Snö och lavinläget i Alperna (och resten av världen) just nu.

Söder om Valle Leventina och söder om Valtellina i Italien/Schwiez verkar det vara stabilare och gott om snö.
slf.ch
aineva.it

Jag har hört ryktas att det är rätt så bra förhållanden i Dolomiterna. Någon på plats som kan bekräfta eller bestrida de ryktena?????

//H
(Som gärna ser att fokus i tråden blir det som rubriken säger och inte vem som har kompetens eller inte att bedöma exakt lavinläge på oloika sluttningar. Vad jag hoppas på med tråden är att få en grov översikt av hur situationen är runt om i Alperna och i resten av världen.....)

Det snöar i Sälen, föret i trollskogen är hårt men bra.

/Leder

Det verkar som Alpes Maritime och Haute Provence i Frankrike har bra förhallanden i jämförelse med resten av Franska Alperna, gâr att hitta billigt flyg till Nice sâ här ârs, sedan 1 till 2 tim transfer, bussar gâr fran flygplatsen till bla Auron och Isola 2000, även nära till Limone och Artesina i Italien

Senast ändrad:
gubbfan sa:
Oavsett vad som skrivs och påstås här på forumet måste man ta i beaktande skrivarnas erfarenheter och riskbenägenhet.
En junior bummare har i mina ögon inte samma trovärdighet som de lokala lavinbedömningar som ges ut av de officiella kanalerna där långvarig erfarenhet och forskning ligger till grund för bedömningarna
Det enda raka är ju att noga studera de lavinprognoser som ges ut av tex SLF.ch eller Lawine.at, mfl. Följer man dessa under en period kan man nog lära sej en del. För att kunna bedöma lavinfara så korrekt som möjligt måsta man ha följt utvecklingen under hela snöperioden och helst veta hur topografin ser ut utan snö.
Att läget denna vinter är extra svårbedömt visar ju SLF,s statistik att redan 12 dödsfall inträffat.
Det kostar att hyra en riktig bergsguide på orten där man befinner sej men det är i alla fall enligt min mening det bästa sättet att minimera faran. Eftersom jag och mitt skidgäng trots lång erfarenhet inte är så tvärsäkra åker vi mycket sällan utan en bra guide.
Nu är det ju ingen garanti, för det händer olyckor även med guideledda grupper.
+1
Lavinrapporter är färskvara. En sluttning som var "säker" igår kan vara livsfarlig idag.

Senast ändrad:
Arlberg idag. Stuben ned till st Christoph. Snötäcket stabilt men tunt på sina håll. rollers på sydsidorna.
Fullt åkbart på många ställen även om det är mycket mindre snö än normalt. Pisterna är i riktigt bra skick dock.

Någon som vet hur rådande snöläge är i Cervinia-Zermatt?

Senast ändrad:
Gick ju ut ett powder alert i dag sa verkar som vasta(exempelvis Zermatt) och sodra alperna kommer fa sig en redig dump under kommande dagar.

Gött att höra! Har lite svårt att lita på dessa apparna som skidorterna tillhandahåller. Åtmindstone svårt att få en klar bild över läget iallafall

Reine sa:
Arlberg idag. Stuben ned till st Christoph. Snötäcket stabilt men tunt på sina håll. rollers på sydsidorna.
Fullt åkbart på många ställen även om det är mycket mindre snö än normalt. Pisterna är i riktigt bra skick dock.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/3452ae96412cbfb8d27e63a037e368b4.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/3488574349687c1f1ef569fc4612b8aa.jpg[/url]
Snyggt! Får man fråga hur ni kom dit?
Skråa höger från stubens topplift, eller krävs det lite hike?

10 cm fräscht i Stockholm. Synnerligen stabilt snötäckte, om än tämligen tunt i Hammarbybacken. Rör dock inte på sig i första taget, vare sig det gäller söder, öster, väster eller nordsida. :-)

Lenrik sa:
Reine sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/3452ae96412cbfb8d27e63a037e368b4.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/3488574349687c1f1ef569fc4612b8aa.jpg[/url]
Snyggt! Får man fråga hur ni kom dit?
Skråa höger från stubens topplift, eller krävs det lite hike?
Skråa en bra bit sedan hike i ungefär 20 min

Hallå!

