Snösäkraste stället i Alperna?!

• Trådstartare Trådstartare sylvester_Tha_man
  • Start datum Start datum
S

sylvester_Tha_man

Guest
hej igen!

tack på förhand!

Vid Sprotlovet. Med ny snö alltså. Inte så att det har snöat typ 5 m innan julafton, och sen rengnar det vid sportlovet.
Tack för svaren

Vid sportlovet (vecka 8-10 va) så är det nog inga större problem med snö.
Mayerhof - zimmertal - Hintertux var det nysnö i när jag åkte där v. 10.

Är det nån speciell del du undrar över? Italien, Frankrike, Österike, Schweitz eller kvittar det?

det kvittar. Vill bara ha puder. Så jag gör lite undersökningar om vad som e bäst. vad jag menar är inte varnånstans det var nysnö det här året.

Det finns inget ställe som har garanterat ny snö just de veckorna för annars skulle jag och en hel del andra här på forumet varit där varje år redan. St Anton är en av de mest snösäkra orterna den tiden på året.

Alltså, att åka iväg ngnstans är alltid ett lotteri, det finns ingen som kan sätta sin högra hand på att det KOMMER vara puder när du är där. Se bara på tex. Whistler, som vad jag förstår knappt hade nån snö alls mesta delen av säsongen (har väl kommit en del nu mot slutet).

Om du vill vara helt säker på att du får puder måste du boka resan dagen innan avresa typ, men eftersom du ska åka under högsäsong finns det kanske då en viss risk att du står där med resorna packade och inte får tag på någon resa.

Kanske iofs kan vara värt att spana in några små puderhålor som inte blir nersvämmade med turister, och undersöka om det är möjligt att boka resan på egen hand (dvs inte lion alpin till St Anton = fullsatt), utan hitta nåt billigt appartments och boka flyg och tåg själv.

Lycka till.

Hög höjd och skidåkning på nordsluttningar är i teorin bra förutsättningar för snösäkerhet ... men i praktiken är det värre. Vad man således bör undvika är skidorter på låg höjd på alpernas sydsida (läs Italien ...). Andermatt är vad jag förstått en tämligen snösäker håla (har dock aldrig varit där själv på vintern).

That´s all kids! / MM

Vi övriga freeride medlemmar känner oss hedrade då du tror att nån av oss ska kunna förutspå var (om) det ska komma ett dump vid bra puderförhållanden vid nästa sportlov. Förresten vilken av sportlovsveckorna? Jag skulle kunna utdela en 90% garanti på puder minst en dag i stort sett var som helst i alperna med toppar över 2000 meter om du kunde tänka dig att utsträcka vistelsen till 4 månader och gälla Januari till Maj, bättre tips än så är nog svårt att få.

jag var i val thorens i år och v.8 och det var sjukt mycket nysnö...helgen innan jag åkte var det 100cm. sen dagen innan jag skulle åka så var det 175cm. sen när vi kom upp snöade det tredagar i rad...så det blev min bästa puder åkning någonsin...det var typ 200cm...sjukt skönt det.. sprutade liksom på en när man åkte...men det tråkiga var ju efter typ 2 dagar fanns det inga områden som inte var uppkörda där man kunde komma med lift....annars fick du typ hika en bit och det orkade jag inte.....men jag rekommenderar val thorens...men men det är svårt att föutspå... men skaffa kunskap om det först innan du ger dig ut

Inte en helt lätt fråga att svara på!

Varje ort har sitt eget mikroklimat, och har du läst någon meterologi så inser du säkert hur svårt det är att förutspå. Mycket spelar in, varifrån det blåser och hur mycket fukt (Snö) som dessa moln bär med sig. Generellt kan man säga att nederbörden oftast kommer från lågtryck som härstammar från medelhavet och rör sig norrut (sydliga vindar), bara att räkna ut resten själv med hjälp av vind, temperatur och höjd.

Men jag misstänker att du är runt 15 och vill åka puder, glöm inte att lära dig allt annat FÖRST som har med puderåkning att göra dvs KUNSKAP kring hur snön fungerar och beter sig i skiftande områden. Det lär du dig inte på en vinter och tyvärr så är det ofta sådana som du som sticker iväg en vecka per år och tror er vara helt odödliga som orsakar de mesta incidenterna pga dålig kunskap. Gäller säkert flera på detta forum.

Be careful out there, the mountains are NOT mercyful if you don´t treat them right!

Telislinkan

Lektion är en annan sak än att ha upplevt alla olika sorters risker som snön för med sig, särskilt i samband med snöfall och vind. Visst, lektionerna ger teorin, men innebär inte att man kan något för det.
Har själv varit i Engelberg och Andermatt denna vinter och åkt puder. Andermatt är ett sådant "mikroklimat" jag beskrev tidigare. Nu var det mindre snö än vad det brukar vara -1,5 meter i medeldjup, men annars helt ok.

t

Jo men om vi hjälper honom så här: Kolla statistik ett antal år tillbaks och se hur stora snödjup orter haft i snitt / när snön fallit på olika ställen.

Jag skulle tippa att StAnton i allmänhet oh Stuben som hänger ihop med StAnton i synnerhet ligger bra till i den statistiken. Sen har vi även Andermatt som nog ligger väldigt bra till. De flesta ställen i Frankrike däremot är nog tyvärr ganska svårförutsägbara. Italien är bara att glömma.

Hur det ska bli just på sportlovet tror vi nog inte nån att Sylvester förväntat sig att vi ska veta. Om man däremot tittar på statistiken så kan man öka sin sannolikhet att få ett riktigt snöigt sportlov.

Det är inte det det handlar om Chrtur. Det kan ju inte vara så svårt att förstå en fråga och försöka besvara den på ett sakligt sätt.

Faktum är att historikt sett har StAnton haft rikliga snömängder i stort sett varje år och framförallt redan kring jul när det ofta är lite snö på andra håll.

Det var ett bra förslag! Tack för den bättre tonen. Men jag vet att det aldrig är ens fel när två träter.

Att välja skidort är inte enkelt. Att spå kommande förutsättningar är omöjligt.

Vad som gällde före den globala uppvärmningen är historia. I nutid är förutsättningarna betydligt mer osäkra och förmodligen annorlunda och svårbedömda. Som en del som här försöker övertyga folk att tex. St Anton var minsann snösäkert när jag var där v 9 är ju ungefär som att jag vann visst på min trisslott.
Förr i tiden åkte man till Anton i början på december för garanterat puder, och i april för firnwochen. Nu får man sitta på trunken och vänta att kontakterna ringer när det är dags att dra
En del vill påstå att hög höjd är garanti för att snösäkerhet. Det påståendet har visat sej fel tidigare och särskilt denna säsong. Hög höjd = mer vind = sönder eller bortblåst snö. Mycket vind =stor lavinfara.. I år har ovanligt många mött lavinspöket. I Österriketex.hade i början av februari redan 14 omkommit, ”normalt” ca 10 för en hel säsong, Orsaken, instabila snöskikt orsakade av märkligt väder och okunskap om verkligheten.
De berg som normalt får snö på Sydliga vindar, som Italien, delar av östra Frankrike, Alp Maritim har haft en riktig usel säsong.
Där det snöar när lågtrycken kommer utifrån Atlanten har haft bättre. Men enligt metreologerna har lågtrycken på grund av långa perioder med sträng kyla inte orkat upp på dom höga höjderna där man oftast fått mer vind än nederbörd. Höhjöjdsorterna har ofta varit avblåsta upptill. Tex La Plagne som jag känner väl till har man till långt in på säsongen kunnat åka skidor ända ner i dalen till Aime. Medan glaciererna inte haft tillnärmelsevis ”normal” snömängd
Däremot har ”låglandsorter” framför dom höga bergskedjorna haft snörekord eller i alla fall snömängder som förr i tiden. Mauriennedalen har varit fantastisk med sitt lägre och skyddade läge. Orterna framför Mont Blanc som Grand Massif med bla. Flaine har haft super.
Småorterna runt Grenoble likaså.

Schweiz har jag dålig koll på men det finns säkert någon här som kan avge en rapport.

Österrike, där det oftast snöar på ostliga vindar, har haft bra, men på flera orter har det varit avblåst upptill. Mest snö på lägre höjd. Sydtyskland har sällan eller aldrig haft sådana snömängder som i år.
Vad ger detta för konsekvenser vid val av ort?
Skall man iväg på en kortare tid säg en chartervecka. Boka inte långt i förväg. Det gör sportlov o påsk uteslutet. Men då är det ju i alla fall bara amatörer som åker.
Marsveckorna kan också vara knepiga. Ligg lågt boka sent. Eller ordna resan själv.
Med bra och billiga flyg och en hyrbil kan det till och med löna sej att ordna sin resa själv. Välj boende utanför dom hetaste regionerna. I Frankrike finns billigt boende på alla Gites som ligger tätt.
Dessutom har en del kommuner ett system med rabatt på liftkorten om man bor nära en skidort men inte mitt i smeten. Hotellen erbjuder en vouncher som lämnas i liftkortskassan där en rabatt ges. När jag bodde i Aime för en tid sen var rabatten 15 % på liftkorten i La Plagne. Är man några stycken uppväger det med råge vad hyrbilen kostar.
Liknande system finns i Österrike med sina ”gästekarten”
Sen kan man ju undra varför dom flesta resebyråer tror att vintern är slut i samband med påsk.
Dom senare åren har dom stora snöfallen kommit sent. April har varit bästa månaden. Litet folk o betydligt lägre priser. Se vad som händer för närvarande. Snökaos i flera alpregioner.

Skall man göra en längre period är det viktigt att ha tillgång till en bil och bo på en ort som erbjuder alternativ inom en rimlig radie, helst med olika vädertyper. Och va beredd att ta kostnader för utflykter.

En sanning som blir mer och mer uppenbar är:
Bästa skidåkningen och störst chans till egna spår får den som botaniserar bland all okända pärlor som få hört talas om, helst på lågsäsong naturligtvis, och med hudar i ryggan för det ät alltid bättre på andra sidan krönet.!? Vad ska man med en massa puder till på en ort där den varar en förmiddag? Det är väl mycket bättre att gör egna än att kolla andras spår?
När grabbarna och tjejerna med bredskidor, hjälm o ryggskydd etablerat sej på en ort är den körd.
Bon Ski

Gubbfan mitt tips angående StANton byggs inte på ett besök v.9. Har varit där över nyår och i övrigt följt snörapporter intensivt i flera år. Efter detta har jag då konstaterat att StAnton samtiliga vintrar liggat i toppen eller nära vad gäller snömängd.

I övrigt kan jag tala om CHamonix utifrån min erfarenhet efter två säsonger där. Dessa två säsonger var det kass med snö i Januari och februari. Däremot i Mars och april snöade det rikligt och var samtidigt färre turister i byn. Ofta var det dock inte snö hela vägen ner till byn men ändå 1200 fallhöjdsmetrar puder på GM och 1800 fallhöjdsmetrar på Agillen då ofta cosmiquen och col du plan var otroligt fina.

Jag kan skriva lite om Schweiz som komplement till Gubbfans utmärkta inlägg. Verbier har haft en rätt dålig säsong med ganska lite snö högt upp på berget jämfört med normalt. Både runt Attelas och borta mot Tortin har det stuckit fram väldigt mycket mer klippor och sten jämfört med "normalt". Saas Fee har haft ungefär motsvarande förhållanden, Zermatt har jag inte lyckats besöka i år.

Crans Montana var sådär när jag var där för en månad sen. Gstaad hade tydligen fantastiska förhållanden förra helgen med folktomt och knädjup lössnö. Längre österut har Engelberg haft bra med snö och Andermatt har som någon annan skrev inte varit dåligt men inte på några sätt sensationellt (1.5 meter mindre snö än normalt).

Bästa åkningen för min del (bottenlöst puder, ingen eller liten konkurrens om snön) har i år varit i Avoriaz och Megève. Förra året var Verbier överlägset bäst, i år har det stället mest orsakat belagsskador och böjda stålkanter.

Tillbaka
Topp