Snabbguide till Photoshop och skidbilder

HenningO

Ny medlem
Hur man tar en bra skidbild är något som man knappast kan lära ut på ett par rader, det är något som kräver mycket träning. Någonting som däremot kan höja en halvbra bild till en bättre bild är lite digital efterbearbetning. En del fotografer hävdar att om man måste justera bilden i datorn i efterhand är det en dålig bild (för att man har missat exponering/komposition etc. vid fototillfället). Ligger något i det, men för alla oss glada amatörer kan lite Photoshop (PS) hjälpa oss en bra bit på traven.

Jag hoppas denna lite guide kan fungera som en snabb introduktion till några snabba verktyg som kan fixa till en skidbild på minuter. Min förhoppning är att slippa se alla dessa kassa bilder direkt från kameror.

Följande är gjort i Photoshop CS2, men Photoshop Elements som medföljer de flesta kameror har samma verktyg.

Här en utgångsbilden, en halvkass bild. Bilden är underexponerad (dvs. snön är grå), de flesta kompaktkameror underexponerar automatiskt för att undvika överexponerade bilder (snö är helt kritvit). Vi har en tråkig bakgrund, åkarens stav är klippt halvvägs etc etc. Det är mycket som kunde ha varit bättre vid fototillfället, men nu ska vi se vad man kan göra för att "rädda" denna bild.

4bgtg2a.jpg

Första är att justera så att bilden blir hyfsad rätt exponerad, ett sätt är att ställa in kontrasten, ett enkelt sätt i PS att göra det är att använda sig av "Auto-Contrast" som man hittar under Image --> Adjustments --> Auto-Contrast.
Då blir bilden så här:

2i0aj4g.jpg

Vad man kan notera här är att det är snö är ganska blå, ett så kallat blåstick på fotospråk. Har en bild rött i sig kallas det rödstick etc. Dessa färger kan användas för att förmedla olika känslor med en bild, blått ger bilden ett kallt intryck, rött ger ett varmt intryck osv. Jag tycker i alla fall det är för mycket blått i denna bilden, jag vill ha mer neutrala färger. Jag kan då använda mig av "Auto-Color" som man hitta under Image --> Adjustments --> Auto-Color.
Då blir bilden så här:

4g7loip.jpg

Jag tycker dock att bilden är lite färglös, inte så konstigt då bilden är tagen en mulen dag. Som tur är har åkaren färgglada byxor. Olika kameror återger färger lite olika, min kamera återger färgerna lite mindre färgglada än vad det egentligen är. Därför vill jag göra bilden mer färgglad, det vill säga ändra färgmättnaden (saturation på engelska) på fotospråk. Detta gör jag under Image --> Adjustments --> Hue/Saturation. Genom att dra den mellersta justeringen till höger ökar jag färgmättnaden.
Då blir bilden så här:

3zhse8w.jpg

Nästa steg är att göra något åt kompositionen på bilden, detta gör jag genom att använda beskärningsverktyget (crop på engelska) (http://pages.slc.edu/~ebj/web-workshops01/tutorials/photoshop/screenshots/crop.gif). Hur man ska beskära är inte alltid helt självklart, man får ofta pröva sig fram några gånger. En kort intro till komposition finns här: http://www.skenbild.se/html/html1/html2/artiklar/bkomp.htm

Jag väljer att beskära bilden så att jag får åkaren uppe i vänstra hörnet så att railet bildar en diagonal genom bilden. Här skär jag bort en del av åkarens stav, men då staven inte var helt med från början har inte så mycket att förlora på det:
Då blir bilden så här:

4i5ihbr.jpg
]

Det sista jag gör är att öka skärpan lite grann på bilden, annars kan man bara öka skärpan på åkaren, men det är lite mer komplicerat. Jag använder mig av ett filter som heter Unsharp Mask, som man hittar under "Filters--> Sharpen --> Unsharp Mask". Beroende på vilken upplösning man har på bilden ändras vilka värden man bör ha. Här är det alltså bara att pröva sig fram, det kan dock vara lämpligt att göra bilden mindre för webbpublicering innan man gör detta.
Då blir bilden så här:

2jcaej6.jpg

Definitivt inget mästerverk, men betydligt bättre än utgångsmaterialet. Allt eftersom man håller på med fler bilder märker man att automatiska verktyg som t.ex. "Auto-Contrast" inte alltid ger önskat resultat, då är det bara att ge sig kast med alla de manuella verktyg som finns i PS. Hur man använder dom får ni klura ut själva! Men innan dess hoppas jag på att se en ökad standard på bilderna på Freeride!

Senast ändrad:
Bra jobbat! mer sånt.

Är det bara jag som känner mig smutsig när jag efterbehandlar bilder? Lite fusk liksom.

Det kan väl tilläggas att kurvor ("curves") är något som är oerhört effektivt om man vill lyfta grådaskiga bilder. Googla på photoshop curves eller liknande för mer info. Huruvida Photoshop Elements har denna egenskap vet jag inte, någon med koll?

Det här är ju hur bra som helst! creds

det skulle även vara riktigt bra med en sån här manual för olika effekter som man kan mixtra med i PS

jävligt bra. men är det ingen mer än jag som undrar hur bilden 0.1 sekunder senare ser ut? hur mycket slog sig killen på railet?

Mr_Green sa:
marer sa:
det skulle även vara riktigt bra med en sån här manual för olika effekter som man kan mixtra med i PS
Vilka effekter skulle du vilja ha en guide på? (Får se om jag kan ta mig tid)
De effekter du använda vid photoshop tävlingen här på freeride var verkligen imponerande!
De skulle vara trevligt med en liten visning på hur man byter ut bakgrunden på bilder och liknande..

Så här blev min, la på sharpen och lite mer ljus (med levels) då jag tycker åkaren såg lite väl mörk ut.
2jcaej6mod.jpg

Senast ändrad:
marer sa:
Mr_Green sa:
marer sa:
Vilka effekter skulle du vilja ha en guide på? (Får se om jag kan ta mig tid)
De effekter du använda vid photoshop tävlingen här på freeride var verkligen imponerande!
De skulle vara trevligt med en liten visning på hur man byter ut bakgrunden på bilder och liknande..
instämmer så hårt.. ! röstade på dig=) Mr_Green är kungen :D

En kul idé som uppfunnits på många PS-sidor är att ha en tävling nån gång i veckan för att se vem som gör jobbet snyggast, typ som snubben ovanför har gjort.
Man lägger upp en bild, alla har tillgång till den högupplösta versionen, sen lägger alla upp sina bidrag i en tråd och omröstningen får börja...!

vem vet, med johans hjälp kanske man kan installera någon rösträknare

Som flera har nämnt kan man både använda levels och curves för ljusa upp en bild med mera, men jag tycker att som nybörjare kan de verktygen verka lite komplicerade. Och som FKihlberg visar så går det att få ännu bättre resultat med de verktygen även om jag tycker din bild är för skarp.

Dr_Snow sa:
Det kan väl tilläggas att kurvor ("curves") är något som är oerhört effektivt om man vill lyfta grådaskiga bilder. Googla på photoshop curves eller liknande för mer info. Huruvida Photoshop Elements har denna egenskap vet jag inte, någon med koll?
elements 5 ska tydligen ha en enklare variant av Curves, har aldrig kört elements själv men av vad jag har förstått så kan man inte dra i kurvan direkt utan man ändrar lite reglage och ser då att kurvan ändrar sig.

Curves i CS3 har blivit ännu bättre, nu kan man skippa levels helt. Tyvärr dröjer det ju ngn månad innan skarpa versionen kommer :(

Och det här med att inte efterarbeta bilderna, har man en DSLR måste man ju i princip efterarbeta bilderna lite. Bilden som lämnar kameran är ofta gjord för att efterbehandlas. Så åtminstone curves och lite uppskärpning kör jag på alla mina bilder.

jibhber32fo7.jpg

Så vart min (på två minuter)

EDIT: aaaah glömde beskära den mm men men.

Senast ändrad:
man kan ju ändra curves åxå då blire genast stor skillnad, curves liggger på symbolen som ser ut som jing å jang brevid newlayer symbolen

440dqfd.jpg

Genom att ta bort åkarna i bakgrunden lyfter man fram han på railet.

Senast ändrad:
Shadow/Highlight kan man också göra under med(image - Adjustments - Shadow/highlight) Försiktigt använt kan man verkligen balansera ut en bild och få mörka bilder att se riktigt bra ut. Som vanligt så ska det användas med måtta, då förmycket bara ser konstigt ut och bör gärna följas upp med ett antibrus filter (Själv kör jag Noiseninja)

Hejsan!

