Snökedjor?

Mr_Kvick

Medlem
Snökedjor?
Hejsan!
Jag ska ner med bil till Schweiz i nyår och då undrar jag hur jag ska göra med däcken.

Alt 1. Åka ner på sommardäck och ha med snökedjor med mig. Det ska tilläggas att jag är en rejäl nybörjare vad det gäller snökedjor. Går det överhuvudtaget att åka med sådana en längre tid?

Alt X. Åka ner med dubbdäck och smita förbi alla tullvaktare och poliser.

Alt 2. Införskaffa ett par beg. dubbfria vinterdäck som kommer att kosta en förmögenhet!

Så svaret är alltså 1, X eller 2!

Motivering är ett krav.

Olle

Snökedjor?
Hejsan,

jag har bott 4 år i Schweiz och hade en bil där. Min bil är fyrhjulsdriven
med dubbfria vinterdäck. Jag har aldrig fastnat eller haft problem med
den.

Ska ni köra mycket är dubbfria vinterdäck att rekomendera. Ska ni inte
använda den varje dag fungerar sommardäck + snökedjor också.
Snökedjor finns att köpa på varenda bensinstation.

Dubbdäck är en livsynd i Tyskland och Schweiz. Räkna inte med att ni
kommer igenom tullen. Man tvingas genast åka till däckverkstan och
byta och det är nog inte gratis. Tekniskt sett FÅR man använda
dubbdäck i schweiz, men bara under extrema förhållanden, vilket aldrig
händer (ishalka). Då måste man hålla 30 km/h för att inte slita på
vägarna.

Man kan i extrema situationer (kraftigt snöfall) bli stoppade av polisen
som kräver att man sätter på snökedjor för att åka upp till skidorterna.
Men sommardäck kollar dom inte.

Snökedjor?
Tack för svaret.

Då kan vi alltså stryka alt X. Vilket kanske var ganska väntat.

Men det går alltså att åka ner på sommardäck. Kan det inte bli ganska krisigt på Autobahn med sommardäck. Någon som har erfarenheter av att åka ner med sommardäck?

Hur fungerar snökedjor? Är det enbart för att ta sig upp för riktigt branta backar eller kan man åka landsväg/motorväg med dem också?

Olle

Snökedjor?
Min enda erfarenhet av snökedjor är det ständiga klagandet jag fick höra av mina soldater när jag gjorde lumpen.

Snökedjor är ju inte något att köra långt eller fort med, som jag har förstått det iallafall. (så var det med lastbil)

Dubbfria vinterdäck låter faktiskt bra. Vad kostar de?

Snökedjor?
Frågan är vad som egentligen kommer att kosta en förmögenhet. Dubbfria vinterdäck eller att punga ut euros till bärgningsbilen när du kört av vägen.
Snåla inte med säkerhten. Ta med ett par snökedjor också, dom är bra at ha om det är mycket snö och du ska köra i branta backar i byn t.ex. snökedjor ska man inte köra i mer än 30km/h med typ.
Jag ska köpa beg vinterdäck i år och kommer lägga mellan 300-400kr / däck.

Snökedjor?
Morsning! Alt:2+Snökedjor, det finns billiga och bra som även är lättmonterade att köpa på biltema. Varför??? SÄKERHET kamrat och det finns orter som man inte blir uppsläppt till om man inte har kedjor.
Lycka till och kör försiktigt.
Mvh Marx

Snökedjor?
inga dubbdack iaf. det ar dumt.

Kop dubbfria vinterdack, det ar det enda du ska gora. plus ett par snokedjor, det ar typ 200 for 2 hjul..

snokedjorna plockas bara pa fall dom behovs, alltså du skall inte kora runt med dom lite har och var och absolut inte fort!

Forra sasongen i anton låg våra i bagaget bara.. fortfarande oøppnade..

Snökedjor?
En sak som kan vara bra att ha i minnet är att dubbfria vinterdäck i 99 fall av 100 har fartkod Q, vilket innebär att man inte får köra snabbare än 160 med dem. Glöm inte det på autobahn...

Snökedjor?
Ja du Kvick
Din tanke att köra på sommardäck går ju inte heller om du har en bit i Sverige. Vi har ju lag på vinterdäck.
Ett tips om du har knapert. Köp en omgång finmönstrade dubbdäck som nån har kört för fort med så många dubb gått av eller flygit ur. Men dom skall naturligtvis ha mycket mönster kvar
Dom får du billigt.
Plocka sen ur de resterande dubbarna, ej svårt med en skruvmejsel och en sidavbitare.
Sen har du en omgång odubbade vinterdäck.
Kedjor måste du ha med dej, på vissa ställen vid snöfall står cheriffen och kollar.
Det är inte svårt att montera kedjor men prova en gång innan du står där och inte kommer upp för ett berg.
Lycka till.

Snökedjor?
hejsan
vi ställde oss exakt samma fråga innan vi åkte till chamonix förra vintern. det finns bara ett riktigt svar. köp odubbade vinterdäck och eventuellt snökedjor. speciellt om ni ska köra mkt och ofta, man vet aldrig när snön faller och det e det ju inte kul om man sitter fast någonstans när alla andra plöjer puder!

gränskillarna styckar dig och skickar ut delarna av dig till andra gränskontroller som avskräckande exempel om ni försöker er på dubbat! INGEN BRA IDÉ MED ANDRA ORD...

lycka till i vinter

Snökedjor?
Tja, dra dubben på ett par gamla vinterdäck och ta med dig snökedjor om det skulle behövas.
Jag gjorde det förra året men eftersom jag bor rätt långt upp i norr så drog jag dubben i malmö. Men bara på framdäcken sen körde jag ner till cham. Ingen som kollade mig men jag hade kanske tur..

Snökedjor?
Jo, jag har tänkt på att dra ur dubbarna på de gamla som nästan är oanvända.

Vad jag har förstått är ända skillnaden hårdheten i däcken då "vanliga" dubbfria är mjukare.

Men det är nog så vi får ta och göra.

Tack för alla svar föresten.

Snökedjor?
Mycket riktigt Olle, dubbfria vinterdäck har en mjukare gummiblandning eftersom greffet ska bli bättre vid kyla. Drar du ut dubben på ett par dubbdäck så får du alltså inte automatiskt ett par riktiga vinterhjul utan dubb, du får om det blir riktigt kallt ett par hyckeypuckar att köra omkring på.

Snökedjor?
Kör igenom tullen när det regnar så orkar tullarna inte kolla däcken. Gick förövrigt utmärkt med en säsong i chamonix med dubbdäck, fast de behövdes knappast när det var 15-20 grader varmt i byn.

Det är dumt att chansa men roligare.

Snökedjor?
Köp nya dubbfria däck. Gamla däck är ruggigt dåliga. Gummit blir hårt. Att dra ut dubben på däck från kristi födelse är så idiotiskt att du inte ens behöver fundera över det. Varför ska du ha bra däck? Inte för att ta dig fram utan för att kunna bromsa och slippa sladda runt på bergsvägen ner mot byn och hamna i sidan på en fransk pensionär och få ett försäkringsärende på halsen. Kompromissa inte med vinterdäcken!

Snökedjor?
Köpte gamla odubbade vinterdäck till min 240 förra året för 500 spänn. Drog mig å min pollare genom tyskland österrike o Schweiz utan problems. Det gäller bara att lasta den tungt, gärna flytand barlast i trunken vilket födelar vikten i kurvorna för maximalt grepp. Glöm kedjor...bara för möss.
/BnF

Tillbaka
Topp