Smarta kläder..helst snygga oxå :P

PNyberg

Aktiv medlem
YES! Nu efter 2 säsonger i mitt Helly Hansen ställ (som för övrigt håller på att falla i bitar...totalt), som jag är måttligt nöjd med så tänkte jag till nästa säsong handla lite nya prylar.
Det jag tänker på då är skalplagg som är hållbara och helst snygga, med halv loose fit (itche parkråtts baggy alltså). Eftersom en stor del av min skidåkning består av att gå på tur så vill jag alltså ha så funktionella och platssparande prylar som möjligt.
Det jag har kollat på är bland anna Nörronas grejer som jag tycker har hittat allt, design, fit och färger. Menneehh...eftersom jag har haft lite polare som har kört på norrönas grejer, och betalt duktigt för dom, och inte varit nöjda med kvaliteten...alls. Dragkedjor som pajat, limmningar som släppt, och delamineringar hör till det vanligaste felen.
Visst..man kan säkert få sånt reklamerade..men det är ju inte så lätt eller kul när man är på säsong och att ha 2 uppsättningar kläder låter jävligt dyrt.

Sen så är det ju inte alltid att det räcker med att ha 3 tunna torra lager när det är som allra kallast. Så jag funderar på att köpa en primaloft jacka.

Såå..vad har ni för erfarenheter av märken och tyger. GoreTex är väl det som gäller antar jag, men finns det andra tyger som funkar lika bra?

Jag vill verkligen ha stabila tips på bra och smarta kläder som är lättpackade och håller en varm och torr anytime.

Jag använder mig av Sweet Protection från Norge! =) helt sagolikt bra kläder! De har allt från baggy till tajt och använder sig alltid av Gore-Tex =) de lite dyrare kläderna brukar nästan alltid ha lite roliga funktion, t.ex på min finns det en ventilation på ryggen som man kan öppna med hjälp av en smart funktion på framsidan av jackan! =) grymt skönt vid t.ex hiking och toppturer!

så mitt tips är att kolla in sweet protections sortiment! ;)

Mvh
Erik

okej...thanks dude!
Keep the goda råd comming :P

Förresten, vad har du för modell på jacka och byxa?

Senast ändrad:
Eric (9 år) är otroligt varm av sig, svettas vid minsta ansträngning, så vi har verkligen letat bra jackor. Vi har haft jackor från Peak, Cross och North Face. Nu har vi turen att vara med i utprovning av nya material och funktionskläder för barn och ungdomar, Gneis. Det vi hittills testat har varit skalplagg och underställ samt tre olika typer av ytterjackor. Inget har varit 100 % perfekt, men genom ett nära samarbete med konstruktören så förbättrar de plaggen.
Eric har åkt skidor i en jacka med isolering typ Primaloft och det har funkat super. Han har både en med yttertyg och membran som klarar 10000+ mm och en med ett supertunt tyg (DWR behandlat) som visserligen klarar regn och snö när det är nyimpregnerat, men mest är tänkt som förstärkningsjacka eller vid temperaturer kring nollan och ned till -5 vid torra förhållanden.
Jag har en likadan jacka och behöver oftast inte mer än en t-shirt vid -5 grader (förutsatt att man rör på sig) Jackorna vi haft är så lätta och komprimeringsbara att man utan problem kan ha en extra med ett tunnare yttertyg med sig som förstärkning i ryggan.

Vi har också kikat på Sweet och Norrøna och tycker nog att Sweet har bäst utbud i förhållande till vad man betalar. Riktigt snygga mönster har de också, tygerna verkar vara av en slitstark kvalitet, och genom GoreTex stämpeln kan man nog räkna med att de ska hålla bra kvalitet (jag har själv haft olika GoreTex i snart 20 år) och ingen av jackorna har gått sönder i materialuppbyggnaden.

Jag skulle nog satsa på Ullfrotté underst (ett par olika gramvikter), och en tunn jacka med typ "primaloft" isolering och en skaljacka av bra kvalitet som man kan ha vår/höst samt kalla sommardagar. Ullfrottén heter (Woolpower numera tror jag) finns i flera olika gramvikter, köp några olika så att du kan variera efter aktivitet och temperatur. Jag gissar att Du klarar dig med en 200 och 400g Ullfrotté och skaljacka när du skidar av egen kraft. Primaloft thermojacka under pauserna för att behålla värmen.

Hoppas det hjälpte något.

EricNorrlander sa:
Eric (9 år) är otroligt varm av sig, svettas vid minsta ansträngning, så vi har verkligen letat bra jackor. Vi har haft jackor från Peak, Cross och North Face. Nu har vi turen att vara med i utprovning av nya material och funktionskläder för barn och ungdomar, Gneis. Det vi hittills testat har varit skalplagg och underställ samt tre olika typer av ytterjackor. Inget har varit 100 % perfekt, men genom ett nära samarbete med konstruktören så förbättrar de plaggen.
Eric har åkt skidor i en jacka med isolering typ Primaloft och det har funkat super. Han har både en med yttertyg och membran som klarar 10000+ mm och en med ett supertunt tyg (DWR behandlat) som visserligen klarar regn och snö när det är nyimpregnerat, men mest är tänkt som förstärkningsjacka eller vid temperaturer kring nollan och ned till -5 vid torra förhållanden.
Jag har en likadan jacka och behöver oftast inte mer än en t-shirt vid -5 grader (förutsatt att man rör på sig) Jackorna vi haft är så lätta och komprimeringsbara att man utan problem kan ha en extra med ett tunnare yttertyg med sig som förstärkning i ryggan.

Vi har också kikat på Sweet och Norrøna och tycker nog att Sweet har bäst utbud i förhållande till vad man betalar. Riktigt snygga mönster har de också, tygerna verkar vara av en slitstark kvalitet, och genom GoreTex stämpeln kan man nog räkna med att de ska hålla bra kvalitet (jag har själv haft olika GoreTex i snart 20 år) och ingen av jackorna har gått sönder i materialuppbyggnaden.

Jag skulle nog satsa på Ullfrotté underst (ett par olika gramvikter), och en tunn jacka med typ "primaloft" isolering och en skaljacka av bra kvalitet som man kan ha vår/höst samt kalla sommardagar. Ullfrottén heter (Woolpower numera tror jag) finns i flera olika gramvikter, köp några olika så att du kan variera efter aktivitet och temperatur. Jag gissar att Du klarar dig med en 200 och 400g Ullfrotté och skaljacka när du skidar av egen kraft. Primaloft thermojacka under pauserna för att behålla värmen.

Hoppas det hjälpte något.
Tackar så mkt för hjälpen. Finns det bra och rätt billiga primaloft jackor?
UNderställsmässigt så harnjag just nu syntet ovan och merino ull under. Och det kommer nog bli 100% merinoull nästa säsong. Ingen lukt, sjukt mjukt och lagom varmt..samt inget blött alls.
Skalhandskar då? Jag har just nu ett par hestra army leather handskar men funderar på att även köpa ett par tunnare handskar, typ längdåkningshandskar, och sen köpa ett par skalhandskar. Är det ett bra alternativ när man hajkar eller stör man sig bara på att byta fram och tillbaka?

Har kört med Whiteout under de tre senaste åren och är väldigt nöjd med deras produkter. Har inte haft några problem alls avseende kvalitet, det är trots allt "kamouflerade" Norröna kläder. Mycket smarta tekniska lösningar i kombination med snygg design och passform. Lite ledigare passform än Norröna men långt ifrån som du själv uttryckte det parkråtts baggy.
Tips kan vara, Cosmonaut jackan och Yuri byxan.

Har även en del kompisar som kör med Norröna utan några som helst problem med kvaliteten.
Av den erfarenhet jag har så har inte Norrönas kläder en högre reklamtionsgrad en andra kläder som kan bli aktuella utifrån dina behov.

Jag har kört en säsong med Whiteout ställ nu och jag kan bara konstatera att jag hade inte kunnat vara nöjdare. Riktigt fräsch design med smidiga funktioner och superb hållbarhet! Fiten är inte slim utan snarare som du kallar det "halv loose fit". Bootpackade endel och visst det blev varmt men jag upplevde att ventilationen fungerade perfekt! Jackan var av modellen Tolstoy och byxorna Ivan, under så körde jag med ett lager vanligt polyester ställ och vid kallare dagar (-10 och ner) med microfleece över det. Jag upplevde aldrig att vinden gick igenom eller att jag frös. Fick många kommenrater för stället och många undrade vart man kunde köpa det. Det blir defenitivt ett till Whiteout ställ för min del nästa säsong.

Jag är inte så jäkla picky när jag går på tur.
Hikar utan jacka och handskar och öppnar ventarna på brallorna.
När jag hikar i one-piecen är det mer av ett helvete dock..

oscarius sa:
Jag är inte så jäkla picky när jag går på tur.
Hikar utan jacka och handskar och öppnar ventarna på brallorna.
När jag hikar i one-piecen är det mer av ett helvete dock..
Njaa..jag har inte vart så picky heller i år...har inte haft råd att ...klaga på grejerna. Men jag känner bara att det jag hade var inte så bra som jag ville att det skulle vara :(
Men efter mkt turande med kompisar med smartare kläder så känner jag att det vore på sin plats med kläder som inte tar all plats i ryggan.

Nörrona har haft kvalitéts problem, men om du köper kläderna i en skyst butik så är det okej då du får reklamera dem gång på gång bara. Lite tråkigt men smart om man säsongar :)

Annars slår jag ett slag för WhiteOut jag också. Kör på 2007 års Cosmounaut och Yuri pants och är riktigt nöjd ! ! Många smarta funktioner och hållbara. En smart funktion är att du kan dra upp bakdelen på byxan längst ner så att du inte går sönder dina 4000 kr byxor på after ski'n,. Sjukt billigt och bra funktion.

Min far har stått på skidor/Snowboard sedan urtider och använder stället rätt hårt. Han pansionerade sitt gamla Zytt ställ och bad mig leta upp ett nytt bra åt honom, fixade fram årets Cosmounaut med yuri pants och han är sjukt nöjd! De bytte material till årets jacka också så nu är den ännu smidigare, känns lite som pac lite om du kan då kan förstå. Dock så föredrar jag de gamla byxora men men.

Ett säkert kort är annars Arc'Teryx. Snygga och funktionella.

Angående storlek på whiteout. Jag är 186 cm, 77 kg. Jag kör med xs på jackan och large på byxorna. Och det passar klockrent. Ev. skulle jag kunna ha small men föredrar en normalt sittande jacka och inte en påse. Byxorna är såklart halv baggy men utan att vara jobbiga för det. Hajkar på friskt i dem.

OCH... whiteout har en sjukt bra garanti! Såfort ditt plagg går sönder är det bara ringa till kontoret och skicka in dem. De lagar allt, t.om. det som inte garantin täcker. Och den här servicen anser jag är värt lite extra.

Total kostad för stället; runt 9 000. Men du kommer kunna ha det för evigt.

EricNorrlander sa:
Etygerna verkar vara av en slitstark kvalitet, och genom GoreTex stämpeln kan man nog räkna med att de ska hålla bra kvalitet (jag har själv haft olika GoreTex i snart 20 år) och ingen av jackorna har gått sönder i materialuppbyggnaden.
Du kommer tyvär inte att hitta klassiska gore-tex xcr jackor längre (Antar att du syfter på dem), finns väll någon få men alla stora märken har gått över till någon softshell hybrid ala gore tex. Inte insatt i det men dagens jackor är bättre än gammal hård xcr.

Lycka till med köpet!

Nosskire sa:
Nörrona har haft kvalitéts problem, men om du köper kläderna i en skyst butik så är det okej då du får reklamera dem gång på gång bara. Lite tråkigt men smart om man säsongar :)

Annars slår jag ett slag för WhiteOut jag också. Kör på 2007 års Cosmounaut och Yuri pants och är riktigt nöjd ! ! Många smarta funktioner och hållbara. En smart funktion är att du kan dra upp bakdelen på byxan längst ner så att du inte går sönder dina 4000 kr byxor på after ski'n,. Sjukt billigt och bra funktion.

Min far har stått på skidor/Snowboard sedan urtider och använder stället rätt hårt. Han pansionerade sitt gamla Zytt ställ och bad mig leta upp ett nytt bra åt honom, fixade fram årets Cosmounaut med yuri pants och han är sjukt nöjd! De bytte material till årets jacka också så nu är den ännu smidigare, känns lite som pac lite om du kan då kan förstå. Dock så föredrar jag de gamla byxora men men.

Ett säkert kort är annars Arc'Teryx. Snygga och funktionella.

Angående storlek på whiteout. Jag är 186 cm, 77 kg. Jag kör med xs på jackan och large på byxorna. Och det passar klockrent. Ev. skulle jag kunna ha small men föredrar en normalt sittande jacka och inte en påse. Byxorna är såklart halv baggy men utan att vara jobbiga för det. Hajkar på friskt i dem.

OCH... whiteout har en sjukt bra garanti! Såfort ditt plagg går sönder är det bara ringa till kontoret och skicka in dem. De lagar allt, t.om. det som inte garantin täcker. Och den här servicen anser jag är värt lite extra.

Total kostad för stället; runt 9 000. Men du kommer kunna ha det för evigt.
Okej. Det låter ju bra det oxå. Så du verkar vara i samma size som jag, men shit...s alltså. Jag brukar ha L och L only på jackor. Det värsta är bara att jag ska nog göra säsong over seas nästa år igen. Därav är jag petig med att skiten ska hålla en hel säsong då det blir jobbigt att skicka grejerna till Norge för att få dom lagade/ersatta.

Jag måste slå ett slag för min Vans-jacka jag köpte i vintras. Har fan aldrig varit med om sån bra kvalitet på tyg tidigare. Köpte "Best Fucking Jacket" och jag håller med om namnet.
Har alltid varit lite skeptisk till att ett skatesko-märke kan göra skaljackor, men de lyckades faktiskt där.

Hållbarheten är bra mycket bättre än mina Sweet-brallor som inte gillar stålkanter nåt vidare. Förövrigt en riktigt skön och bra byxa, men som sagt lite klen.

Enda nackdelen med vansjackan är väl att den är något tung och bara 10000 mm. Tyngden har nog med tygkvaliteten att göra. Helt enkelt inte så konstigt att den står emot vassa kanter, träd etc, mer än sweetbyxan som säkert bara väger hälften.

Nosskire sa:
EricNorrlander sa:
Etygerna verkar vara av en slitstark kvalitet, och genom GoreTex stämpeln kan man nog räkna med att de ska hålla bra kvalitet (jag har själv haft olika GoreTex i snart 20 år) och ingen av jackorna har gått sönder i materialuppbyggnaden.
Du kommer tyvär inte att hitta klassiska gore-tex xcr jackor längre (Antar att du syfter på dem), finns väll någon få men alla stora märken har gått över till någon softshell hybrid ala gore tex. Inte insatt i det men dagens jackor är bättre än gammal hård xcr.

Lycka till med köpet!
Att man inte hittar det längre är väl en sanning med modifikationer. Man bytte till i år från gore-tex xcr till bla gore-tex pro-shell. Det som främst hände var att den gammla linneväv som varit limmat mot själva gore-tex membranet byttes ut mot ett microfiber material istället. Detta material ska vara lättare, mer nötningsbeständigt och släppa igenom mer fukt till gore-tex membranet.

Kör själv med en Tierra Prime med Gore-Tex Pro-Shell, har tidigare kört med samma jacka fast med XCR, visst tyget är lite smidigare, men upplever dom ändå som tämligen likvärdiga. Sjukt nöjd med båda...

Smarta och snygga kläder... ja herrejävlar vad det är svårt att hitta det! Man får söka med ljus och lykta för att hitta vettiga prylar idag.

Peak Performance har få riktiga tekniska skalplagg, och de få de har kostar en 6 lök och ligger dessutom lite efter rent tekniskt...

Norröna gör schyssta prylar, men man får köpa nya grejjer varje säsong. Har fått lappa ihop mina norrönabrallor tusen gånger... Men jag gillar de stora fickorna på brallorna grymt mycket! (Dock måste designern av årets kollektion vara färgblind...)

Tierra har tydligen problem med att spotta fram snölås på sina jackor. (Nu finns det säkert en skitbra tierrajacka med snölås, men den har inte funnits i butik då jag letat i.a.f.)

Haglöfs har också svårt att inse att skidåkare behöve snölås, dessutom är jag inte imponerad av deras kvalitet... Dock fräsch design i år!

Klättermusen är ett skämt. Bra för friluftsnissen som hade tänkt ha jackan i 25 år. Jag tycker grejjerna är tunga och har lite knasig passform. Deras brallor har fått en del kritik... Framförallt är priserna ett skämt. Och att eVent skulle vara bättre än gore-tex får stå för dem...

Sweet ser ut att ha intressanta grejjer. Dock ganska mycket baggy design och lite för lite funktion för min smak. Skulle dock vilja prova grejjerna...

Min favorit för tillfället är Arc'Teryx! Snordyrt och inte särskilt jätteflashiga grejjer, men ändå utan skogsmullestämpel på grejjerna. Finns en del balla färger faktiskt...
Framförallt är grejjerna tekniskt genomtänkta. Armar och ben är förböjda, sömmar är svetsade och tejpade, sned dragkedja vid hakan som inte skaver, fickor som går att komma åt när ryggsäcken är på. Framförallt har min egna Arc'Teryx jacka hållt i fem år, och håller lätt några år till. Under den jackans livstid kommer jag att ha avverkat ett par haglöfsbrallor, ett par norröna-brallor + att jag snart kommer köpa mitt tredje par byxor...

Blir nog Arc'Teryx för min del i fortsättningen, från topp till tå...

Senast ändrad:
jag gillar scott, kör själv med två uppsättningar kläder från årets kollektion, gore tex soft shell-jackor och grövre gore-tex membran på brallorna. mycket nöjd med alltihop! :)

Angående Arc'Teryx så är det den sämsta skiten som någonsin kallats funktionsplagg, de jag känner som lagt många dyra pengar på dessa plagg har inte kunnat säga en enda positiv sak om märket. Inte heller har något plagg hållt längre än en månad, en månad för ettplagg som kostar 5-6k???? Och på min arbetsplats denna vinter (Funäsdalsberget) använde vi oss av Arc'Teryx, min jacka höll 3-4 veckor och byxor ville jag inte ens ha några och de som valde att använda dem ändrade sig illa kvickt då byxorna gick sönder snabbare än du hinner säga flaska.

Nej, har de senaste två åren kört på Tierra, primebyxor och interpidojacka, slitstarkt, lätt, tight (gore-tex fungerar bättre ju närmare huden den sitter så att ha baggy/fodrade gore-tex kläder känns meningslöst), följsamt och avsaknaden på snölås gör absolut ingentig då du har en hög byxa under en jacka som redan är tight.
Går en del på tur jag med och jag har aldrig vart med om plagg som är mer genomtänkta och funktionella, allt går att reglera med en hand med handske på. Inga remmar på väskor, selar osv stör olika funktioner/fickor på jackan (förstår inte varför alla andra märken ska envisas med att sätta fickor etc. där man alltid har väskremmar eller något annat), mycket stretch på rätt ställen så man kan ha en tight passform för bästa andning utan att göra avkall på rörelsefriheten.

Tjejen min har kört med Norröna denna säsong, jakan har hållt bra, dessvärre började byxorna delaminera efter någon månad.

Återigen, vill du ha grejer som både har grym funktion, ser bra ut och håller så lägger jag min röst på Whiteout. Har inte haft några som helst problem med mina kläder. Uppskattar bla. funktionen att man kan sätta ihop byxorna med jackan (med snölåset). Du får funktionen av en one-piece suite men har kvar flexibiliteten av jacka, byxa.

Angående storlek så är det bara att gå och pröva i närmsta butik.
Rätt imponerad av att du fått på dig en XS-jacka Nosskire.
Själv är jag 178(70kg) och har en L. I och för sig med lite ledigare passform men långt ifrån baggy. Hade kunnat haft en medium, men mindre än så blir det väldigt kort i ärmen.

Säger bara en sak....

MAMMUT!!!!!!

Sjukt bra kvalité, väger nästan inget och har allt ett skal plagg skall ha. Köp och bli nöjd...

//H

Ps. Illa då jag är sponsrad av Hahnenkamm. Inge fel på dessa grejor men Mammut står över allt jag har prövat hittils. Ds.

Arc'teryx håller visst. Har haft min Theta SV-jacka 4 säsonger nu och skrapat ihop kanske 100 skiddagar och fler dagar än så med den i stan eller som regnjacka på sommaren och jag har inte något att klaga på. Förutom kvaliteten så är skärningarna de bästa jag hittat, med förböjda knän och armbågar och något jag inte sett hos någon annan: Förböjd rumpa på byxorna. Jag köpte Theta AR Bib (byxa) i vintras och är helnöjd. Kan sätta mig på huk eller köra med klättersele utan att byxorna blir för korta. Brallorna finns dessutom med olika benlängd, varje midjestorlek (small, medium, o.s.v.) finns i short, regular, och tall. Grymt för mig som är långsmal. De har skalkläder riktade både mot alpinister som är lite tightare och mer avskalade och för liftåkare som är mer loose fit/modernare.

Jarle: Hur lyckades ni? Imiterade ni blåkläder-reklamen eller?
Börjar bli trött på min ArcTeryxjacka nu. Sjätte säsongen för den snart, och folk frågar fortfarande om min jacka är ny... Jag får aldrig köpa en ny jacka!

Håller med de två senaste skribenterna. Jag har iofs bara använt min Arc'teryx jacka en skidsäsong med lite drygt 20 skiddagar och sen ett par månader i stan, men den har än så länge hållt bra och rent tekniskt utan anmärkning!

Nojlas sa:
Jarle: Hur lyckades ni? Imiterade ni blåkläder-reklamen eller?
Börjar bli trött på min ArcTeryxjacka nu. Sjätte säsongen för den snart, och folk frågar fortfarande om min jacka är ny... Jag får aldrig köpa en ny jacka!
Eller så åker du för mesigt ;)
Nej men seriöst, det är ju skräp, svårt och tro att 25-30 st jackor/byxor är måndagsex, sen kan jag ju inte heller påstå att man är särskilt rädd om grejerna men det ska man inte behöva vara heller. Saker ska hålla för vurpor, toppturer, lite klättring osv och min erfarenhet av Arc'Teryx är att det är överreklamerat skräp till överpris, men det finns säkert de som haft bättre erfarenheter.

En sak, bara som exempel, är att de har tunnare och smalare tejpar i sömmarna jämfört med andra märken, ganska mycket smalare och tunnare med. Jag vet inte hur ni resonerar men jag vill ha rejäla saker, sen om tejpen totalt väger 55.7 gram mer spelar inte mig någon roll.

Jarle:
Om det är en 25-30st jackor som har pajjat kan det vara så att de haft problem med den särskilda modellen du/ni har haft??

Hur sjutton kan du inte sakna snölås? Jag har höga brallor och jacka med normal passform + åtdraget snölås, och vid puderåkning letar sig snö in ändå... Åker du bara skare eller? :P

Skönt med lite tech-talk på forumet för övrigt!

Nojlas sa:
Jarle:
Om det är en 25-30st jackor som har pajjat kan det vara så att de haft problem med den särskilda modellen du/ni har haft??

Hur sjutton kan du inte sakna snölås? Jag har höga brallor och jacka med normal passform + åtdraget snölås, och vid puderåkning letar sig snö in ändå... Åker du bara skare eller? :P

Skönt med lite tech-talk på forumet för övrigt!
Det skulle ju kunnat vara så, men nu gäller det en tre-fyra olika modeller. Vissa har kanske lite mer otur än andra men de har smalare tejpar och det har vart problem med att sömmarna inte håller så jag anar ugglor i mossen...

Nojlas du vet väl att puder bara är för farträdda telemarksåkare ;) Men helt allvarligt är det så att jag aldrig (någon enstaka gång isf) fått in någon snö innanför kläderna på mitt tierra-ställ, har tom vart med om att jackor med snölås tar in mer snö, skumt. Dock är ju byxorna rejält höga och jackan väldigt tight, kan ha med det att göra och så har man ju en väska som nyper åt runt midjan. Eller så är det jag som åker så fort så snön förångas pga av friktionen i vinddraget när jag susar fram?

Intressant diskussion. Börjar dock se en trend. Verkar som alla har högst olika uppfattningar vad gäller kvalitet för de olika märkena. Vad detta beror på kan man ju fråga sig. Kanske är så att vare sig Norrona eller ArcTeryx har en lägre kvalitet på sina kläder. Skulle det nämnas andra märken i diskussionen skulle säkert resultatet bli det samma. Som jag sa tidigare så har inte tex Norrona en högre reklamtionsgrad än andra. Klart om man säljer mer så blir reklamationerna till antalet fler men inte procentuellt sett.

Finns en mängd olika märken på marknaden som idag gör mycket bra kläder, Hasse nämde Mammut och jag kan bara hålla med honom. Sweet är också ett tips (liknande stil som Whiteout avseende passform) Tror att det inte, kvalitetsmässigt sett, har någon betydelse vilket av märkena du väljer (av de som har diskuterats). Däremot skiljer sig de tekniska lösningarna dem emellan. Väldigt individuellt vad man tycker om, placering av ventilation, snölås etc. Skulle aldrig köpa en ny jacka utan tex snölås. Att sen Whiteout och Sweet gjort lösningar som gör att man kan sätta ihop byxa och jacka är för mig oslagbart. De flesta som diskuterats använder sig av Gore-tex membran (ArcTeryx, Norrona, Whiteout, Sweet, Tierra och Mammut) i de flesta av sina kläder. Finns dock väl fungerande alternativ till gore-tex så stirra dig inte blind på det.

Det ända tipset är att gå ut och testa kläderna så kommer du märka rätt snart vad som passar dig bäst.

Sweet har dock slutat med att möjliggöra ihopsättning av snölås och byxa. Deras motivering var att denna konstruktionen går sönder vid kraftiga fall.

Men jag måste hålla med dig, hade ett Westbeach-ställ som man satte ihop snölås och byxa på. Sjukt bra faktiskt, man slapp till och med det klassiska problemet med ryggskydd, att det letar sig utanför byxorna och därmed fungerar som skyffel vid backslap/fall.

Mammut släper till vintern 08/09 ett ställ som heter Nirvana Snow peak. Det kan vara värt att kolla upp.

Och deras nya underställ som kommer samtidigt är kick ass.

både peak och norröna verkar ha uppdaterat sina sidor.
Börjar få en idé om vilken skaljacka jag vill ha. Fortfarande lite lur över vilken primaloft jacka jag ska köpa... några tips?

Kom att tänka på en tråd jag läste för ett tag sen ang. impregneringsmedel. Det verkar som så att de mest använda typerna av impregnering innehåller fluorerade miljögifter som "knappast bryts ner i naturen överhuvudtaget". Dessa uppfyller kraven för ett miljögift*.

Länk till tråden: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=43177

Nu var länken i tråden bruten, men jag googlade lite, och hittade undersökningen. Det är inte så mastig läsning, 2 A4-sidor som är av intresse ang. hur dessa ämnen påverkar och reagerar med omvärlden.
http://www.naturskyddsforeningen.se.../Rapporter/Handla miljövänligt/rap-impreg.pdf

* PBT aka. Persistent (svårt nedbrytbar) Bioackumulerande (lagras i levande varelser) Toxisk (giftig)

Det hela påminner vad jag hört om Sukralos och andra sötningsmedel. Att de inte bryts ner, utan går rakt igenom kropp, reningsverk och ut i sjöar och vattendrag (har dock ingen säker källa för detta).

EDIT: grammatik + ps. passa gärna på att skriva under klimatuppropet ds.

Senast ändrad:
PNyberg sa:
Börjar få en idé om vilken skaljacka jag vill ha. Fortfarande lite lur över vilken primaloft jacka jag ska köpa... några tips?
Marmot har ofta gjort trevliga Primaloft jackor, vet inte vilken modell som finns just nu (google!), men är du säker på att du behöver något så varmt att åka i? Jag skulle själv aldrig fundera att åka i min för är det så kallt kommer mina tår ha trillat av inne i pjäxorna innan. Ibland är det viktigare med varm halsduk/gaiter och handskar än ett till plagg runt bålen. De är däremot sjysta som förstärknings plagg på tur vid rast.

PS Iofs har jag sett folk åka i Marmot 8000m parka så vissa är lättfrusna.

balanselius sa:
PNyberg sa:
Marmot har ofta gjort trevliga Primaloft jackor, vet inte vilken modell som finns just nu (google!), men är du säker på att du behöver något så varmt att åka i? Jag skulle själv aldrig fundera att åka i min för är det så kallt kommer mina tår ha trillat av inne i pjäxorna innan. Ibland är det viktigare med varm halsduk/gaiter och handskar än ett till plagg runt bålen. De är däremot sjysta som förstärknings plagg på tur vid rast.

PS Iofs har jag sett folk åka i Marmot 8000m parka så vissa är lättfrusna.
Jag är väldigt säker på att jag vill ha det då jag ska till Kicking Horse och hästen kan bli jäkligt kall i dec-jan så runt -20 har man ju vart med om + windchill.
Precis som du säger är det fint att ha på sig när man rastar när man hajkar och det är oxå en anledning till varför jag vill ha en Primaloft jacka.
Hur stor plats tar en sådan jacka ungefär ?? Som en kaffetermos??

PNyberg: -20 är ju ingenting! :)
Min Marmot är relativt stor (huva, fickor och lagom stoppning), men ja visst ungefär som en termos låter rätt. Det finns ju mindre modeller från andra tillverkare som är mer tänkt för att vara under skalplagg, men då blir det ju bökigt som rastplagg.

balanselius sa:
Min Marmot är relativt stor (huva, fickor och lagom stoppning), men ja visst ungefär som en termos låter rätt. Det finns ju mindre modeller från andra tillverkare som är mer tänkt för att vara under skalplagg, men då blir det ju bökigt som rastplagg.
Okej. Vill ha just en sådan som man har under en skaljacka :D
Har faktiskt inte sett ngn sådan säljas ngnstans dock :(

PNyberg sa:
balanselius sa:
Okej. Vill ha just en sådan som man har under en skaljacka :D
Har faktiskt inte sett ngn sådan säljas ngnstans dock :(
Jag vet att MEC (Mountain Equipment Co-op) hade såna förr, och haglöfs hade en men den var inte i primaloft. Är du i sthlm kolla in Sportkompaniet på Kungsgatan, de brukar ha just den typen av grejer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp