Slipade skidorna

Goora

Medlem
Slipade skidorna
Tjena

Hade mina skidor inne på slipning och hämtade dom precis. Brukar valla själv så beställde endast slipning.
Fick kommentaren att dom vallat dom ändå för annars skulle skidorna blivit förstörda. Soft tänkte jag, slipper jag görat. Fick priset vi bestämt för endast slipningen men lite buttra var dom eftersom de fick göra dubbelt och inte ta betalt för det.

Men varför skulle de bli förstörda? Är det vissa maskiner sam sliter på belaget annars eller vad?
Förstår inte riktigt problemet.

Slipade skidorna
Det tar ca. 15 sekunder att valla ett par skidor på en skidverkstad, de har ingen anledning till att vara buttra, om de nu inte handvallade, men det kan jag inte tänka mig.

Edit: Skidorna får ju kassa belag om man inte vallar de på länge, men så vitt jag har det inget att göra med själva slipningsprocessen, valla gör man ju ända sist.

Senast ändrad:
Slipade skidorna
Belagen kan bli torra, eller egentligen fulla med s.k. mikrohår om man åker på dom länge utan att valla. Det är kanske det dom menar. I annat fall finns det väl tre varianter på vallning på skidverkstad. Antingen läggs det på lite vax med en roterande borste, eller också gör maskinen det automatiskt efter slipning, eller som sista variant så handvallas skidorna med strykjärn i efterhand. Det finns också diverse vallamaskiner som tex hotboxar, men det används mest för längdskidor. Om slipmaskinen gör det automatiskt är det vanligen mer jobb att manuellt ställa om maskinen än att bara köra igenom. Snabbvallas det med borste är det mest för syns skull, och det kan lika gärna kvitta.

Skidorna förstörs garanterat inte av att inte vallas i slipningen. De vallas ju EFTER slip, dvs det kan omöjligen stämma.

Slipade skidorna
Visst är personalen duktig i Vemdalen, men att stoppa in skidorna i en maskin och sen kommer de ut färdiga är inte så svårt.

Tillbaka
Topp