Snö vid +10!!!!!

K.Ström

Medlem
Snö vid +10!!!!!
Hörde på biologin att man kan blanda i något slags protein i vattnet för att få det att frysa vid omkring +10 grader. Någon som vet om någon anläggning användera detta? Eller någon som bara vet något om detta?

Snö vid +10!!!!!
Inte hört om något liknande, om det finns så måste det vara galet dyrt. För skidanläggningarnas kanoner kan spruta i (tror) ca +1-2.. Om det fanns ett medel som kunde fixa det i +10 skulle det betyda en säsong start runt september-oktober. Så uteslutningsmetoden väger nog över till att det inte finns, annars hade nog Åre och de storlirarna dragit igång runt oktober i full skala. Men som sagt, jag är inte biolog. Peace

Snö vid +10!!!!!
hej hej! jag jobbar på en skidanlägning här nere i skåne och jag vet att det fins något medel som man kan blanda in så man kan göra snö i varmare temperatur!! men om det e 10 grader det har jag ingen anning om!! men som sakt vet inte varför men vi använder inte det antagligen så e det ganska dyrt o det blir säkert inte så bra!!! men bara för skojs skull så ska jag ta reda på mer på måndag om jag nu kommer i håg!!!!

Snö vid +10!!!!!
På "the good old 80´s" testade man en tillsats (en bakterie...!) för att kumma spruta vid typ +3-5.
Funkade hyfsat på Gesundaberget. Tror inte att det blev nån hit. Vid +10 är det ju taskigt med tjäle i marken så varför då spruta alls...?

Snö vid +10!!!!!
Magnussss hoppas du får reda på mer om detta, själv har jag mailat Lenko och frågat men ej fått svar än. krutzz om snön inte smälter spelar d väll ingen r0ll om d är tjäle i backen, snön ligger ju kvar ändå om detta skulle stämma!

Snö vid +10!!!!!
Låter lite vanskligt att tillsätta onaturliga substanser, någon gång smälter det väl ändå och vart tar det vägen då?

jag för min del har alltid undrat vart det vita tar vägen när snön smälter.

Snö vid +10!!!!!
Det finns ett medel att blanda med vattnet, tror dock att det endast fungerar på så kallade "fläktkanoner" alltså inte på högtryckskanonerna. Dom annvände sig av den tekniken en gång nere i Kapstaden för att tillverka snö till nån bigair tävling dom hade.

Men det är antagligen snordyrt iom att (vad jag vet) inga svenska anläggningar använder det. Är väl kanske bara lönsamt om man ska ha nått stort jippo typ mitt i sommaren.

Snö vid +10!!!!!
Snomax Snow Inducer is an ice-nucleating protein derived from the naturally occurring bacteria, Pseudomonas syringae (31a). P-syringae (31a) is found readily in nature, from grass to trees to vegetable crops , and even in the air we breathe.

Snomax is grown in sterilized fermentation equipment. After fermentation, Snomax is pelletized, freeze-dried, and packaged. Finally, the product is irradiated, and shipped to our customers.

Snomax is mixed in water to form a concentrate that is metered into the snowmaking water supply. Every water droplet thrown from the snowgun is then seeded with the Snomax nucleator. This is important because the key to efficient snowmaking is to freeze as many droplets as possible before they hit the ground. If the droplets do not contain nucleators, a great many of them may not freeze before they hit the ground.

Another feature of Snomax is that it functions as a high temperature nucleator, which simply means that it is capable of initiating the freezing process at a higher temperature. With Snomax, ice crystals will be made at 27°F whereas most natural water additives are not effective at temperatures above 15-20°F.

Water with Snomax will freeze faster, more completely, and over a wider range of conditions.
http://www.snowmax.com/products/snomax/index.htm

Snö vid +10!!!!!
tack för svaret stryder, men om d är som dom säger så fryser vattnet till snö vid 27 F med "snowmax" tillsatt och d är -2,7 C så d är inga 10+ som jag hörde!

Snö vid +10!!!!!
jag kolla upp det vi hade på vår anläggning o det va också Snomax men vilken temperatur o så vet jag inte men i alla fall så använder man inte det längre i alla fall inte i dom svenska fjälen dels för att det inte behövs för vatnet e redan tilräkligt smutsigt för själva medlet tillsätter ju "smuts" kan man säga och det e för att vattnet lättare ska frysa! sen e det nog inte jätte biligt heller men e lite osäker där!

sen vilka temperaturer det kan nog skifta lite från var du befiner dig med luftfuktighet och så vidare men antar att det kanske ger 1 eller 2 grader!

kan nog tänka att i dom mer sydligare alperna i frankrike österike och såna ställen kanske behöver det mer för där e inte vattnet som dom har i sina dammar högt uppe i bergen lika "orena" om man nu kan säga så!!

men om det ska vara något som ger snö på 10 plus så måste det vara något annat! jag vet ej!!!

Tillbaka
Topp