Att välja skidort är inte enkelt. Att spå kommande förutsättningar är omöjligt.
Vad som gällde före den globala uppvärmningen är historia. I nutid är förutsättningarna betydligt mer osäkra och förmodligen annorlunda och svårbedömda. Som en del som här försöker övertyga folk att tex. St Anton var minsann snösäkert när jag var där v 9 är ju ungefär som att jag vann visst på min trisslott.
Förr i tiden åkte man till Anton i början på december för garanterat puder, och i april för firnwochen. Nu får man sitta på trunken och vänta att kontakterna ringer när det är dags att dra
En del vill påstå att hög höjd är garanti för att snösäkerhet. Det påståendet har visat sej fel tidigare och särskilt denna säsong. Hög höjd = mer vind = sönder eller bortblåst snö. Mycket vind =stor lavinfara.. I år har ovanligt många mött lavinspöket. I Österriketex.hade i början av februari redan 14 omkommit, ”normalt” ca 10 för en hel säsong, Orsaken, instabila snöskikt orsakade av märkligt väder och okunskap om verkligheten.
De berg som normalt får snö på Sydliga vindar, som Italien, delar av östra Frankrike, Alp Maritim har haft en riktig usel säsong.
Där det snöar när lågtrycken kommer utifrån Atlanten har haft bättre. Men enligt metreologerna har lågtrycken på grund av långa perioder med sträng kyla inte orkat upp på dom höga höjderna där man oftast fått mer vind än nederbörd. Höhjöjdsorterna har ofta varit avblåsta upptill. Tex La Plagne som jag känner väl till har man till långt in på säsongen kunnat åka skidor ända ner i dalen till Aime. Medan glaciererna inte haft tillnärmelsevis ”normal” snömängd
Däremot har ”låglandsorter” framför dom höga bergskedjorna haft snörekord eller i alla fall snömängder som förr i tiden. Mauriennedalen har varit fantastisk med sitt lägre och skyddade läge. Orterna framför Mont Blanc som Grand Massif med bla. Flaine har haft super.
Småorterna runt Grenoble likaså.
Schweiz har jag dålig koll på men det finns säkert någon här som kan avge en rapport.
Österrike, där det oftast snöar på ostliga vindar, har haft bra, men på flera orter har det varit avblåst upptill. Mest snö på lägre höjd. Sydtyskland har sällan eller aldrig haft sådana snömängder som i år.
Vad ger detta för konsekvenser vid val av ort?
Skall man iväg på en kortare tid säg en chartervecka. Boka inte långt i förväg. Det gör sportlov o påsk uteslutet. Men då är det ju i alla fall bara amatörer som åker.
Marsveckorna kan också vara knepiga. Ligg lågt boka sent. Eller ordna resan själv.
Med bra och billiga flyg och en hyrbil kan det till och med löna sej att ordna sin resa själv. Välj boende utanför dom hetaste regionerna. I Frankrike finns billigt boende på alla Gites som ligger tätt.
Dessutom har en del kommuner ett system med rabatt på liftkorten om man bor nära en skidort men inte mitt i smeten. Hotellen erbjuder en vouncher som lämnas i liftkortskassan där en rabatt ges. När jag bodde i Aime för en tid sen var rabatten 15 % på liftkorten i La Plagne. Är man några stycken uppväger det med råge vad hyrbilen kostar.
Liknande system finns i Österrike med sina ”gästekarten”
Sen kan man ju undra varför dom flesta resebyråer tror att vintern är slut i samband med påsk.
Dom senare åren har dom stora snöfallen kommit sent. April har varit bästa månaden. Litet folk o betydligt lägre priser. Se vad som händer för närvarande. Snökaos i flera alpregioner.
Skall man göra en längre period är det viktigt att ha tillgång till en bil och bo på en ort som erbjuder alternativ inom en rimlig radie, helst med olika vädertyper. Och va beredd att ta kostnader för utflykter.
En sanning som blir mer och mer uppenbar är:
Bästa skidåkningen och störst chans till egna spår får den som botaniserar bland all okända pärlor som få hört talas om, helst på lågsäsong naturligtvis, och med hudar i ryggan för det ät alltid bättre på andra sidan krönet.!? Vad ska man med en massa puder till på en ort där den varar en förmiddag? Det är väl mycket bättre att gör egna än att kolla andras spår?
När grabbarna och tjejerna med bredskidor, hjälm o ryggskydd etablerat sej på en ort är den körd.
Bon Ski