Kul att någon tar sig tid med att lägga ut sånt här på forumet!

Men tänk på att en halvtaskig bild ALDRIG får samma resultat efter behandling i photoshop som en korrekt exponerad och skarp bild direkt ur kameran!
Tänk även på att en display på kameran inte visar den exakta exponeringen och skärpan mm, då den bilden du ser är en väldigt lågupplöst bild. Litta mer på histogrammet!

Och ta det väldigt varsamt med oskarpmask, då ju mer du krämar på med den ju sämre kvalitet får bilden!

Har du möjlighet att fota i RAW format så gör detta, då blåsticket i bilden kan du lätt fixa i konverteringen genom att ändra vitbalansen manuellt istället för att gå in i photoshop och försöka ändra färger!

Mvh
Johan Ståhlberg

Jag har full förståelse att man inte fotar i RAW med en kompaktkamera, det känns inte så angeläget. När jag bytte upp mig till en systemkamera bytte jag dock till RAW och jag kommer aldrig byta tillbaka, jag tycker att det är överlägset om man bara tar sig lite tid till "framkallningen"..

Johan, hur läser man ut "info" hur histogrammet? Jag har kikat på det lite då och då men blir inte riktigt klok (har iofs inte letat fakta om det heller...), lust att ta en snabbförklaring?

//Dr. Snow

Visst är det sant, som Johan säger, en tekniskt dålig bild kan aldrig bli lika bra som en tekniskt bra bild, oavsett mängden efterbearbetning.

Vad man dock bör komma ihåg i sammanhanget är att på de flesta kompakta digitalkameror är det betydligt mycket svårare att få exponeringen rätt från första början, det är alltså främst för användare av såna kameror som guiden riktar sig.

Vad gäller oskarp mask, för ren webpublicering tycker jag de flesta bilder behöver lite oskarp mask för att fungera bra i låg upplösning på skärm. Men visst, man få se upp att man inte får för mycket!

Historgrammet visar bara information om ljuset, hur starkt det är i olika områden ( högdagrar, lågdagar mm ). Ungefär som an equalizer visar hur mycket diskant och bas.

Tänk på när ni fotar att det finns mer information i högdagarna i en bild än vad det finns i lågdagarna!

Mvh
Johan Ståhlberg

Hej
Bra iniativ men med risk för att sticka ut hakan så rekomenderar jag er inte att använda någon av verktygen "auto" det ger inte korrekt resultat. Det finns idag betydligt bättre sätt att fixa till skidbilder och då mha av histogrammen och selektiv färgändring. Jag lovar återkomma med en beskrivning hur jag gör och hur jag tänker när jag knäpper bilder, en liten fotoskola med mina bästa tipps och trix.

Återigen, bra iniativ Henning och var och en väljer sitt sätt som man aser vara det bästa och enklaste. Jag har lite andra sett att se på efterbehandling av bilderna.

H
Jesper

Jesper_Molin sa:
Hej
Bra iniativ men med risk för att sticka ut hakan så rekomenderar jag er inte att använda någon av verktygen "auto" det ger inte korrekt resultat. Det finns idag betydligt bättre sätt att fixa till skidbilder och då mha av histogrammen och selektiv färgändring. Jag lovar återkomma med en beskrivning hur jag gör och hur jag tänker när jag knäpper bilder, en liten fotoskola med mina bästa tipps och trix.

Återigen, bra iniativ Henning och var och en väljer sitt sätt som man aser vara det bästa och enklaste. Jag har lite andra sett att se på efterbehandling av bilderna.

H
Jesper
jo, det är bra att börja med autoinställningarna om dom förbättrar bilden, sen tar man och ändrar manuellt efter det..

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker nog att det hade varit snyggare att inte ha med lampljuset överst i bild, även om beskärningen då blir väldigt snäv. Bra jobbat med denna tutorial. (bildakuten? ;) )

så här bev min, jag tog bort personerna i bakrunden och fixade skidan som glidigt av. inte allt så noga menmen

4bgtg2acopy-1.jpg

Senast ändrad:
Jesper_Molin sa:
Hej

H
Jesper
heh nu ser jag att de här är en uppgrävd tråd, men jag är fortf. lite nyfiken på det du tänkte återkomma med, även om de nu kanske dykt upp någon annastans

Tillbaka
Topp