 grader på pistskidor. För en jevvla amatör som mig märks inte skillnaden mellan 0,5 och 0,6 eller ens 0,7 grader - helt övertygad om det!

Om jag hade racekidds hemma som ska ut på träning och tävling för jämnan skulle jag definitivt ha en stabil handhållen elmaskin av bästa kvalitet som nu finns sen att antal år tillbaka för den dagliga checken av kantens kondition och hängning.

Notera att det i båda fallen handlar om ytterst liten avverkning av kanten. Pansarfil som nämns är ju ett verktyg för riktigt grovavverkning, möjligen för att grovforma/vinkla om sidokanten, aldrig undersidan/hängningsvikeln. Man vill ju inte skrämma livet ur sina fina pistlagg!

3. Sidokanten då? Steg ett är ju att ta bort lite av ABS-kanten så att den senare inte stör slipningen av stålkanten. Finns bra verktyg alternativ änden på en pansarfil (hu!) i en filhållare - funkar med lite övning.

Steg 2. Samma igen, måla kanten, montera en fil i en av dina otaliga filhållare (86, 87, 87,5, 88 grader...) och kolla aktuell kantvinkel. På pistlagg hade det för mig varit 88 graden sen länge men när 165 cm SL-carvers kom på tidigt 00-tal blev det 87 grader och förblivit där, även på andra pistlagg. Vid den allra första formningen har jag faktiskt använt pansarfilen med en stabil hållare och ett fokuserat sinnelag - det får ju inte skita sig. Efterslipning med samma filhållare med fina enkelgradiga filar. Notera att det alltid handlar om minsta möjliga avverkning av kanten!

Återigen, kanske motiverat med en handhållen maskin även för denna del av servicen, måste nog börja sondera marknaden lite seröst...

4. Kanten är nu sannolikt lite "taggig" vilket motiverar bryning. Har lite svårt att hänga med i Skisuge-Eriks olika bryningsresonemang. Jag har definitivt ingen verkstad i min närhet som jag skulle våga anförtro min lagg. Annat i fjällen eller Sthlm. Alltså måste man lösa detta själv. OK, jag har två brynen av god kvalitet, ett mellangrovt (används jämt!) och ett fint (...aldrig), ingen "sten" - har aldrig haft.

Nu nånting jag faktiskt aldrig sett eller hört nån annan göra. Jag blöter kanten med vatten från en "blomspruta", monterar brynet i hängningsverktyget, resp. filhållaren och "vattenbryner" kanten från först undersida sen sidokanten. Det blir förvånansvärt bra! En blankpolerad kant som faktiskt kan bli för vass (...man får slöa till den liiite med bryne)!

5. Daglig vård efter åkning. Just det känn med fingrarna/nagel. Känns kanten jämn? Hackig (...gud förbjude!) eller fortfarande vass? Aktiv åkning på konstsnö sliter på kanten men ändå förvånansvärt lite om kanten är korrekt preparerad från start. Upp med laggen i tvingarna, ge 5-10 min putsning med finaste filen med hängningsverktyg och filhållare, följt av lätt bryning, inte nödvändigtvis med vatten. Glöm frihand (ok, om man vill slöa till kanten möjligen). Sen märker man ju när det är dags för lite mer omfattande slipning/bryning.

Eder,
Ace DG
...Hemma - flunsan - gott om tid - Ingen åkning - inte heller denna vecka... suck!

Senast ändrad:
Bra pedagogisk guide av AC_DG som garanterat kan det här bättre än undertecknad. Nyfiken på det där med att själv slipa underifrån. Hur många gånger kan man slipa av det tushade på en underkant utan att man måste plussa på en tiondelsgrad på verktyget? Förr eller senare måste du planslipa dom ivarje fall?

Var nog lite otydlig. Ett 600 bryne är typ ett medelgrovt och 1000 är ett väldigt fint. Tanken med att använda flera brynen och sten är kantens skärpa slits mer om den har grader. Genom att göra kanten extremt "fin" så bör den slitas ännu mindre än om enbart ett medelbryne använts. Det går dessutom rätt fort att dra två drag extra med fint bryne och sten. Kanten blir finare och ibland kan ivarje fall jag uppleva att om man bara tar ett medelbryne kan kanten kännas "för vass" och inte så fin. Svårt o sätta ord på de.

Glömde nämna att jag lägger mina brynen i ett vattenglas och torkar av kanten innan och emellan stegen med vått hushållspapper(mindre skit i brynet). Så en viss form av vattenslipning blir de ju.

Tillbaka
Topp