Snölägesrapport Åre 07/08

Snöläget är definitivt bättre nu men tyvärr är det hyfsat instabilt för tillfället!

Vi har ett facettlager begravt på SO-NO sluttningar som kommer att orsaka en del skit de kommande veckorna. Det kommer att vara svårt att bedöma risken utan att gräva. Läs gärna våra lavinriskprognoser.

http://www.arelavincenter.se/progno...ll&id=1200936326&archive=&start_from=&ucat=7&

En liten diskussion om facettlagret:

http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?t=115

Om ni har frågor så kontakta mig gärna.

2008-01-20-1.jpg

Aktuell Snörapport 2008-01-22 kl. 11.25

Idag har vi ett riktigt strålande väder även om det nere i dalen är i kyligaste laget. Men å´andra sidan så har vi ingen blåst som ställer till det när det gäller köldeffekten.
I Åre Björnen som ligger lite högre upp ligger temperaturen runt -9 grader, Åre By runt -13 grader och Duved ca. -17 grader. Uppe på Skutan blåser det ca. 9 m/s och är ca -8 grader.
Följ temperatur och vind HÄR >
Våra webbkameror hittar du HÄR >

I dag producerar vi ca. 2280 m3 snö per timme.
VM 8:an berg -8,1 VM8:an dal -10,8 (snötillverkningstemperatur)
Dagens prioriteringar:
Störtloppet (herrarnas nedre del)
Slalombacken
Den svarta linjen i Bräcke är stängd i dag för snöläggning.

Aktuell Snörapport 2008-01-21 kl. 9.50

Efter lördagens fantastiska snöfall under dagen och och en snöstorm som eskalerade under eftermiddagen och kvällen - så hade vi en suverän skiddag i går. Den snö som kom på lördag gjorde verkligen nytta.
Även idag ser det ut att bli en fantastisk dag uppe på fjället, temperaturen ligger på ca. -6 grader i hela området och ingen vind att tala om.
I dag producerar vi 1425 m3 snö per timme.
VM 8:an berg -5,3 VM8:an dal -5,1 (snötillverkningstemperatur)
Dagens prioriteringar:
Störtloppet (herrarnas nedre del)

Den svarta linjen i Bräcke är stängd i dag för snöläggning.

Här kommer några bilder från söndagens skidåkning.

från skistars hemsida: http://www.skistar.com/are/svenska/skidakning/aktuell_snorapport/index.app

Senast ändrad:
centralbyrakraten sa:
Snöläget är definitivt bättre nu men tyvärr är det hyfsat instabilt för tillfället!

Vi har ett facettlager begravt på SO-NO sluttningar som kommer att orsaka en del skit de kommande veckorna. Det kommer att vara svårt att bedöma risken utan att gräva. Läs gärna våra lavinriskprognoser.

http://www.arelavincenter.se/progno...ll&id=1200936326&archive=&start_from=&ucat=7&

En liten diskussion om facettlagret:

http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?t=115

Om ni har frågor så kontakta mig gärna.
det är ju bara du som skriver i forumet jobbigt.. att inte det är några medlemmar mer tråkigt..

Finns det någon vänlig Årebo som kan berätta hur snöförhållandena är just nu. När jag har tittat på webbkamerorna verkar det som det har snöat rätt mycket idag.

Sitter och filar på lavinriskprognosen just nu, om du kan hålla dig en timme till eller så.

Men jag kan ju locka med att det dumpar för tillfället.

Jag var ute på en mätrunda för en halvtimme sedan och vi har fått ca 40 cm snö på två dygn i 450 m nivån. Om man sedan lägger till de 15 cm vi fick i helgen som var har det kommit över en halvmeter den senaste veckan.

Men enligt skistars hemsida så har det kommit 27 cm sedans i måndags, iofs så mäter ni väll på olika höjd/platser men vad beror skillnaden på? Är det vinden?

Ska tillägga att skistars senaste mätning är ifrån kl 08.00 i morse.

Senast ändrad:
Vi mäter på olika platser och om SkiStar hade 27 cm i morse är nog 35-40 cm inte omöjligt så på eftermiddagen.

Och det fortsätter att snöa kraftigt.

Åre har nu 90 cm snö i terrängen. (källa: skistar.com/are) Nu borde de väl kunna öppna de backar som är stängda i centrala Åre?

Senast ändrad:
har töat ordentligt efter en dag med plusgrader och lite duggregn. riktigt mycket snö fortfarande dock.

Idag har det varit en helt underbar skiddag med sol, lugna vindar och riktigt kallt nere i dalen.
Underlaget i backarna är mycket bra, bitvis ganska hårt.

I dag har man gjort i ordning högzon som öppnar imorgon (4/2).
Liftarna har avisats och testkörts.

Snökanonerna går förfullt nu i hela området.

Bilder från dagen:

DSC01572.jpg

DSC01570.jpg

DSC01573.jpg

DSC01564.jpg

DSC01568.jpg

Senast ändrad:
Hur definerar du ett bra före egentligen Are Sno Vinter...? Har även jag varit i åre idag och visst, vädret var fint men kallt, men föret var verkligen inte bra, en sån jäkla salig blandning... Konstsnö, det som kan se jättefint ut på håll visar sig vara något helt annat när man skall ta ett skär. Kanske det man får leva med när man väljer vintrar i sverige. Men men, som vanligt så är väl smaken som baken.

Hmmmm, Are_Sno_Vinter, det känns som falsk marknadsföring med tanke på att jag har följande scenario utanför kontoret:

are.gif

Inte utan att jag blir väldigt nyfiken på vilken position du har på liftbolaget? ;-)

Vi kanske måste jämföra när bilderna är tagna..
Bilderna med sol togs under tisdagen den 5/2 som var en helt underbar skidgag vädermässigt.
Den sista bilden i forumet var från igår 6/2 när vi mycket riktigt hade mulet och bitvis snöfall..
Och för den som bor här i fjällvärlden - så växlar ju väderet ofta drastiskt dag från dag som bekant..

Såg just på webbkamerorna att det verkar snöa en del i Åre just nu (kl.19:56). Det är tur eftersom det ska bli så mycket plusgrader i helgen.

Tillbaka
Topp