Snöläget i Åre?

Snöläget i Åre?
niillle sa:
Denna fråga kanske bara indirekt har med snöläget att göra.
Ska upp till Åre nu i helgen, faktiskt inte varit i Åre innan (kanske inte missat något?!). Kommer inte ha möjlighet att ta mig till andra fjäll. Finns någon åkning i Åre/Tegefjäll värd att ta sig till med hudar?
Ja, men inte under rådande förhållanden vad jag förstått.
Går inte med hudar själv så skall inte ta gift på det, men förhållandena utanför pisten lämnar ju en del övrigt att önska...

Snöläget i Åre?
niillle sa:
Denna fråga kanske bara indirekt har med snöläget att göra.
Ska upp till Åre nu i helgen, faktiskt inte varit i Åre innan (kanske inte missat något?!). Kommer inte ha möjlighet att ta mig till andra fjäll. Finns någon åkning i Åre/Tegefjäll värd att ta sig till med hudar?
Är i Åre nu.

Snöläget är sämst vad jag sett på senaste 15år. (Är här varje år 1-3ggr/vinter)

Men, det positiva är att snöläget i Pisterna är bra, riktigt rolig bra åkning. Inte isiga, mjuka fina och gott med snö.

Där det inte är konst snö är det snart bart. Ej åkbart utanför pist. (jaa, före ni skriver annat så är jag medveten att du såklart hittar något ställe vart blåst snö samlats men förutom det, nästan bart)

Dock, igen låt oss vara positiva, snöläget är mycket bra i Pisterna. Thumbs up för allt jobb Skistar gjort.

(rekommenderar fullrocker+Pettitor/Hendrix, då har du kul i Åre i år ;-))

Snöläget i Åre?
Jag skulle vilja påstå att det som ligger kvar är konstsnö så utanför backarna blir det väldigt fattigt :/

Snöläget i Åre?
jag åkte ett åk på baksidan, var inte direk nått puderåk, men det fanns ju snö där iaf. Lite skare var det, ganska roligt ändå.

Snöläget i Åre?
Alla är eniga om det dåliga snöläget. Men det går trots allt att åka skidor både utför, på platten och på tur så man ska inte deppa alltför mycket. Dagen blir ofta hur man skapar den själv. Vi har haft väldigt mycket sol senaste veckorna och det är inte så tokigt det heller. Strålande sol och blå himmel är trots allt det näst bästa vädret efter snöstorm.

Snöläget i Åre?
Tomas_Palson sa:
Finns kanske lite hopp inför framtiden?
Hopp ja, men känns som temperaturerna är lite höga. Kan lika gärna regna och bli total katastrof ;)
Kan glädja alla med att min bråddjupa pessimism inte har någon faktisk påverkan på väderutvecklingen!

Senast ändrad:
Snöläget i Åre?
Tror nog man får ta situationen som den är. Har själv planerat att åka upp några svängar till när det väl dumpat lite. Men det finns lite som tyder på att snöläget ( främst för offpist då ) kommer ändras betydande denna säsong, vi är som sagt inne i mars och även om det skulle komma lite nu tar värmen över. Speciellt då ingen prognos tyder på kallare väder överlag, bara varmare.

Själv ser jag istället fram emot rean på pjäxor och annat, det lär vara rätt fulla lager som behöver rensas om någon månad :)

Snöläget i Åre?
Den normala vägen upp från Ullådalen som går via Stendalen och Tväråvalvet är så gott som renblåstt. Rännan som normalt är pist från toppen har sparsamt med snö. Pisterna på hela den sidan stängda. Däremot är normalvägen från kabin topp upp till toppstugan bra. Baksidan åkbar. Skall du åka för turandet välj en annan ort. Pisterna är med det katastrofala snöläget förvånansvärt bra.

Snöläget i Åre?
Den normala vägen upp från Ullådalen som går via Stendalen och Tväråvalvet är så gott som renblåstt. Rännan som normalt är pist från toppen har sparsamt med snö. Pisterna på hela den sidan stängda. Däremot är normalvägen från kabin topp upp till toppstugan bra. Baksidan åkbar. Skall du åka för turandet välj en annan ort. Pisterna är med det katastrofala snöläget förvånansvärt bra.

Snöläget i Åre?
linder sa:
http://www.yr.no/sted/Sverige/J%C3%A4mtland/%C3%85reskutan/langtidsvarsel.html

Denna visar 50mm nederbörd i snö på skutan så det kommer förhoppningsvis bli grym åkning nästa vecka :D
Nu visar den bara 4,4 mm. precis som tidigare så utlovas det cm och levereras mm.