Sitter här 5 timmar innan taxin går till arlanda, vi flyger till geneve och tanken var att dra till Verbier och köra fwq men missade att registrera mig i tid så sitter här som ett frågetecken och letar vart det kan vara bra. Någon som har några tips på vart vi ska åka där det är bra nu och prognosen ser bra ut? Som det ser ut nu så ska vi försöka hyra en bil så att vi är lite flexiblare med vart vi kan åka! Jätte tacksam för några goda råd! Skida lugnt!
/ Andreas

Luddovich sa:
Hallå!

Sitter här 5 timmar innan taxin går till arlanda, vi flyger till geneve och tanken var att dra till Verbier och köra fwq men missade att registrera mig i tid så sitter här som ett frågetecken och letar vart det kan vara bra. Någon som har några tips på vart vi ska åka där det är bra nu och prognosen ser bra ut? Som det ser ut nu så ska vi försöka hyra en bil så att vi är lite flexiblare med vart vi kan åka! Jätte tacksam för några goda råd! Skida lugnt!
/ Andreas
sitter i nendaz, åkte första riktiga pow-svängarna igår ! de va najs ! vad jag har hört så är också cham bra både på franska o italienska sidan. I Italien har du också La thuile osv !

snön som har kommit nu verkar sitta bättre än den förra också efter "hopptest" på småsluttningar och även allmänt att jag inte sett någon större lavinaktivitet, dock finns ju sockerlagret kvar men ligger djupare nu.

och prognosen ser ju underbar ut, snö från fre genom helgen till sön :)

@luddovich
Isola 2000 ska få dygt 1 m de närmsta dagarna enligt prognoserna. Om det blir Verbier så rapportera gärna. Ska dit till helgen.
//H

Sista solen under dagen innan stormen...?! ;)

1529940_203164203212806_1630207067_o.jpg

Senast ändrad:
Vi körde sista FWQ-tävlingen på "Baby-Bec" igår, och det var helt fantastiskt. Ca 30 cm pow på gamla spåren, och det satt förvånansvärt bra. Finns mycket åkning kvar, och ska komma mer snö framöver. Hade även sjukt bra skogsåkning i bruson häromdagen, faceshots varje sväng.

Släppt mycket senaste två veckorna, så långt ifrån går eller bör åkas.

Tänkte köra ner pa torsdag kväll. Hur är det i Andermatt? Av bilderna man sett bör man dra ner till Italien men för langt för mig att köra.

Bruson bjöd på smått vindpackat, mestadels uppåkt puder idag på förmiddagen innan mjölkdimman kom. Nu faller snön i Verbier.

Hemma efter en långhelg i Verbier. Kan konstatera att det är ca 50-100 cm mindre snö än en bra säsong. Dock absolut ingen katastrof enligt min mening. Visst blev det några tråkiga jack under skidorna, men jag tyckte inte att brist på snö hindrade åkningen. Då var det värre med osäkerheten om snön skulle sitta kvar eller ej. Snacket i byn var att snön sitter ganska bra i alla väderstreck under ca 2200 m, vilket stämmer bra med situationen vid de provgropar vi grävde (kan självklart se annorlunda ut på andra sluttningar.)
Mellan 2200 och ca 3000 verkar det vara riktigt riktigt farligt på framförallt nordsidor, (sydsidor är enligt snacket bättre hopfrusna). Över 3000 m sägs snön vara stabilare igen. Jag kan naturligtvis inte garantera att detta stämmer, men så gick snacket. Helt klart är i alla fall att alla där nere är bekymrade och oroade över det farliga läget och att man bör ta det riktigt, riktigt försiktigt och inte vara övermodig.....
Det kom någon decimeter snö när vi var nere och kommer det ett par dm till så kommer snödjupet i Verbier vara helt ok.
Däremot har det varit väldigt varmt sista tiden, så på låg höjd är all snö i princip borta.

//Hawk

I Vintergatan's dal har det varit väldigt fina förhållanden på sina håll de senaste dagarna utan att gå in på lavinfaran.

1495218_206018706260689_185846320_o.jpg

Jag åkte offpist i Val d'Isere med guide förra veckan i fina förhållande eftersom vi fick upp till en halvmeter nysnö i två omgångar. Dock var inte snötäcket så tjockt vilket resulterade i ett gäng kullerbyttor och repor på brädan när jag åkte in i småklippor som precis täckts av den nya snön. Många av korridorerna var också för steniga för att åka. Lavinfaran var enligt fransk gradering en 2:a upp till 2500m, och däröver en 3a pga vinden - ganska högt med andra ord. En fransk trea sägs motsvara en Schweizisk fyra.

Är det någon som håller till i Mayrhofen och zillertalområdet?
Skall ner i början av februari. Finns det någon liftnära offpist, eller är det ont om snö utanför pisten?

Om så är fallet, finns det någon ort i närheten som kan ha mer puder? Har tillgång till bil.

Idag har alla GasEX i Flegere gått varma.

Det är bara nattens nysnö som släpper (vad jag har sett och hört), men en kompis drogs med tillräckligt för att nästan dra sin ABS, och nysnön som släpper räcker för att begrava någon i en terrängfälla, dock inte på en öppen sluttning.

Har grävt lite snabbt här och där mellan 2000 och 3000m, och det svaga lagret ligger kvar. Tyvärr.

Imorgon blir det nog bluebird och tillfälle att gräva lite mer. Ska se om jag kan få upp en bild på en profil

I Niseko, Japan är det sjukt mkt snö, 847cm har fallit hittills och en bas på 375cm, me gusta!
Frågan är bara vart man ska spendera Mars månad, planeras spenderas på någon ort, tänkt mest på St. Anton, Andermatt eller Val dísere. Vad tror ni?

Ashtraymofucku sa:
I Niseko, Japan är det sjukt mkt snö, 847cm har fallit hittills och en bas på 375cm, me gusta!
Frågan är bara vart man ska spendera Mars månad, planeras spenderas på någon ort, tänkt mest på St. Anton, Andermatt eller Val dísere. Vad tror ni?
Om du tänker på snöläget så är ju det svårt att förutspå redan nu hur det ska vara i mars. Men sockersnön ligger ju kvar i botten efter dumpet som vart de senaste dagarna vilket de säkert kan göra fram till mars.
I st anton så har väl kommit uppemot 50cm sen i fredags. Snön har suttit ganska bra trots det kassa baslagret, mindre stabilt på brantare sluttningar vilket kanske inte är så oväntat.
Efter gårdagens dump så har det blivit kallare och laviner har gått på ovanliga ställen där de inte brukar släppa. Ska bli spännande att se hur det beter sig senare i säsongen.

leffemangan sa:
linkan_110 sa:
Kan återkomma om les arcs efter helgen?!
Gött det. :-)
les arcs var fint, dock ganska lite sno och kallt :p men var nog med sno om man orkar hajka en bit skulle jag tro, kandes inte som att de var det dom normala turisterna var ute efter sa de va nog fint !

annars ar nendaz/verbier fint, lite uppkort borjar de bli men ar kallt och fin sno, solsidor blir lite bakade dock !

/mattias

Tillbaks efter 5 dagars otroligt bra skidåkning i Engelberg och Mürren. Har haft en otrolig tur med vädret. Basen är sämre än vanligt. Lavinfaran låg kroniskt på 3, främst som resultat av snödrift via vid, det släpper lite här och där i just ackumulationsområden vilka bör undvikas. I övrigt sågs inga laviner eller släpp.

Senast ändrad:
Efterlysning: Lägesrapport från Mayrhofen med omnejd.

Åker ner till Mayrhofen den 10/2 och skulle vilja veta hur snöläget är där nere. Har orterna fått ta del av den stora dump som södra delarna av alperna verkar ha fått?

Kan det vara så att det är värt att ta en tur ner till Italien några dagar om de fått mer fluff?
Någon ort i närheten av gränsen man skall sikta på i så fall? Liftbunden offpist är det som är aktuellt.

Har just kommit hem från Österrike. Iofs inte Mayerhofen. Men i stort är snöläget mycket varierande. Under ca 1500 m är skogen oåkbar. På höjd går det att hitta fin snö men mycket svårbedömd lavivfara efter föhnstorm med avsevärd snödrift. Flera lavintillbud under förra veckan. Söder om alpkedjan har det tidvis kommit stora snömängder. Åka höghöjdsoffpist utan en lokal bergsguide är nog inte att rekomendera.

Senast ändrad:
Sista veckans normalitet skidmässigt i de södra delarna och som vanligt inga kommentarer angående lavinläget. Men vi har åkt puder....;)

1522597_212151042314122_1128137798_o.jpg

Tillbaka
Topp