Slutliga valet Goodha 114 vs Armada Ant

TexMurphy

Ny medlem
Ja då står jag där med två skidor kvar på listan.

Lång historia kort. Skidan skall vara för skogs åkning i British Colombia. Den skall funka i pisten mellan skogarna. Jag är 191 och väger 110kg. Den är komplement till en Karma.

Goodha 114 + Solly 914 = 5200 kr
Armada Ant 191 + Solly 914 = 6700 kr

Vad tycker ni?

Tex.

Jag tror på Goodha 114, den verkar livligare och mer lekfull än myran.
Myran å andra sidan är ju en grym varje-dag-skida men det var ju inte vad du sökte.
Den extra bredden är ju ett extra plus i BC med!

Jag lämnar gärna tipsandet till mer objektiva personer men kan iaf säga att jag är mycket nöjd med mina. Vet inte hur många av dom som hänger här på Freeride men det var väldigt många som var och testade dom under testhelgen här i Åre. Vi fick åtminstone mycket bra feedback om dom.

jag kör på Goodha 114 och är mer än nöjd! galet skön skida! twintipen är inte alls lika stor som på 91orna, rätt liten faktiskt, men du kan landa switch utan problem med dem. otroligt lätthanterliga trots midjan och funkar även att carva i pisten, dock är väl isgreppet inte det bästa. skidan var mjukare än vad jag trodde att den skulle vara vilket ger ett fint flyt. då jag är partisk så skulle jag välja Goodha, jag har dock inte testat armadan...

sammanfattning: det känns inte som att du har ett par 114 under fötterna då de är otroligt lätthanterliga! KÖP!

Robbott sa:
utter e twintipen stor på 114?
Precis som Andee säger så är den inte jättestor, fullt tillräcklig för att landa baklänges men inte i närheten av 191:ans.
Den är 4,4cm förövrigt, 191 har 7,5cm.

Är inte bekant med Goodhan men jag har åkt en del på Ant och jag skulle inte välja dem om det är främst skogsåkning du kommer att åka. Ant är perfekt om u kör fort men kan lätt bli tunga att manövrera i snårig terräng.

F-N!!!!

Jag hade bestämt mig för ett par Goodha 114med Solly 914 bindningen men nu dök det upp ett nytt alternativ.

För i princip samma pris som Goodhan ett par 4FRNT VCT 189.

Någon som har en åsikt?

Tex

Jag skulle säga att 114 skulle vara bäst med tanke på att du inte är särskillt lätt i vikten. Ska du verkligen ha 914 bindning med tanke på att du väger 110kg?

Båda är medium flex skidor. VCTn har mycke mindre chamber än Goodhan. Goodhan är ca 6mm bredare.

14 Bindning absolut. Den här skidan kommer inte att köras storberg utan mest i skog där farterna är lägre. Min Karma med Rossi Axial2 140Ti kör jag på 9.5-10.5 så även om det nu blir lite fetare skida så kommer jag inte ha glädje av en DIN 16 bindning. Dessutom så känns det extra dumt att gå på en DIN 16 när skidan skall gå i djup skog där farten är lägre.

Tex

Ant 191 med 14 bindning (ej marker) - 5000 kr i Uppsala på skitotal. 1700 kr billigare än vad du skrev.

Som sagt jag bestämde mig för att strunta i ANTen och gå på 114an istället då jag inte vill ha en skida så hård som ANTen. VCTn är mer lik Goodhan i flexen.

lånar tråden lite.

Hur mjuk är egentligen 114? Lika mjuk som Scratch Steeze?
Finns det någon som kan jämföra med något?

Har köpt min Goodha.

Skulle säga att den är ungefär som Gotama i flex fast en jämnare flex kurva. Notera att detta endast är från eget böjande inte åkande.

Tex

Snödjup

Tillbaka
Topp