Snödjup Björkliden

Zanzibar97

Medlem
Snödjup Björkliden
Hej!
Jag har följt utvecklingen av snödjupet för Björkliden det senaste veckorna. Det har varit magert men den senaste veckan såg det ut som årets snödjup skulle komma ikapp medelvärdet för de senaste åren. Snödjup i pist och terräng har följt varandra vilket jag utgår från beror på avsaknad av konstsnö på anläggningen. Natten mot tisdag den 1 till 2 mars miskade dock snödjupet i pisten från 80 cm till 42 cm men inte i terrängen där snödjupet ökat med 5 cm. Vad kan det bero på?

Snödjup Björkliden
Jag vet inte var Björkliden mäter men det skulle ju kunna vara så att de mäter terrängdjupet på ett ställe där det drevar in snö. Mycket av offpisten i Björkliden är på kalfjället så djupet kommer att variera betydligt. I Riksgränsen mäter de terrängdjupet på ett ställe på framsidan där det blåser in en del snö medan SMHIs station i Katterjokk mäter på ett ställe där det blåser bort snö. Så ett mer rättvisande mått för Riksgränsen får man nog om man tar medelvärdet av de två. Ser nu att Riksgränsen rapporterar 145 cm och Katterjokk 69 cm.

... kollade nu på diagrammet för Björkliden. Linjen för pistdjupet ser inte rimlig ut. De skrev nog fel vid ett tillfälle.

... kollade Katterjokk igen. Dagens observation var 48 cm - så det verkar blåsa bort en hel del snö därifrån. Men det snöar nu så det fylls väl på igen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp