Snörapport

Snörapport
Det ser rätt ok ut i vissa områden i Österrike redan nu. Medan det är lite skralt i nordliga områden har det kommit mer nederbörd söder om huvudkammen. Osttirol, Südtirol (IT iofs...) och Ötztaler alpen har snödjup runt en meter på ca 2500:-. I högre terräng mer.
http://www.lawine.at vet.
Automatstationer, inte kryddade ortrapporter, finns under Messstationen.

Medelsnödjup i kartform för Tirol och Osttirol:
http://hermes.gis.univie.ac.at/lawine/shbild.php

Det ska snöa, främst i de östra delarna (BadG mm) under de kommande dagarna. Inte mer än ett par decimeter dock. Enligt http://www.snow-forecast.com

Snörapport
Nordöstra Italien även kallad Syd Tirolen (Canazei, Val Gardena, Madonna di Campilio, Cortina) Har hyfsad tillgång på snö, runt metern på 2000m höjd. Snöade igår och det är kalla nätter ser bra ut!

Snörapport
Jag medger att det var ett nytt grepp... Med :- alltså. Undrar varför jag valde att skriva så. Måste ha fått en släng av förvirring. Inte kan jag redigera heller, för då fattar ju ingen vad kommentaren syftar till. Jag får leva med mitt misstag.

(Jag får väl istället bestämt försöka hävda att det är en smiley då...)

Herregud Freddan, släpp sargen. Det är ju en smiley för satan. :-. Vet ju alla vad det betyder. Cigarren.

Snörapport
Nämen oj då igen inge snö i alperna. Red mountain i Kanada. Har bara 120 cm snö nu. ajaj kom 15 idag. Nu fattas det bara 7 meter tills medel nerderbörden är nåd. iii...

Snörapport
Utanför mitt fönster i Salzburg regnar det, sa da snöar det ju förhoppningsvis en bit längre upp...

Var pa Kaunertaler glaciären förr-förra helgen och där var det fan ingen snöbrist -lardjupt puder (=solar plexus djupt i lag telisposition!), funkade bra det serru!

Snörapport
Är oxså lite orolig, men vet att man får ta internetuppgifterna med en nypa salt eftersom de är ganska statiska från viss plats och viss höjd etc. Kom precis hem från Zermatt/Cervinnia, i Cervinia var snön riktigt djup och de första dagarna riktigt puderfin. Vinden förstörde dock pudersprutet sista två dagarna. Dock två dagar med 3-4 dec nysnöåkning, härlig start på säsongen. Nu väntar jag till den 27/12 då bär det av igen, 1 1/2 månad, SNÖA NU!

Snörapport
Zermatt hade klart mindre snö, men helt ok från 2 500 m ö h och uppåt. Det hade dock blivit vindpinat då vi var där, så därför valde vi helt Italia......

Snörapport
Whistler har hitills fått 304cm och det ligger just nu 145cm bas, börjar ta sig :D
Inte allt för många dar kvar till avfärd nu :))

Snörapport
Ledsen för Er som ska till Alperna...men i Whistler är det över 3 meter
snö nu! =P

Dit ska jag...i 18 månader! =)

3 meter på drygt en månad...det är helt okej!

jaja...skulle bara göra er lite sura! ;-)

ha det gott!

Snörapport
Måste rätta min senaste inlägg om snödjup. I Sydtirol (Nordöstra Italien) åks det fortfarande på samma snö som kom för 2-3 veckor sedan. Surt men sant, ingen nysnö. Bra förhållande i pisterna men offpisten bjuder på allt ifrån barmark till 3-4 dec. Hårt vindpinad snö. Man hittar dock lite puder på skuggsidorna. Svårt att komma åt, stighud på!
Snögränsen ligger runt 1500 meter.

Snörapport
Alla glada Kanadensare, det låter bra och det verkar vara en bra INLEDNING, glöm dock aldrig tre saker;

1) 150 meter är ingenting mer än en bra bas, det behövs mer (det verkar komma så håll tummarna)

2) Snödjup betyder bara grunden, det är nysnökvaliteten som är viktig, förra året var ett bra nedebördsår, men temperaturen var kass, regn, töväder, omfrysning etc förstörde djävligt mycket.

3) Kanadensiska och Amerikanska hemsidor är ena djävlar på att ljuga, ex: Fernie 2002, excelent skiing thrue out= isbana överallt utom några få pister.

För er skull hoppas jag på ett bra år, har varit där när det har varit enormt, men även tvärtom. Kom ihåg, jag såg att Fernie just nu nått en snönivå som ungefär matchar snittet för denna årstid. Så sanningen är att det normalt sett ska komma mer snö i Kanada vid denna tidpunkt än i the Alps. Alla Alpresenärer, ha förtröstan! Snön kommer dumpa från den 27/12 och framåt, jag är helt säker.....

Snörapport
Jag befinner mig i Schweiziska alperna (läs: runt Verbier, portes du soleil och nära Chamonix)

Det är otroligt lite snö, min skidort (Crans-Montana) öppnade en pist i lördags. Visserligen var det 30 cm puder idag (inte helt fel), men à andra sidan sà ska det inte snöa mer än inatt och sen ska det bli varmt och soligt - 12 grader pà 1400 m höjd. Katastrof med andra ord.

Hitills har det varit mycket vind ocksà sà att snökanonernas arbete bara blàses bort.

Bara att be till vädergudarna...

Snörapport
Låt oss bejda!

Kära gudar

Tor, Oden, Loke, Magdalena, bio-Reichel och diverse vädergudar
Gör oss alpinåkare den enda tjänsten vi ber om
Fyll alperna med minusgrader
Låt molnen tätna
Låt det sedan dumpa
dumpa dumpa dumpa

Vi hoppas våra böner blir hörda.

Amen

Snörapport
Hörde på radion att St Anton har fått 75 cm snö inatt, Innsbruck en halvmeter o här (Dachstein, söder om Salzburg) har vi fortfarande snöstorm - 35 sekundmeter o snö överallt. inklusive innanför ens kläder om man får för sig att sticka ut näsan genom dörren...
Snön fortsätter att välla ner, började i lördags o ska inte sluta förrän imorgon. Så våra böner verkar bli hörda!!!
SNÖÖÖÖÖ........

Snörapport
kom hem från Val thorens i helgen,stor sol hela veckan men väldigt lite snö, bara en dal öppen men kanonerna står på hela dygnet..men åkningen var ok.lagom hårt i backarna..hygglig start på säsongen...

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp