Sliter rail?

Fyrken

Ny medlem
Sliter rail?
Hejsan!
Sliter rail mycket på skidorna?
Jag vet att det sliter, eller det borde ju slita (allt sliter väl?). Men hur mycket?
Kan man ta sina "vardagslagg" och raila med eller ska man ha ett par man inte bryr sig om så mycket?

Tack på förhand

Sliter rail?
vad händer om du drar en kniv mot metall?
klart det sliter, men frågan är hur mycket stålkant behöver du när du är i parken?
Själv undviker jag railen, dels för att det ser ut att slita och dels för att jag blivit rädd för den... =)

Sliter rail?
En sak är säker rail sliter som fan på skidorna och ju större krascher man gör desto finare jack blir det i laggen. Railandet är ofta det som avgör andrahandsvärdet på skidorn, förra årets 1080 kostar mellan 1500 och 4500 kr begagnat och det säger en hel del tycker jag. Vill man raila och inte förstöra skidorna så mycket så kan man alltid göra som vi och hugga ner en 10 metersbjörk i kläppen och raila på. Det var riktigt kul alla gångerna utom då stålkanten högg i björken.

Ibland hör man att twintipfolk inte kan åka skidor beror det på kassa kanter efter för mycket railande, dåliga skidor eller helt enkelt dåliga skidåkare. Tolkningsfråga då de flesta oftast e rätt duktiga.

Köp ett par parkskidor och ett par åkskidor om du har råd det är alltid bäst. Man kan självklart köra på de vanliga laggen och planslipa dem då och då men stålkanten är bara 2mm tjock.

Sliter rail?
Våra snowboardtränare kom med rådet; "Och ska ni raila så ska ni fan använda en annan bräda då, om ni inte vill stå och fylla repor och slipa kanter efter varje dag."

Sliter rail?
Det sliter som fan, men vem bryr sig? Jag åker för att jag ska ha roligt, och jag har roligt då jag railar. Går dom sönder investerar man bara i ett par begagnade skidor till nästa sässong :)

Sliter rail?
jag railade idag för första gången :) körde på ett 4 meter långt räcke 5 ggr typ. o jag ser inget på kanterna, polarna sa att det gnistrade.

en gång högg ena skidan ( den bakersta ) men jag såg inget märke efter det heller. men som sagt man ska nog inte raila o man ska typ köra käppar med skidorna

Tillbaka
Topp