Snökanon, behöver hjälp!

pege

Medlem
Snökanon, behöver hjälp!
tjaa, jag håller på med ett skolarbete om snö och skidåkning sånt undrar bara hur mycket en snökanon sprutar per timme? jag är säkert inkompetent men jag har sökt överallt men har inte hittat ..

Snökanon, behöver hjälp!
Lenko-kanonerna vi kör i vår backe drar 40m2 vatten(skall vara 30m3/h se rättelse)i timmen om man kranar på fullt (4 av 4 kransar). Borde vara drygt det dubbla i snö men det varierar en hel del beroende på väder.

Senast ändrad:
Snökanon, behöver hjälp!
Hur långt är ett snöre?

Svaret är att det beror på en massa faktorer. Temperatur på vatten och luft, luftfuktighet, vattentryck, luftflöde och i viss mån lufttryck, kanonens utformning, bestyckning med storlek på munstycken. Står den plant eller i lutning, är den monterad på torn? Hur blåser det?

Är det riktigt kallt kan man som xoce säger krana på ordentligt. Det finns de som gör större snökanoner än Lenko som på bilden.

I praktiken så är maxtillverkningen vid typ -25 inte så intressant. I regel gör man mest snö i början på säsongen då det inte är så kallt och då kanske 10 m3/h vatten anses OK. (20 till 25 m3 snö) Som väldigt grov tumregel kan man säga att en lans gör ca 1/3 del så mycket snö som en fläktkanon men det beror också på parametrarna ovan. Det som är svårt är att göra mycket snö vid några få minusgrader.

Här är ett hyggligt bra kompendium för utbildning av franska "snömän". Sidan är lite omodernt konstruerad och på franska men det är nog det mest genomarbetade som går att hitta på nätet om snötillverkning.

http://www.anpnc.com/recueil/cadre recueil.htm

Senast ändrad:
Snökanon, behöver hjälp!
40m2 vatten????? Inte många rätt där. 30m3/h skall det vara, jag får skylla på tillfällig sinnesförvirring.

Eftersom vår skidanläggning drivs av en klubb med ideella snötillverkare brukar vi faktiskt försöka köra när det kommer en rejäl köldknäpp så vi får ut mycket snö per jobbad timme. Dessutom är det energin till pumpar och kompressorer som kostar när man skall snöa backe. Den kostnaden är ganska konstant så priset per m3 snö mer än halveras när man kan köra tunnorna för fullt, jämfört med att fisköra på en krans.

Snökanon, behöver hjälp!
Kolla skistars hemsida där finns lite uppgifter hur mycket dom sprutar för tillfället. kolla om det finns någon historia och dra ett medel.

Snökanon, behöver hjälp!
Handlar ju helt och hållet om vilken sorts snö kanon det är och vilken dimension på röret och trycket på vattnet fram till kanonen.

Tillbaka
Topp