Smärta i smalbenets ben.

Sund1ng

Ny medlem
Smärta i smalbenets ben.
Hej allihopa. Är såhär att vid åkning får jag otroligt jeakla ont i smalbenets ben, kan nästan beskriva känslan som om att benet är påväg att knäckas, och de är såklart vid åkning när jag har mycket vikt bak eller fram. Smärtan är långt ner på smalbenet, nedanför vadmuskeln och de blir som ömt på yttersidorna. Klarade två åk i söndags, sen flög pjäxorna av i paniksmärta. Jag har väldigt smala smalben, och jag håller på att träna mina vader, men dock hjälper den träning mot benhinns problem och inte mot smärtan jag har nu, vilket är väl ganska självklart eftersom jag bygger inte direkt någon massa längst ner, är vad jag tror. Söker nu efter hjälp om de är nån som vet vad som kan va problemet eller om de är någon som har haft samma sak och har några tips. Jag har förra årets hot dogger, är de nått som kan vara källan till felet, högt skaft? hör gärna alla tips, kanske om jag kan gå någonstans och få hjälp(Östersundområdet), eller om de finns nå andra pjäxor jag kan prova. Om jag är oklar med något fråga gärna. :) Tack på förhand MvH Less kille vid namn Sunding.

Smärta i smalbenets ben.
Det brukar bli bättre om man köper ett par fotbollsbenskydd och stoppar innanför pjäxan, det fungerar så att trycket från pjäxan mot smalbenet fördelas på en större yta och på så vis brukar problemet försvinna. Känner en hel del åkare som kör med sånna, så kila i väg till närmsta sporthandlare och köp ett par fotbollsbenskydd.

Smärta i smalbenets ben.
FOTBOLLSBENSKYDD löser ditt problem, svårare än så är det inte. Alla är vi olika skapta och prova sig fram med olika pjäxor funkar inte om man inte råkar ha 1 mille på kontot. En pjäxexpert skulle slänga åt dig ett par benskydd på direkten.

Smärta i smalbenets ben.
Detta är väl inget problem med benhinnorna? Benhinnorna sitter ju längst med smalbenet alltså insidan och du har ont på utsidan. Jag har precis samma problem, har också väldigt smala ben och inga som helst muskler i dom sisst jag sprang var kanske 93. Hur som helst så är det musklerna man får ont i och det är ben träning som gäller gym etc. På senare har jag börjat stretcha efter jag åkt och smörja in dom med voltaren så har det nästa gått bort helt.

Känns mer värt att fixa problemet än att finta det med ett par benskydd, gå till en sjukgymnast å fixa lite övningar så du får schyssta muskler i benen ist. Kan du ju även dominera i shorts till sommaren också.

edit.
Efter lite googlande heter iaf muskeln jag får ont i Peroneus Longus (den går ner precis bakom fotknölen) är det samma som du så är det bara å googla å youtuba lite får du säkert massa trix å bygga upp å stretcha den.

Senast ändrad:
Smärta i smalbenets ben.
nja, jag tror fortfarande på benskydd. Om det är nu så att man åker skidor flera dagar varje vecka så behöver man ha benskyddet för att avlasta smärtan, detta gör i sin tur att du åker mer avslappnat och på så sätt får du även naturlig träning av musklerna du behöver och när du känner att du är mogen för att testa utan så är det bara att prova annars slänger du bara på dig benskydden igen. Detta gäller dock bara om du åker regelbundet, snackar vi om 2-4 veckor per år så är nog träning som förberedelse rätt metod, men köp ändå ett par benskydd ifall att du får ont så du inte förstör din vecka.

Smärta i smalbenets ben.
Måste fråga hur man skulle få plats med ett par benskydd i pjäxorna? Har man ett par som sitter som de ska så finns de ingen plats.
Men testa Black Diamonds Factor där man spänner innerskorna för sig vilket ger en bättre upplevelse och foten sitter där den ska, släng i en superfeet med så blir de toppen.

En som har pjäxorna på varje dag.

Smärta i smalbenets ben.
Alltså erix benskydd borde teoretiskt bara funka om han har för mycket utrymme i skaftet , om det redan sitter som ett korvskinn så finns det ingen poäng med benskydd. Om pjäxorna sitter som dom ska så lär det vara lika bra med benskyddd för en skidåkare som en löpare med ben problem.

Sund1ng om dina pjäxor sitter bra så ska du inte behöva byta, fulltilt har ett väldigt skonsamt flex så är nog inte det som är problemet. Om det nu är så att dom sitter dåligt så borde du gå till nån bootfitter så kan dom modifiera dina pjäxor tills dom sitter som dom ska, så länge du inte har fel storlek på dom. Men eftersom du inte klagade något på detta i ditt inlägg så är nog inte detta fallet å titta igen på mitt föregående inlägg.

Smärta i smalbenets ben.
Jag håller med Erix ang. benskydd. Vet om åkare som har fått formgjutna benskydd och blivit av med all smärta. Dyrt som fan men ska vara värt varenda krona.
Och jag tror nog man kan få i ett benskydd i praktiskt taget alla pjäxor. De bygger ju inte runt foten utan uppe i skaftet och där har nog alla plats innan de spänner.

Smärta i smalbenets ben.
Killen i fråga har ju väldigt smala ben, då har man redan ett problem med passformen på pjäxornas skaft, man kan då med fördel använda sig av benskydd som utfyllnad och avlastning, dessutom bygger de tunna skydden inte speciellt mycket. Varför inte prova?

Snödjup

Tillbaka
Topp