Snöläget i Åre?
Ska bli spännande att se vart det där leder , för nu står det ju även possitiva prognoser för Åre (379möh) på yr och inte bara åreskutan (1420möh)

Snöläget i Åre?
Har sällan (aldrig!) sett så lite snö i terrängen i Åre i mars! Det behövs några riktiga dump OCH kyla! Helgens plusgrader kombinerat med håd vind har tagit hårt! Piståkning, visst, hjälpligt. Offpist ...näe. Såg visserligen folk hajka från avstigningen på nya fjällgårdsliften men såg aldrig dom åka...
Nån som vet?
/A

Senast ändrad:
Snöläget i Åre?
definitiv inte. Är ju fan bart på många ställen. Max 6.2cm skulle jag säga.

Så att de säger att 75cm nysnö skulle komma denna vecka är ju fan bara irriterande.. har ju smält mer än det kommit.

Snöläget i Åre?
Nån som vet hur snöläget är just nu i Åre? Ska upp söndag nästa vecka och åka, och enligt SMHI och yr så ser det jäkligt lovande ut, vad tror ni grabbar/tjejer?:)

Snöläget i Åre?
Snöläget har förbättras senaste dagarna. Hur pass mycket törs jag inte svära på då det blåst 30-35 m/s i samband med snöandet. Men någonstans ligger snön, det kan vi slå fast. Frågan är vart.

Denna morgon drogs det säkert uppåt 10 salvor dynamit.

Dessutom har Skistar vridigt på vattenkranarna till kanonerna igen. Mig veterligen har det aldrig hänt i modern tid att det sprutas så pass sent in på säsongen.

Snöläget i Åre?
Stefans sa:
Skistar hävdar 62cm snödjup i terrängen, går det att hitta någonstans??
Snödjupet mäts väl i Rödkullen som ligger ganska många hundra meter högre än byn? Det kan vara 5 plus i byn och nästan 0 i Rödkullen ibland.

Kom från Åre idag och snöläget har förbättrats dramatiskt sedan vi kom dit i torsdags. Och idag fortsätter det snöa. Så det finns hopp.

Snöläget i Åre?
Och när det gäller snökanonerna så lär det finnas det en vattendom på hur mycket vatten de får ta ur Åresjön. Har snösmältningen i mars gjort att de kan ta mer än vanligt nu? Har den milda starten på säsongen gjort att de har kvar att ta av? Någon kanske vet?

Snöläget i Åre?
nb11b sa:
Och när det gäller snökanonerna så lär det finnas det en vattendom på hur mycket vatten de får ta ur Åresjön. Har snösmältningen i mars gjort att de kan ta mer än vanligt nu? Har den milda starten på säsongen gjort att de har kvar att ta av? Någon kanske vet?
Ryktet på byn gör gällande att de förbrukat allt vatten de får, men fått dispens för ett ytterligare uttag.
Tredjehandsinformation, så jag reserverar mig för sanningshalten ;)

Snöläget i Åre?
Mycket kan hända på 3 dagar så att hänvisa till bilden känns lite fel. Det som jag undrade mest över va om väder prognoserna vi sett från smhi, yr, och klart verkar stämma. För isåfall finns det goda förutsättningar.

Snöläget i Åre?
Hasse_Lindborg sa:
Kaptenjuno sa:
Mycket kan hända på 3 dagar så att hänvisa till bilden känns lite fel. Det som jag undrade mest över va om väder prognoserna vi sett från smhi, yr, och klart verkar stämma. För isåfall finns det goda förutsättningar.
Lyssna då vad
@Glisseur säger då han bor i Åre året runt..
Det gör jag med och det har kommit 10-15 cm under natten. Och säkert 10 cm sen i morse. Vräker ner för tillfället.
Senaste dagarna har det kommit ett antal cm också.

edit: Jag har ju inte gått runt med tumstock i hela åredalen, så dra av några centimeter om ni inte vill ha glädjekalkyler =)

Senast ändrad:
Snöläget i Åre?
liljenstar sa:
Hasse_Lindborg sa:
Kaptenjuno sa:
Lyssna då vad
Det gör jag med och det har kommit 10-15 cm under natten. Och säkert 10 cm sen i morse. Vräker ner för tillfället.
Du glömmer att berätta hur botten är ;)

Snöläget i Åre?
Hasse_Lindborg sa:
liljenstar sa:
Hasse_Lindborg sa:
Lyssna då vad
Det överlämnar jag till andra. Återhämtar mig efter en axelfraktur, så rapporterar från soffan genom fönstret ;)

Snöläget i Åre?
Hasse_Lindborg sa:
liljenstar sa:
Hasse_Lindborg sa:
Lyssna då vad
Det finns en botten, ja. Vissa svängar består den till och med av snö istället för is och sten.

Snöläget i Åre?
Verkar vara lite problem med snö på högzon, är det någon som vet läget om Tväråvalvet, finns det chans att det öppnar innan April?

Tillbaka
Topp