Snökanon

snowgun

Ny medlem
Snökanon
o, ja. Jag vet att det finns andra trådar som tar upp det här men inga länkar fungerar där så det känns som det är dags för en liten uppdatering

Jag bor utanför Linköping, vilket nästan alltid innebär brist på snö. Och på något sätt kom jag in på snökanon-spåren och hittade freeride.se.

Hur bygger man en bra, billig och effektiv snökanon? Det har jag försökt surfa reda på i ett par dagar nu med varierat resultat. Därför frågar jag nu er om hjälp. Hur har ni gjort? Vad och hur blev resultatet? Vad behöver man för kompressor? Jag är helt ny på det här och har inge erfarenheter av snötillverkning tidigare (det närmaste är nog fysiklektionerna i skolan).

Så om någon har eller kan fixa en noga guide till hur man ska bygga en skulle jag vara väldigt tacksam.
Den får gärna innehålla länkar till inköpsställen mm.

MVH HIO

Snökanon

Funkar bra. Har inte kört den i mer än 10 minuter och den ger nog inte kubikvis med snö på en timme :P
Har kört den tillsammans med en 3hk oljesmord kompressor och en vanlig trädgårdsslang. Vet inte hur bra kompressorn mår av att köras i flera timmar i sträck men det beror förstås på vad man har för kompressor.

Det blir mer snö om du placerar "kanonen" högt på till exempel en stege för att luft och vattenblandningen ska hinna frysa innan den når marken. ;)

Rördelarna kan du köpa på din närmsta VVS-firma eller byggvaruhus.

Snökanon
JJontis sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/71369375e0e2a445153969f5d63c2b10.jpg[/url]

Funkar bra. Har inte kört den i mer än 10 minuter och den ger nog inte kubikvis med snö på en timme :P
Har kört den tillsammans med en 3hk oljesmord kompressor och en vanlig trädgårdsslang. Vet inte hur bra kompressorn mår av att köras i flera timmar i sträck men det beror förstås på vad man har för kompressor.

Det blir mer snö om du placerar "kanonen" högt på till exempel en stege för att luft och vattenblandningen ska hinna frysa innan den når marken. ;)

Lite bilder på snön skulle inte sitta fel:)

Snökanon
tack för ditt inlägg! Det känns som en bra grund att bygga på. Men jag är fortfarande öppen för fler ritningar och idéer, så dela gärna med er :)

ps. Bilder skulle inte sitta fel ;)

Snökanon
JJontis sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/71369375e0e2a445153969f5d63c2b10.jpg[/url]

varför två munstycken?

Snökanon
CookieMonster sa:
JJontis sa:

varför två munstycken?
Två munstycken borde ju teoretiskt sett leda till att spridningen blir bättre men när de sitter så nära varandra som på bilden jag ritade så har det nog ingen betydelse om man har ett eller två munstycken

Snökanon
Ta ett stålrör 5 m långt , anslut vattenrör samt luft i separata ledningar.
Borra 4 st hål för vatten i toppen samt 2 hål för luft. Rikta munstycken för luften så de slår sönder vattenstrålarna. Använd en vattenpump som ger 100 minutliter samt 25 bar i tryck
Du behöver en kompressor som ger 900 minutliter luft vid 8 bar

Den snökanon använder 6 kmb vatten i timmen vilket ger 15 kbm snö i timmen
På ett dygn får du ca 360 kbm snö

Snökanon
ALPINBUTIK sa:
Borra 4 st hål för vatten i toppen samt 2 hål för luft. Rikta munstycken för luften så de slår sönder vattenstrålarna. Använd en vattenpump som ger 100 minutliter samt 25 bar i tryck

Lite otydlig beskrivning. En skiss eller ritning skulle vara på sin plats :D

Snökanon
JaroV sa:
Skulle en högtryckstvätt funka?
Jävlar det har jag faktist inte tänkt på att det skulle kunna gå! Men i egentligen så borde det ju funka! :D

Någon som har en högtryckstvätt får ta och testa och sen säga hur det går och gärna filma skiten så man kan se resultatet! :D

Snökanon
En högtryckskvätt ger ca 6 minutliter vatten.
Du skulle få ca 0,9 kbm snö på en timme.
Får du upp högtryckstvätten tillräckligt högt i luften och det är mycket kallt ute samt att vattentemperaturen är låg kan det lyckas.
Vattnet måste hinna frysa och bilda iskristaller innan det når marken

Senast ändrad:
Snökanon
OVesterlund sa:
JaroV sa:
Jävlar det har jag faktist inte tänkt på att det skulle kunna gå! Men i egentligen så borde det ju funka! :D

Någon som har en högtryckstvätt får ta och testa och sen säga hur det går och gärna filma skiten så man kan se resultatet! :D
Har varigt uppe förut och det funkar inte. Har nått med att högtryckstvätten endast har tryck på vattnet och inte luften. Det måste komma komprimerad luft också. Jag har provat utan framgång, fick bara is på marken.

Senast ändrad:
Snökanon
Snow_flake sa:
OVesterlund sa:
JaroV sa:

Har varigt uppe förut och det funkar inte. Har nått med att högtryckstvätten endast har tryck på vattnet och inte luften. Det måste komma komprimerad luft också. Jag har provat utan framgång, fick bara is på marken.
Nu blev jag besviken... :(

Snökanon
Som Snow_flake är inne på....du måste/bör ha komprimerad luft också...
Tryckfallet på luften måste komma i närheten av vattendysorna. Tryckfallet gör att lufttemperaturen sjunker drastiskt....

pV=kT kan komma väl tillpass :-)

Snökanon
Detta är vad jag har uppfattat det som:

De två övre ventilerna där endast vatten under tryck kommer ut är dom ventilerna som levererar den största mängden snö. Till dom så kopplar man en högtryckstvätt. Ju mer vatten högtryckstvätten pumpar ut desto mer snö får man, så länge man ökar ventilantalet när det behövs. Men för att vattnet ska frysa i luften och inte när det landar så måste man ha något som triggar igång snöbildningen. Annars får man typ underkylt regn mao is på marken.

Det är då kompressorn kommer in i bilden. Genom att rikta luftstrålen rakt emot vattnet så kommer vattendropparna skjutas sönder och bara bli ett dis som kommer frysa i luften. När det diset börjar frysa så kommer det trigga igång frysningen av vattnet från de övre ventilerna och så får man snö.

Snackar om när man blandar luft och vatten utanför rören men tror det är ungefär samma sak när blandningen sker inne i rören. http://www.snowathome.com/free_plans/SAH-SG3_e-type_external_mix.php

Senast ändrad:
Snökanon
Underkylt vatten behöver hjälp för att bilda snökristaller, det är där tryckluften kommer till pass. En mindre mängd vatten blandas med tryckluften och sprutas ut genom munstycken längst fram på kanonen. Genom tryckfallet när luft/vattenblandningen lämnar munstycket så faller temperaruren (pV=nRT). Inte mycket vatten går den här vägen, det man vill är att få ett fint moln av mikroiskristaller som sedan byggs på till sböflingor av det vatten som från andra munstycken sprutas genom kristallmolnet. En stor snökanon har 4kw kompressor, 15 kw fläkt och kräver när de körs för fullt 30 kbm vatten i timmen varav bara några få procent går via trycksluftsmunstycken. Vatten släpps på i 4-5 steg beroende på temperaturen. Det är dsggpunktstemperaturen som är intressant, man vill ha torrt och kallt. För hemmabruk så testa att härma en lans istället. Samma princip men hög fallhöjd på vattnet istället för en fläkt. Vattnet behöver kylas av luften och lång väg innan snön landar är bra. Ha koll på vattentemperaturen som helst bör vara 2 grader eller lägre, dock utan att frysa i kanonen

Snökanon
Senast ändrad:
Snökanon
En beprövad metod är ju annars att dra ett släp förbi den lokala ishallen och skotta upp ett lass från de högar som brukar finnas utanför. Men det är ju knappast i närheten av lika spännande som tanken på att bygga ett eget konstsnösystem.

Snökanon
En ledtråd som vore bra är hur vattenförsörjningen ser ut? Är det kommunalt vatten så är det dyrt, för varmt och max 6 bar i tryck vilket gör att du med rördimensionen för matning av en vanlig villa endast får ut någon enstaka kubik i timmen. En riktig snökanon vill ha minst 7 bar, helst mer och en lans gärna 20-30 bar.Med antagande att du inte klarar att mata på tiotals kubik i timmen så räcker en kompressor på 1.5 kw.Testa med en sådan och kylt vatten. Blir det för dålig kapacitet så satsa på en rejäl pump. Glöm högtryckstvätt ,den ger för lite vatten och kyleffekten vid tryckfall gäller ej för vätskor, bara för gaser eftersom vätskor inte komprimeras nämnvärt. Laborera med flera parallella munstycken, finfördelning av vattnet är viktigt. Det är det som kräver vattentryck, du vill ha en vattendimma, inte tjocka strålar. I en snökanon tar man hjälp av en fläkt vilket gör att man inte behöver lika högt vattentryck som i en lans.

Snökanon
Tänkte mest på hur dom som säljer snökanoner/lans (vad man nu ska kalla det) för hemmabruk kör med.
Då har dom både kompressor och pump. http://www.snowathome.com/free_plans/SAH-SG3_e-type_external_mix.php
Där säljer dom även munstycken både till bara vatten och luft-vatten

Vet att inte vattnet kyls vid tryckfallet utan det är bara för att man ska få en fin dimma antar ja.
Drar man vattnet i slangar utomhus så borde det väll kylas lite kanske(?)
Självklart är det ju mindre snökanoner ja snackar om, en riktig snökanon kostar ju liiite för mycket och jag ska ju inte starta en skidbacke hehe
Men det blir kanske inte värt det även fast det skulle vara lite kul.

Senast ändrad:
Snökanon
SleazyRider sa:
En beprövad metod är ju annars att dra ett släp förbi den lokala ishallen och skotta upp ett lass från de högar som brukar finnas utanför. Men det är ju knappast i närheten av lika spännande som tanken på att bygga ett eget konstsnösystem.
Jo det har man ju gjort några gånger...
Det är väll en mycket effektiv metod egentligen med tanke på avståndet till ishallen även om det är ganska tröttsamt i längden och inte alls lika kul.

Senast ändrad:
Snökanon
Snow_flake sa:
Tänkte mest på hur dom som säljer snökanoner/lans (vad man nu ska kalla det) för hemmabruk kör med.
Då har dom både kompressor och pump. http://www.snowathome.com/free_plans/SAH-SG3_e-type_external_mix.php
Där säljer dom även munstycken både till bara vatten och luft-vatten

Vet att inte vattnet kyls vid tryckfallet utan det är bara för att man ska få en fin dimma antar ja.
Drar man vattnet i slangar utomhus så borde det väll kylas lite kanske(?)
Självklart är det ju mindre snökanoner ja snackar om, en riktig snökanon kostar ju liiite för mycket och jag ska ju inte starta en skidbacke hehe
Men det blir kanske inte värt det även fast det skulle vara lite kul.
En pump är en klar fördel. Kylning i slang ger en del tryckfall så utan pump är det ingen bra ide, det går även att kyla genom att ha en liten damm/pool där du pumpar upp vatten och låter det rinna tillbaka i dammen över en stor skiva av t ex plåt. Förutsätter minusgrader förstås. Akta så inte det bottenfryser bara.Kom ihåg att dränera hela rörsystemet inkl pump när du kört klart annars fryser det sönder.

Snökanon
snorkel sa:
En pump är en klar fördel. Kylning i slang ger en del tryckfall så utan pump är det ingen bra ide, det går även att kyla genom att ha en liten damm/pool där du pumpar upp vatten och låter det rinna tillbaka i dammen över en stor skiva av t ex plåt. Förutsätter minusgrader förstås. Akta så inte det bottenfryser bara.Kom ihåg att dränera hela rörsystemet inkl pump när du kört klart annars fryser det sönder.
Får tänka lite på det över sommaren och så kanske det blir nått nästa vinter för på mina breddgrader är lite lite varmt nu :)

Senast ändrad:
Snökanon
JJontis sa:
ALPINBUTIK sa:

Lite otydlig beskrivning. En skiss eller ritning skulle vara på sin plats :D
Hade varit toppen med en skiss på hur de olika ledningarna kan se ut. Ska både luftledning och vattenledning var lika långt som stålröret eller ska de bara kopplas samman i början av röret? Varför så många hål för vatten och luft?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp