"Snabba" Carving-Skidor

Peter-J-H

Ny medlem
"Snabba" Carving-Skidor
Hejsan.

Jag letar efter ett par Carvingskidor med bra svängegenskaper och som det går att köra riktigt fort på. Har kört en del skidor innan och även tävlat lite, (dock i längdskidåkning)

Är det någon som vet vart jag kan köpa ett par bra skidor till ett "vettigt" pris.

Skidorna skall vara "snabba" och ha bra svängradie. Jag behöver inte ha Twintip på dem.

Min åkstil: Kör nästan bara i Pist (90% av alla åk), jag gillar att åka fort och kunna göra snäva svängar.

(Jag är en kille på 70 kg, om det hjälper till något!)

Har kollat på Atomic X7, Rossignol X-Fight 2, Atomic SX9 och Salomon Streetracer 10.

Vad tror ni om någon av dessa skidor.. eller har ni förslag?

Jag är öppen för alla förslag! Jag skulle även vilja ha en motivering varför jag bör välja dessa!

MVH Peter H

Senast ändrad:
"Snabba" Carving-Skidor
"Bra svängradie" - definiera! :D

Kan bara uttala mig om SX9:a och Streetracern, den senare är sjukt kvick men har inte superb fartstabilitet då man gärna åker den i kortare längder och ligger man inte på skär blir dom lite nerviga. Kontentan är att det inte går att ligga på skär med ett par skidor med så kort radie i 90 blås, du hinner inte med.

Det du måste bestämma är om du vill ha en slalomskida (kortkort radie, "låg" fart) eller en storslalomskida (längre radie, högre fart). SX9:an är ju mer av en storslalomskida (eller skiers crossskida i sammanhanget).

Titta runt på lite recensioner på här på fr så kan du få bättre vägledning om vilka som är snabba/kvicka etc. etc.

"Snabba" Carving-Skidor
ÄR det korta eller långa svängar du vill ha, eller vad innebär en bra svängradie?

Korta snabba carves med bra vridstyvhet finns ju alltid i en kort Völkl P60n kvick och skitrolig skida och tillåter snäva svängar, rätt hanterade kan du ju få slalomutväxling i varenda sväng a la modell Anja P.

Långa svängar, god stabilitet och hög hastighet, jag har en förkärlek till Rossignol Bandit II, den tillåter långa svängar och bra tryck på skidan, när du får en hög hastighet är den fortfarande skapligt stabil och lättförd.

Om du har benmuskler och tycker att du är tuff så rekomenderas helt klart Head Monster77, det är en riktig skida för alla som älskar att dra på fett flås i backen. Kanske inte tillåter snäva svängar, men de är som att dra på sig ett par lok på fötterna...
De kommer åtminstone skilja sig från ett par längdåkningsskidor ;)

"Snabba" Carving-Skidor
Stöckli Stormrider ska vara väldigt snabba och stabila.. äver bra utanför pisten... Kolla lite närmare på dom.. vet dock ej om upp mor 10 000 är vettigt.. men måste gå att hitta bättre pris nån stans..

"Snabba" Carving-Skidor
Vill du ha riktigt korta svängar är det en slalomskida du vill ha, men eftersom du också gillar fart tror jag inte att det är en bra idé. Den skulle dessutom vara urusel de där 10% du inte är i pisten.

BanditII som nämnts har jag testat, och min uppfattning äratt det är en allt annat än kvick skida. Visst, det går att åka ganska fort och den är bra i lössnön, men jag fick den aldrig riktigt att leka. Men det kan också vara min åkstil som inte passar för skidan, om någon fått den att studsa ut ur svängarna får de gärna rätta mig. B2 har kommit efter att jag testade BanditII, har hört att den ska vara ganska annorlunda.

Av de skidor du nämner har jag testat Atomic SX-skidorna. SX11 är något av de roligaste jag har åkt på, svarade väldigt snabbt och gav bra skjuts ut ur svängarna. Gick att åka riktigt fort på, känns som man har total kontroll. De är nog ganska kassa att hoppa med, tunga som attan, men jag har aldrig varit någon jibber iaf. De var inte helt oävna utanför pisten, även om det inte är det de är till för. SX9 blev jag mer besviken på, den kändes mycket tröttare, men jag väger 90 kg så det är möjligt att det ändå är ett bättre val för dig.

De övriga du nämner har jag inte testat.

Lycka till.

"Snabba" Carving-Skidor
jag tycker det låter som att du skulle gilla mina favoritskidor. dessutom har dom fått MYCKET bra betyg i diverse tidningar i år. vilka är då skidorna? jo, Fischer Worldcup SC/Race SC/Worldcup RC. alla 3 modellerna är extremt bra och är precis vad du letar efter. Worldcup SC'n är min favorit.

"Snabba" Carving-Skidor
Rossignol Z9.
Snabb, kan svängas snävt, stabil, 74 midja, jävligt allsidig.
Atomic Metron B5.
kanske inte lika snabb, svänger ännu snävare, mindre stabil, 76 midja, mindre allsidig men lite kvickare och "snävare"
Scott RCX. Snabbast, minst snäv, mest stabil, 76 midja, möjligtvis mest storslalom feel.
Begränsa dig inte på nån smalare midja än 3 angivna skidor är väll mitt tips.
Och ingen av dom är billiga men det är rätt så svårt att få billigt och bra!
Om du inte hittar nått kul på REA that is....

Senast ändrad:
"Snabba" Carving-Skidor
Tackar för alla svaren! Skönt att det finns många som kan hjälpa till när man själv inte är bra på skidmodeller.. Har kört och tävlat på mina längdskidor (Fischer) och sedan har jag åkt på ett par gamla Slalomskidor i 6 år... Tänkte att det var dags att byta.. HAr tyvärr ingen koll på modeller och priser...

Lite svar till de som undrar:

- Det jag menar med en bra svängradie är att de har ganska så kort radie, så att det går att göra snabba/snäva svängar...

Jag är ute efter en Carvingskida eller en Slalomskida..

Jag hoppar/jibbar inte så vikten på skidorna spelar inte så stor roll, mer än att du skall kuna svänga snävt/snabbt med dem.

Jag vill kunna köra fort på dem, men de behöver ju inte vara så snabba så att man skall ha dem till att åka ifrån Anja Persson eller någon! :) "Lagom snabba är bäst!"

Vilken prisklass skall man lägga sig på för att på ett par fina skidor (Nu pratar jag nya)?

MVH Peter H

"Snabba" Carving-Skidor
Jag testade förra året: Völkl Supersport Allstar, det är den roligaste pistskidan jag kört på, snabba och stabila svängar med mycket tryck in ut ut ur sväng, klart värt att prova!

"Snabba" Carving-Skidor
ett råd om du vill ha snabba skidor: valla och underhåll dem väl! ;)

sen underlättare det ju att vara vältränad och ha bra teknik.

"Snabba" Carving-Skidor
carvingskida eller slalomskida.
jadu idag är alla slalomskidor carvingskidor.

och vill du ha snabba skidor så ser du till att valla bra.

och ursäkta om jag är jobbig, men vad har längdskidorna med slalomåkningen att göra?

"Snabba" Carving-Skidor
Sedna sa:
carvingskida eller slalomskida.
jadu idag är alla slalomskidor carvingskidor.

och vill du ha snabba skidor så ser du till att valla bra.

och ursäkta om jag är jobbig, men vad har längdskidorna med slalomåkningen att göra?
Längdskidorna är en bra grund för fortsatt åkning. Du lär dig att stå på ett par skidor som är betydligt smalare än utförsåkningsskidor. KAn du köra längdskidor kan du också åka utför fick jag lära mig av min lärare... Drog till Norge första gången, hamnade i en Röd backe.. HAde inga problem att åka. Var väl kanske inte bäst då men jag tänkte längdskidåkning fast nedför och det fungerade! Förstod du nu?

MVH Peter H

Snödjup

Tillbaka
Topp