Smala stighudar till breda skidor

supercross

Aktiv medlem
Jag har ett par oanväda stighudar som är för smala till mina nuvarande skidor.
Kan man klippa isär stighuden i mitten och klistra de två remsorna närmare stålkanterna?
Har för mej att jag har sett någon stighuds variant med två remsor på ett par skidor.

Beroende på hur smala dom är så är det bara att köra om du inte går mycket på skrå på hård snö. Kör själv ett par hudar skurna för ett par gotama på min shiro som är ganska mycket bredare

havreboll sa:
Beroende på hur smala dom är så är det bara att köra om du inte går mycket på skrå på hård snö. Kör själv ett par hudar skurna för ett par gotama på min shiro som är ganska mycket bredare
Jo det förstår jag, men när man går i brantare och hårdare snö som du skrev, blir det problem.
Strl på hudarna är 95-98 mm kontra skidornas midja på 115mm.

Black Diamond har ju splitskins som följer den principen. Problemet med hemmameck blir väl att hudarna inte kommer ligga i rak linje, om du inte delar de helt och hållet vill säga. Vilket ju inte är så lyckat mtp top/tailfix.

Men du saknar ju bara ca 10mm, så att ta bort mitten och sen lägga hudarna 2mm från kanten är kanske inte helt korkat tycker jag. Lite meckigt att lägga på hudarna dock. Men bra ur vikt- och glidsynpunkt.

Att köra med huden som den är funkar ju också, men blir segt med ~7mm blottad kant när det är hårt.

Det verkar helt riktigt meckigt att lägga på hudarna, men det är väl bara att testa och se hur det är.

Jag har testat. Såg proffsigt ut hemma. Man behöver ju inte full bredd efter kanten fram och bak, där man har dåligt tryck på kanten. Jag snittade på mitten av huden, någon dm från topp/ resp bakfästet.

Resultatet i praktiken, på snö blev inte så lyckat. Gick under gynnsamma väderförhållanden att applicera på skidan. När jag tog av dem på toppen blev det en hög med trassel ner i ryggan/ påsen. Att gå på ytterligare en sluttning under den dagen var att glömma.

Jag skulle behållt den här stighuden. Har du inte tänkt att lägga av med skidåkning kommer du i framtiden äga en lite smalare skida där den passar. Köp nya stighudar till de bredare skidorna, de håller i många år om du inte går helt sjukt mycket. Kan vara ok att äga två par hudar (säger jag för att kunna rättfärdiga min samling på i alla fall 10 par, mest smala racehudar där man väljer hud efter före).

Skare sa:
Jag har testat. Såg proffsigt ut hemma. Man behöver ju inte full bredd efter kanten fram och bak, där man har dåligt tryck på kanten. Jag snittade på mitten av huden, någon dm från topp/ resp bakfästet.

Resultatet i praktiken, på snö blev inte så lyckat. Gick under gynnsamma väderförhållanden att applicera på skidan. När jag tog av dem på toppen blev det en hög med trassel ner i ryggan/ påsen. Att gå på ytterligare en sluttning under den dagen var att glömma.

Jag skulle behållt den här stighuden. Har du inte tänkt att lägga av med skidåkning kommer du i framtiden äga en lite smalare skida där den passar. Köp nya stighudar till de bredare skidorna, de håller i många år om du inte går helt sjukt mycket. Kan vara ok att äga två par hudar (säger jag för att kunna rättfärdiga min samling på i alla fall 10 par, mest smala racehudar där man väljer hud efter före).
Ok, du har nog rätt.
Har du något tips på stighudar som är prisvärda?

Det går även att göra huden lite för lång och sen lägga den i lite slalommönster längs skidan. Dvs att man lägger den nära kanten längst upp, sen långsamt svänger över den till andra kanten och sen över igen. Är det hudar i lite mjukare material blir det ganska bra faktiskt.

Jag använder nästan enbart lite smalare hudar numera ska sägas och jag lägger på dom i mitten av skidan bara. När jag åker i större berg framförallt gillar jag tryggheten av att ha ett par hudar i ryggan hela tiden. Det gäller i synnerhet i områden där man inte är helt hemmastadd utan utforskar berget. Skulle man köra fel eller hamna i en dead-end någonstans så är det betydligt bekvämare att ha ett par hudar med sig än att inte ha det, och att ha fullbreddshudar i ryggan jämnt väger ju bly onödan. Det har hänt massvis med gånger att man får syn på nåt kul åk som man vill gå upp till och det fungerar förvånansvärt bra även med 80-90mm-hudar på skidor en bit över 110mm. Är det betong blir det lurigt, men då är det å andra sidan nästan bättre att slänga upp skidorna på axeln och knata till fots istället. Undantaget är skare som bär skidorna, men brister för pjäxor, men det är inte direkt ofta det är så.

Om man delar stighuden och lämnar kvar 10-15cm i bakänden, och stighuden är mjuka nog så kan det kanske funka.

Återupplivar den här gamla tråden: hur mycket ”för smala” hudar klarar man sig på utan att det blir outhärdligt på skrå på lite hårdare underlag? Har ett par som är 98 under foten och ett par tilltänkta lagg som är 109.

Jag har turat i 20 år med raka hudar. De var väl kanske 65-75 i bredd (visserligen var skidorna smalare på den tiden).
Inga problem. (Betydligt värre med det omvända: att huden är lite för bred).

Funkar hur bra som helst att ”dela” huden. Se bara till att lämna minst 20cm tip/tail innan snittet. Har själv prövat och det var inga problem att ta av/på flera gånger under en och samma dag. Använd skidan som bas och vik ihop i fyra veck.

Tillbaka
Topp