Snöskor och stavar

turfnturf

Ny medlem
Snöskor och stavar
Är det viktigt att ha stavar när man går med snöskor i lössnö?
Kommer att bli lite promenader i dem Japanska fjällen till vintern.
Jag ska försöka hänga med i skidkompisarnas takt, är jag körd?

Snöskor och stavar
Du har absolut inte en chans utan stavar men du har inte heller någon chans med stavar och snöskor om du ska hänga med skidåkare.

Köp eller gör en splitboard!!

Snöskor och stavar
I djup snö brukar en split vara mycket bättre mycket bättre flyt. Finns endel längre modeller av snöskor men jag skulle nog tycka att de blir lite klumpiga och tunga nerför. Men snöskor är ett bra billigare alternativ!

Sen stavar ska du defenitvt ha underlättar väldigt mycket speciellet om det är lite brantare eller knepig terräng. brukar även ha nytta av mina stavar en hel del pà vägen ner om man kommer till flacka transporter. Titta pà blackdiamonds 3 delade stavar de har funkat bra för mig i alla väder, backcountry tror jag mina heter.

Snöskor och stavar
Har själv knatat runt på snöskor (och STAVAR!) i Japan. Det är mycket jobbigare än med splitboard såklart men jag tycker ändå att det går helt ok. Se bara till att försäsongs-träna!

Snöskor och stavar
patr sa:
Har själv knatat runt på snöskor (och STAVAR!) i Japan. Det är mycket jobbigare än med splitboard såklart men jag tycker ändå att det går helt ok. Se bara till att försäsongs-träna!
ja det förstår jag, men det är ändå okej med snöskor? jag har ingen större lust att lägga runt 10 000 på ny utrusting.
Du som vart där också, är det "nödvändigt" att gå mycket? det känns som det är snö överallt.

Snöskor och stavar
Jag har bara varit i Niseko (två gånger, totalt 3 månader) och där finns det några berg (plus vulkanen Yotei) på baksidan som man kan gå på. Men vädret är ju som det är dvs mulet och snö väldigt ofta så det blev inte jätte mycket turande för mig. Men jag tycker att man klarar sig bra med snöskor (och en bra rygga).
Hur det är på "stor-ön" runt Hakuba, Nagano m.m. vet jag inte men jag har hört att det är mer turande där.

Snöskor och stavar
patr sa:
Jag har bara varit i Niseko (två gånger, totalt 3 månader) och där finns det några berg (plus vulkanen Yotei) på baksidan som man kan gå på. Men vädret är ju som det är dvs mulet och snö väldigt ofta så det blev inte jätte mycket turande för mig. Men jag tycker att man klarar sig bra med snöskor (och en bra rygga).
Hur det är på "stor-ön" runt Hakuba, Nagano m.m. vet jag inte men jag har hört att det är mer turande där.
Det är Niseko vi ska till och jag är inte jätte sugen på att gå mycket, så det låter lovande!

Snöskor och stavar
Äh, det där med att inte kunna hänga på skidåkare, jag är skeptisk. Det beror helt på hur mycket du ska knata. Om man kör liftburet och bara hikar 1-2 timmar så brukar det bli rätt jämt. Jag börjar knata på 1 min och kommer då 15 min före de alltid lika slöa skidåkarna. Sedan kommer de ifatt mig och förbi mig, sedan måste de fippla med sina grejor och klaga över nåt som strular och då är jag ifatt igen. Sedan drar de före igen och jag kommer ikapp på toppen när de fipplar ihop grejorna och klistrar in sig i hudarna. Under tiden har splitboardåkaren inte hunnit montera ännu. Man kan oftast ändå inte hika tillsammans av lavinsäkerhetsskäl. Stavar är skönt, skor är bra men ofta går det till och med fint att bootpacka om man inte fuskat med träningen under hösten. Jag har inte åkt i Japan men väl 3 säsonger i Kanada och oklart antal i alperna.

Snöskor och stavar
Tillägg: toppturer upp till 700 fallhöjd så håller jag tillräckligt jämt med skidåkarna när jag går på snöskor, det gäller dock att planera vägval lite dagen innan eftersom viss terräng är surt (brant skrå). >700 fallhöhd så skulle jag välja skidor (eller split om jag ägde en).

Snöskor och stavar
Kör snödojjer. Första gångerna knatade jag utan stavar och det gick helt OK. Knatar man mest skog finns det alltid lite stammar och kvistar att ta tag i. Skaffade ett par tredelade stavar och visst, det gick lite bättre men jag stod och föll inte på att jag hade stavar eller inte. Min polare kör utan stavar och han har alltid tagit sig upp.

Fördelen med snösko-lösningen. Priset.
Tjacka ett par på Jula http://www.jula.se/snoskor-772185 (Okej, fästanordningen är skit men skruva på ett gammalt par snowboardbindningar utan bakkappa och du är golden). Åsså ett par stavar på det. För 12-1300 spänn har du en setup som räcker mer än väl för några dagsturer per år.

Snöskor och stavar
Om du ska köpa stavar så tycker jag att du ska kolla in Black diamond compactor. Jag kör med sådana stavar och tycker det är väldigt smidigt att de blir så små i ihopfällt läge att de går in i ryggan.

Tillbaka
Topp