Snökanon, Delar till första

moggelush

Ny medlem
Hejsan,

Jag vet inte om dig, men jag är iaf trött på kalla snölösa vintrar, (som förra t ex).
Och det vill jag göra något åt, så jag skriver detta så jag kan dela med min av min vetsakp om hur man bygger sin första "Tee gun".

Här kommer en lista på vilka delar som behövs:

1. För det första ska du HELST införskaffa en Kompressor,om du sedan vill ha MER snö än vad du redan får så kan du skaffa en högtryckstvätt med slangar för vanliga vattenslangsuttag. Du kan hitta billiga Kompressorer på www.clasohlson.se . och då är det kvalitè på grejjorna :)

2. Här är NÄSTAN hela faderullan du behöver för att koppla ihop din snökanon. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=379730

3. Det du behöver mer är TVÅ stycken "ball valves" vilket du kan hitta i vilken rörmokeri eller järnaffär som helst. Du kan säkert hitta det på www.clasohlson.se (dom har ju ändå i princip ALLTING där)
Du behöver också en snabbkoppling till vattenslang och en för tryckluftsslangen.

4. När du införskaffat allt, så är det det första du gör är att sätta ihop alla nipplar och förbindelser, och till sist så MÅSTE du borra ett litet hål längst fram i ventilshatten. (den med skruv och platt ände)

5. Koppla sedan in kompressoren till ett eluttag och ta vattenslangen, stoppa sedan in respektive slang i intaget i kanonen. Fäst kanonen ungefär 2 meter över marken. STÄNG sedan portarna till vattnet och tryckluten ("ball valvsen") och sätt sedan på kompressorn och vattnet. Öppna till sist portarna försiktigt tills en fin dimma sprutar ut ur kanonens hål.

Hoppas denna information har varit hjälpande :)
Här är också en bild på hur resultatet kan se ut:
http://moggejammar.blogg.se/?c=1192308387

Senast ändrad:
Grymt snyggt gjort måste jag säga, men behöver man inte rätt bra krut i kompressorn? Har du testat den ännu?

EDIT: Såg nu längre ner i bloggan att det verkar fungera sjukt bra.

Senast redigerad av en moderator:
Det kan räcka me en 2 hp liasom :)
Har testat i varmt läge, har inte gjort snö än (med faktum att det är + grader ute^^)

Den fina dimman sprutar också :)
Men det är sant, högre tryck på Tryckluften och vattnet, desto mer snö bildas :) Lätt som en plätt .

Senast ändrad:
Eller så går man in på www.lenko.se å köper sig en egen helautomatisk FA540 istället=) Det kostar några hundratusen, men jävlar va snö det blir!

Zachrison sa:
Eller så går man in på www.lenko.se å köper sig en egen helautomatisk FA540 istället=) Det kostar några hundratusen, men jävlar va snö det blir!
HAHA, men probleet är att man måste byta ut ALLA kopplingar till vattenslang, för de från Lenko.se har annourlunda uttag som är anpassade för skidanläggningar :P vilket också går på några hundra tusen.

Så jag tror att hemmabrukar ska vända sig till detta :P

tack så sjukt mycket lisaksson detta har jag letat efter!

sjukt nice! grymmt snygg!

hur mycket kosta allt för dig?

kan tipsa om att jula har billiga kompressorer och högtryckstvättar också!

den här kostar 400kr

220071_c.jpg

denna kompressor kostar 700kr den har dock 1,5 hk så jag vet ej om den funkar :S annars finns det billiga på blocket också! te x denna som verkar riktigt fét: http://www.blocket.se/vi/13736615.htm?ca=11_s8/b]

200029_c.jpg

jag e sjukt intresserad så kan inte du skriva vad du köpte för kompressor och högtryckstvätt? och hur mycket kosta dom?

Senast ändrad:
bodenis sa:

den här kostar 400kr

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/220071_c.jpg

denna kompressor kostar 700kr den har dock 1,5 hk så jag vet ej om den funkar :S annars finns det billiga på blocket också! te x denna som verkar riktigt fét: http://www.blocket.se/vi/13736615.htm?ca=11_s8/b]

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/200029_c.jpg

jag e sjukt intresserad så kan inte du skriva vad du köpte för kompressor och högtryckstvätt? och hur mycket kosta dom?

Som sagt var är högtryckstvätt frivilligt och det är inget jag rekommenderar att börja på. Så du kan ju börja med att köpa en bra kompressor först. Kompressorn som du bifogat fungerar utmärkt.
Hela mitt paket med alla delar och frakt gik på 422 kr. Kompressorn jag har köpte jag på www.clasohlson.se Där har dom riktigt prisvärda kompressorer.

Här är en lista på alla delar jag köpte:
1. 25-1249 KULVENTIL R15 INV./INV. 2 46,00 92,00
2. 30-9502 LOCK MED PACKNING R15 INV. 1 20,00 20,00
3. 50-3012 NIPPEL 1/4-1/4 1 15,00 15,00
4. 30-9491 NIPPEL R15 UTV. 4 26,00 104,00
5. 24-755 SNABBKOPPLING HOZELOCK 1 37,00 37,00
6. 30-9498 T-RÖR R15 INV. 1 69,00 69,00

tillsammans med allt blev det: 422 kr (inklusive frakt och moms)

/Lisaksson

Lisaksson sa:
bodenis sa:

den här kostar 400kr

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/220071_c.jpg

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/200029_c.jpg

Som sagt var är högtryckstvätt frivilligt och det är inget jag rekommenderar att börja på. Så du kan ju börja med att köpa en bra kompressor först. Kompressorn som du bifogat fungerar utmärkt.
Hela mitt paket med alla delar och frakt gik på 422 kr. Kompressorn jag har köpte jag på www.clasohlson.se Där har dom riktigt prisvärda kompressorer.

Här är en lista på alla delar jag köpte:

tillsammans med allt blev det: 422 kr (inklusive frakt och moms)

/Lisaksson

okej tack så sjukt mycket!

så man kan säga att det blir ungefär 1300 för allt med kompressorn från jula

jag kanske kan låna en kompressor av en kompis :D fett najs

Senast ändrad:
Lisaksson sa:
Zachrison sa:
HAHA, men probleet är att man måste byta ut ALLA kopplingar till vattenslang, för de från Lenko.se har annourlunda uttag som är anpassade för skidanläggningar :P vilket också går på några hundra tusen.

Så jag tror att hemmabrukar ska vända sig till detta :P
Jo givetvis, haha. Följer dock detta med stort intresse, jobbar med snötillverkning på Hundfjället, så man kanske kan hitta lite nya ideer här=)

Det känns som att det kostar mer att tillverka egen snö istället för att hämta snö från en ishall, lite meningslöst det här med hemmagjorda snökanoner tycker jag..

man får ju mycket mer snö från en snökanon, finns en anledning också att ha en snökanon på vintern när det är lite snö..

S-N sa:
ser riktigt nice ut.. men några "höstsessions" kan inte ersätta skidåkning på riktigt..
Ehm. det beror hur man ser på det. det beror ju också på hur mycket man gör liksom :)
Men jag håller med, ljuvlig snö från "mother nature" är oslagbart fint och unerbart :)
Men det är ändå rätt bra me en :P

den där e sjukt dyr tyvär! ca 2000kr dyrare äna attt bygga en egen

här är en lite snyggare skriven lista på det man behöver! samma som ovan:

det som behövs till en snökanon:

ord.nr namn antal styckpris totalpris

kostnad totalt: 337kr i butik / 422kr clasohlsson.se

antalraden blev lite korokig sorry :S ska nog bygga en sån där själv återkommer med bilderom jag bygger en!

Senast ändrad:
bygdde en efter ritningen men har för btark kompressor på 6.5 kg å pumpen på vattnet är 4 kg så vattnet trycks tebax när jag här på kompressorn :å men borde det funka om jag tar en mindre kompressor? :o tacksam för svar

977 sa:
bygdde en efter ritningen men har för btark kompressor på 6.5 kg å pumpen på vattnet är 4 kg så vattnet trycks tebax när jag här på kompressorn :å men borde det funka om jag tar en mindre kompressor? :o tacksam för svar
har du skaffat högtryckstvätt till? :O det var ju någo jag sa att man INTE skulle börja med, för det första är det bra med en stor kompressor, för det andra så mäter man inte i kg.. problemet är att det är för högt tryck på vattnet, vilket gör att det trycket är stort nog att skjuta in sig själv i kompressorn, detta är absolut inte bra för kompressorn.
mitt råd är att du kollar upp om det har hänt något i kompressorn, för det där är inte så skojj.
och om du vill tillsätta en högtryckstvätt till hela "schablaket" så måste du köpa en "Y" format rör och koppla dit där "T" röret sitter nu. på det sättet så får du mindre arbetstryck för kompressorn och den behöver inte få in vatten.
dessutom ska du inte ha full fräs på reglaget i kulventilen då sprutar det bara vatten ur pipan.
så köp en snabbkoppling för vanliga vattenslangar.

Lycka till!

977 sa:
Jaha, nu förstår jag problemet, testa att sänka trycket på kompressorn :)

Räcker det med bara en högtryckstvätt för att få lite snö, eller måste man ha en kompressor till?

Anzom sa:
Räcker det med bara en högtryckstvätt för att få lite snö, eller måste man ha en kompressor till?
Jag svarar till dig som jag svarat till andra och säger att det är totalt omöjligt att göta snö med endast en högtryckstvätt, och jag tänkte också förklara varför så alla kan SLUTA fråga.;

Anledningen till att man ej kan göra snö med en högtryckstvätt är att det endast är komprimerad vatten som skjuts ut, till att göra snö behöver man komprimerad luft (=Komprssor) för att komprimerad luft är kall och den gör att vattnet i förtid blir kallare och att den fina dimman ska skapas. den effekten får man inte av en vanlig högtryckstvätt.

Såå, jag hoppas att jag uttryckt mig klart och tydligt om att man Absolut inte kan göra kanonsnö med endast en högtryckstvätt.

Lisaksson sa:
Anzom sa:
Jag svarar till dig som jag svarat till andra och säger att det är totalt omöjligt att göta snö med endast en högtryckstvätt, och jag tänkte också förklara varför så alla kan SLUTA fråga.;

Anledningen till att man ej kan göra snö med en högtryckstvätt är att det endast är komprimerad vatten som skjuts ut, till att göra snö behöver man komprimerad luft (=Komprssor) för att komprimerad luft är kall och den gör att vattnet i förtid blir kallare och att den fina dimman ska skapas. den effekten får man inte av en vanlig högtryckstvätt.

Såå, jag hoppas att jag uttryckt mig klart och tydligt om att man Absolut inte kan göra kanonsnö med endast en högtryckstvätt.
Men om man sätter fast högtryckstvätten 4 m upp på en stege och det är tillräckligt kallt ute så funkar det. Då hinner dimman frysa till och landar som is på marken! Allt handlar bara om höjd, finfördelat vatten(högtryckstvätt utan kompressor) och rätt temperatur!

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=24311
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32091

Anzom sa:
Lisaksson sa:
Anzom sa:

Men om man sätter fast högtryckstvätten 4 m upp på en stege och det är tillräckligt kallt ute så funkar det. Då hinner dimman frysa till och landar som is på marken! Allt handlar bara om höjd, finfördelat vatten(högtryckstvätt utan kompressor) och rätt temperatur!

Det är iofs rätt men, man får inte ALLS lika mycket snö som du får med den snökanon jag givit ritningar på x) så jag föreslår att ni bygger men, ni gör hur ni vill :) Schysst me lite ideér.

Lisaksson sa:
Anzom sa:
Lisaksson sa:

Det är iofs rätt men, man får inte ALLS lika mycket snö som du får med den snökanon jag givit ritningar på x) så jag föreslår att ni bygger men, ni gör hur ni vill :) Schysst me lite ideér.
Meen, vid vidare eftertanke är det i princip totalt onödigt att ens testa, för jag vet att det inte går.
Jag har liksom hållt på med detta GANSKA länge x)

moggelush sa:
Jasså Alex, gick det inget bra med kanonen? Synd.
vaddå inge bra? det gick bra, den funkar utmärkt, dock åker jag längre inte skidor på tomten lika mycket så har inge användning för den längre därför...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp