snö, temperatur och frys egeneskaper?

• Trådstartare Trådstartare Allemaaan
  • Start datum Start datum
A

Allemaaan

Guest
ja, när man lägger in en snöboll i frysen så blir det ju en isboll efter ett tag,

nu e det så att jag prao på en ica butik och där har dom ett stort frysrum om man skulle slänga in snö från en ishall te.x eller köra en snökanon där inne skulle då snön inte smälta och att det inte blir is? eller blir det som i frysen hemma? nej, jag menar inte att jag ska ha snö i deras butik

Senast ändrad:
ska du sälja snö på sommaren? tror ingen kommer att köpa... dessutom så kommer dom nog inte låta dig lassa in massa snö i deras frysrum där dom har maten

Senast ändrad:
men shit jag får kopiera ut text:

"om man skulle slänga in snö från en ishall te.x eller köra en snökanon där inne skulle då snön inte smälta och att det inte blir is? eller blir det som i frysen hemma?"

nån som vet om det inte blir is i ett frysrum till skillnad mot en vanlig frys hemma i köket?

Om snön ligger packad så blir den is, men om den är torr och luftig så klarar den sig.

Senast redigerad av en moderator:
Deespin sa:
Om snön ligger packad så blir den is, men om den är torr och luftig så klarar den sig.
Viktigast är att om snön ligger orörd med konstant temperatur så håller den sig "snöig". Skulle däremot temperaturen öka genom att nån öppnade dörrn lite för länge eller om ni började kasta omkring snön (rörelseenergi -> värme) skulle den smälta och sen bli omfrusen vilket leder till is.

F.ö. blir aldrig mina snöbollar isbollar i vår frys, som är inställd på -18 ( dvs vanlig temp i frysen). (nej jag leker inte med snöbollar i frysen längre men man har väl varit barn!

okej tack för svaren så om man bara skulleslänga in en hög och låta ligga vid minus 3 grader eller så där inne så skulle det va snö hela tiden om man däremot inte:

"Skulle däremot temperaturen öka genom att nån öppnade dörrn lite för länge eller om ni började kasta omkring snön (rörelseenergi -> värme)"

bodenis sa:
okej tack för svaren så om man bara skulleslänga in en hög och låta ligga vid minus 3 grader eller så där inne så skulle det va snö hela tiden om man däremot inte:

"Skulle däremot temperaturen öka genom att nån öppnade dörrn lite för länge eller om ni började kasta omkring snön (rörelseenergi -> värme)"
Ja det är min uppfattning, har ingen forskningsrapport bakom mig som styrker det men det låter ändå troligt =)

Snön påverkas ju inte av några yttre faktorer om temperaturen hålls konstant (och negativ!).

Snö på ett berg blir ju inte sämre med tiden så länge solen inte står på...

vore ju sjukt soft och ha ett frysrum och ett aggregat (stavning?) som kan kyla ner temperaturen i rummet till -4 grader eller så.. sen bara dumpa snö där :D

men som sagt, ännu en dröm :P

Senast ändrad:
simon_l sa:
KruxeliduX sa:
man kan ju ha schnön i typ ngt kallt ställe, där de e minusgrader året om,...................................................
T.ex. köpa en fet gammal frysbox bara för detta ändåmål..
kan man ställa in frysar på så låg temperatur? fan vad nice idé, finns en jävel som bortskänker en här i sthlm som fungerar fytusan vad najs!!!

Senast ändrad:
blizzy sa:
Deespin sa:
Viktigast är att om snön ligger orörd med konstant temperatur så håller den sig "snöig". Skulle däremot temperaturen öka genom att nån öppnade dörrn lite för länge eller om ni började kasta omkring snön (rörelseenergi -> värme) skulle den smälta och sen bli omfrusen vilket leder till is.

F.ö. blir aldrig mina snöbollar isbollar i vår frys, som är inställd på -18 ( dvs vanlig temp i frysen). (nej jag leker inte med snöbollar i frysen längre men man har väl varit barn!
Rörelse energi = Kinetisk energi = m*V^2 / 2
Förlåt men jag är skolskadad

Jag har hört nåt om ett företag som grävde en fet jäkla grop, täckte botten med sågspånsflis, la sjukt mycket snö där och sedan tänkte över det med såpspånsflis. Dom använde det för att kyla ner huset under sommaren. Fliset ska tydligen isolera så snön, ungefär som en frys/kyl!

bodenis sa:
simon_l sa:
KruxeliduX sa:
man kan ju ha schnön i typ ngt kallt ställe, där de e minusgrader året om,...................................................
kan man ställa in frysar på så låg temperatur? fan vad nice idé, finns en jävel som bortskänker en här i sthlm som fungerar fytusan vad najs!!!
Hur låg temp. är du ute efter? Några grader borde ju räcka, -8 klarar väl de flesta frysar..?

simon_l sa:
bodenis sa:
simon_l sa:
Hur låg temp. är du ute efter? Några grader borde ju räcka, -8 klarar väl de flesta frysar..?
jag tänkte typ 4 minus eller typ 2 minus för att det ska bli så billigt som möjligt.. om det går, annars som lägst det går typ :P

någon som har nån anning om det går att ställa att ställa in en frys på minus 4 grader typ och hur mycket det kostar i el?

klart de går o ställa in dne på 4 minus -...de flesta klarar väl runt 10 - 20 ?
fråga dina föräldrar elr nåt m hur mkt eran frys kostar sen kan du ju tänka lite från de...

Många som svarat men få som svarat på frågan, jag rensade lite i tråden...

För att svara på frågan:
Om du förvarar snön riktigt kallt och utan temperaturväxlingar eller tryck så tror jag att du kan hålla den i "snöform" relativt länge, men då måste det vara relativt vrålkallt. (förmodligen -20 eller lägre) Vid typ -4 kommer snön så sakteliga att sublimeras. D.v.s. att snökristallerna övergår direkt i gasform och sen fryser de till is direkt igen. Denna process gör snön stabilare ända tills det typ är en isklump...

Så altså: ska du förvara snö i en frysbox från vinter till sommar så behöver du med största sannolikhet ha det smällkallt i frysen, vilket kommer käka en jädrans massa el, speciellt om frysen inte är av senaste årsmodell. Snön kommer definitivt vara hårdigare/kornigare än när du frös in den, men kanske går det att hålla det som "snö" ända till sommaren.

okej tack, ja då är del väl att köra in sista smältsnön under våren till sommarn och förlänga vintern då annars kanske inte värt det

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp