snack om norrlandsporten

• Trådstartare Trådstartare Allemaaan
  • Start datum Start datum
A

Allemaaan

Guest
snack om norrlandsporten
tjena

nån som har hört nåt om norrlandsporten berätta allt ni vet om det!

nån som vet hur backarna och stället va den sista säsongen innan konkursen?

tack för framtida svar!

snack om norrlandsporten
mm okej tack , min dröm är att starta det igen har landställe typ 20 minuter därifrån nämligen!

snack om norrlandsporten
tack den länken gav mycket information sökte vidare på ljusnans hemsida och där stod det att år 2006 såldes det till nån snubbe från stället där mitt land ligger och solbergas fastigheter tror jag det hette för 3 miljoner och ett uttalande om att det inte var skidanläggning han skulle satsa på, jävligt synd.

Senast ändrad:
snack om norrlandsporten
Gosh, du är typ 5 år. Kanske inte det smartaste att starta upp ett sånt ställe när din budget ligger på ca 200 kr som är insamlade genom åren

snack om norrlandsporten
ursäkta jag sa en dröm och då menar jag framtiden? för övrigt är jag 15 och har barnbidrag vilket är 1000kr i månaden inte mycket men inte 200kr per år iaf. vad försöker du komma?

Mitt namn e jävligt nördigt och det ska ändras om det är det du syftade på

snack om norrlandsporten
Njae det var väl en kombination mellan ditt namn och ditt sätt att skriva. Och vart jag vill komma är att det är väl lite för tidigt att ta reda på info om nånting du ska göra om 5 år, eftersom att saker förändras.

snack om norrlandsporten
du kanske har rätt men jag har ett väldigt konstigt intresse av skidorter och eftersom jag har ett landställe där och åkte skdor där när jag var liten = minns inte längre, så är jag intresserad att veta mer spelar ingen roll jag kan ju frååga igen om snarare 10 år minst tror jag? 5år vore en dröm men tror att det är lite svårt, var på toppen tidigare i sommar och såg ner. väldigt igenvuxet i backarna men liftgatorna va helt cleana med bara småbuskar. sittliften är ju alldeles för gammal och har nog ingen framtid men ankarliften var som dom ankarliftar som används på skidorter idag så att... det jag är intresserad av i denna tråd är fakta om vad som hände och hur backarna var och så vad ni tycker. tack för svar!

snack om norrlandsporten
det var ju förmdligen kungsbergets konkurans som gjorde att Norrlandsporten gick i konkurs till slut. Vilket leder till mina tankar i drömandet av att öppna det igen. Skulle man inte kunna göra en grymmare dream park än den i Kungsberget och sedan direktbussar som är billigares än kungsberget och köra upp dit. När nya E4 mellan uppsala och gävle tar det nog ungefär lika lång tid från stockholm till norrlandsporten som stockholm - kungsberget. Vad tror ni?

snack om norrlandsporten
fast å andra sidan så hänger inte allting på parken, du kan inte överleva på att bara ha en bra park...

tror det kan bli svårt att spöa en redan etablerad skidanläggning, kommer du behöva lägga ut miljaaaarder på att promota stället, reklam och skit

snack om norrlandsporten
ah det e sant men e det inte tpy 75% av alla kungsbergets besökare somär sthlms jibbers eller skolklasser. Skolor söker ju skidorter så nära som möjligt

snack om norrlandsporten
som jag förstått det med norrlandsporten, så är det svårt att få snön att hålla där när det är lite sämre vintrar(som det tyvärr oftast är nuförtiden på dessa breddgrader) för att solen ligger rätt på backarna...och då är det ju inte helt lätt att driva en anläggning.

snack om norrlandsporten
superD sa:
som jag förstått det med norrlandsporten, så är det svårt att få snön att hålla där när det är lite sämre vintrar(som det tyvärr oftast är nuförtiden på dessa breddgrader) för att solen ligger rätt på backarna...och då är det ju inte helt lätt att driva en anläggning.
yes, kan vara sant. hörde också från en kompis som bor där uppe att de gick omkull för att dom hade svårt att få vatten från den närliggande sjön bergviken upp till backen. sedan hade de väldigt dåliga vintrar? någon som kan bekräfta det åren 1999-2001 hur var det då?

tack för svaren...

snack om norrlandsporten
Norrlandporten ...suck! Nostalgi...

Jag blir lite överraskad när jag ser att färdtiden från Sthlm är i stort sett samma till båda orterna. Enligt Google Maps:
Norrtull, Sthlm - Kungsberget via Gävle ca 209 km, färdtid 2.21h
Norrtull, Sthlm - Norrlandporten ca 228 km, färdtid 2.28h

Däremot har Kungsberget stadigt utvecklat sin produkt medan Norrlandporten gick i stå, för att sen gå i konka.
Förutom att det krävs rejäla investeringar för att få i gång verksamheten överhuvudtaget, är bergets profil inte särskilt kul. Ni som har åkt där vet ju att halva sträckan ner mot dalstationen är mycket flack. Den åkbara delen är rätt kort faktiskt. Branten erbjöd förr i världen södra Norrlands bästa puckelpist i alla fall!

Om en ny operatör kan komma med ett koncept där man erbjuder något som ingen annan har kan det finnas en liten chans. Jämför med Abisko och deras husberg Nuolja, ett orört off-pistberg med låg servicenivå men oerhört trevlig miljö och åkning.

Dom lokala Hälsingeåkarna har helt säkert Järvsö som hemmaberg. Järvsö har satsat konsekvent på utveckling under en 10-årsperiod. Vet inte om Bolleberget i Bolllnäs (grym stadsbacke!) är i funktion. Ett antal konkurser där också tydligen.

Som något äldre Gävlebo har dock Norrlandporten en plats i hjärtat, helt klart! Haft mycket kul där!

Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
snack om norrlandsporten
Ähmen vad fasiken... jag kickar igång den här roliga tråden igen trots att alla länkar är kaputt :)

Gissar att Allemaaans barndomsdröm byttes mot något annat :)

Passerade förbi Norrlandsporten igår på väg hem till Uppsala. Tanken slog mig att Digerberget / Norrlandsporten nog är ett av de närmaste ställena från Uppsala / Stockholm om man vill åka vanliga turskidor med lite vyer från över 200 m ö h.

2013 var det tydligen åkbart även med alpin utrustning:

Någon här som varit upp på berget sedan dess, vinter eller sommartid?

snack om norrlandsporten
2023 ..promenerade upp från Knutbodarna idag ..till toppstugan - allt igenvuxet - brädor för fönstren o dörrar ..man blev nästan gråtfärdig ..ingen utsikt

Tillbaka
Topp