Snökedjor

Stickdt

Ny medlem
Snökedjor
Någon som vet om det är nödvändigt å slänga in dom i kofferten nu när man drar till cham den 10:e dec? Är juh kanske inte så kul å sta längst ner i bergspasset å se alla glada människor glida förbi me sin fiiina glänsade snökedjor...

Snökedjor
Tänk på att det kanse inte är tillåtet att ha snökedjor inne i "större städer" (byar...Såär de iallfall i Österike

Snökedjor
Där nere har de snökedjor därför att det inte är lag på vinterdäck. Dvs de flesta har de för att slippa vinterdäck eftersom det är lite lättare att ta på och av och ofta kan va snöfritt nere i städerna. Så jag tror visst det är lugnt. Om det krisar är det ju bara att du köper där nere men har du ett par sjyssta vinterdäck borde det va lugnt!

Snökedjor
Problemet är väl ofta att man inte kan ha bra vinterdäck då man måste åka genom Tyskland på väg ner vilket implicerar dubbfritt. Med dubbat hade allt varit lättare.

Snökjedor är att aldrig fel och de kostar inte mer än 300. Antagligen kommer du inte att behöva dem och du kan ju oftast välja att köra då det är bra på vägen, men har du maximal otur är det snöstorm då du lämnar motorvägen och ska över berget till Cham.

Förresten så kör man helst inte i onödan om väglaget kräver kedjor, det är förbannat tråkigt.

Snökedjor
Har hört att den tyska tullen kan ibland kräva att man har snökedjor med sig.
Att köpa där nere om man skulle behöva tror jag inte håller, eftersom du förmodligen kommer att köpa dem efter det att du verkligen behövde fanskapet.
Tror inte snökedjor är så dyrt så det är nog lika bra att skaffa ett par!

Snökedjor
Biltema hade billiga förra året, vi glömde iofs att köpa och vi behövde inte heller några.

Men! ett par hundra är väl inte farligt? som sagt, den dagen de behövs är det redan för sent, och den dagen har det säkert snöat.... skitmycket!
...och du kommer inte ens till liften eftersom du inte har snökedjor ...och du kommer ångra som satan.

Köp! kedjorna kommer hålla längre än bilen och någon gång i ditt skidåkande liv behövs de säkert.

Snökedjor
Inget att tveka om..... Har haft med alla sju säsongerna. Första åren när man var dumsnål o kasade runt på sommardäck o avdubbade vinterdäck användes kedjorna ganska ofta. Senaste åren när jag haft frächa dubbfria däck så har jag inte behövt använda dem, (har varit nära några gånger) men de är ALLTID med i bilen!!!

Snökedjor
Även om vi hade fräsha odubbade vinterdäck då var det nödvändigt att använda snökedjorna. Men odubbade vinterdäck är så mycket bättre än ett par dubbade vinterdäck som du slitit ur dubbarna!

Tillbaka
Topp