Snöläget i Kanada?

leffemangan

Medlem
Snöläget i Kanada?
Hej,

Jag ska på tjänsteresa till Vancouver och Calgary under hela April. Hur är snöläget? Kan man förvänta sig skidåkning i början av maj också (tanken finns ju på att ta en veckas semester innan jag åker hem).

Mvh
Magnus

Snöläget i Kanada?
Whistler är bra nu. Tunn bas (för att vara Coast Mnts i mars) men det har snöat bra senaste månaden. Självklart svårt att förutsäga hur maj blir ett bra år finns det kallt puder i maj. Sannolikt sämre än vanligt mtp basen. Red, Kicking o Fernie brukar vara slut före maj, sannolikt även Rockies men det minns jag inte.

Snöläget i Kanada?
Körbart?
Ingen av de mindre orterna kring Vancouver var bra när jag for därifrån för 1 v sedan. De var dock öppna. Jag var i Whistler själv men fick rapporter från Vancouverborna om regn o slask. Åker du rakt norrut och har med skoter eller hudar så är det inget bekymmer men det finns inte så många liftar. Vancouver Island har ett dåligt år (även det enligt rapporter från locals där). Förresten så har de ett sjukt instabilt lager kring Whistler och det har varit mkt mer släpp än vanligt i Whistlerområdet så var lite försiktig. Detta är efter den kalla perioden i jan/feb och ligger nog kvar tills det tokregnar eller töar bort. Det verkar som om det är liknande i resten av BC men det vet jag inte. De flesta områden har fina rapporter på nätet om snö och planerat stängningsdatum. Skiter det sig helt så får du väl hyra cykel istället.

Snöläget i Kanada?
Kicking Horse och Fernie ligger på runt 3h~ enkel väg från Calgary och Rogers Pass runt 4, grymt turområde!

Snöläget i Kanada?
Då börjar det klarna för mig.

31a mars - 11e april Vancouver, betyder Whistler på helgen där emellan.

14-17 April Calgary. Då är det två helger aktuella: 12-13 och 18-20. Min tanke är Lake Louise eller Kicking Horse. Eller kanske Sunshine Village som Tancoll skrev? En ska bort. :-) Tar gärna emot förslag.

21-25 Vancouver. Kommer stanna och turista efter det fram till 3e maj. Såg att Blackcomb har öppet då. Någon som åkt så sent där? Är det värt mödan? Såg att även Sunshine Village fortfarande har öppet, kan det vara något så sent på säsongen? Blir en flygning till Calgary, men det kan det ju vara värt.

Snöläget i Kanada?
Kolla söder om gränsen med! du har MT baker strax söder om gränsen 2h från vancouver, vet inget om hur det är där just nu men orten som innehar världsrekordet för snöfall under en säsong borde ju va värt att kolla på.

Tillbaka
Topp