Snöskor

Reman

Ny medlem
Snöskor
Fundera lite om snöskor går lika fort som stighudar??

Jag åker bräda men funderar på att köra skidor istället så man är mycket mer flexibel med ett par skider, typ toppturer med mera.

Nu undrar jag om någon har hikat med snöskor eller har varit med någon som hikat med snöskor när de andra har kört på stighudar.

Kan man hålla samma tempo, eller sinkar personen med snöskorna ned resten av gruppen.

Snöskor
det beror mycket på lutningen man ska gå i .. om man ska gå långa transportstäckor på platten kan det nog gå snabbare på skidor eftersom man fortfarande har lite att glida. men om det är brant uppför så kvittar det nog... annars kan du jhu fundera över en split board(en snoeboard som man delar på mitten och kan använda som skidor på vägen upp å sen sätterihop å åker me lite stiiil nerför=))

får man fråga om du har några bra offpist tips me bräda här i sverige????

Snöskor
Jag har aldrig träffat på någon som gått någon längre sträcka i blandad terräng i samma takt som en med hudar.
På branta skråpartier över crevassområden är det klart olämpligt med snöskor. Men för kortare anmarscher i djup snö är det väl ok.
Såg vid ett tillfälle ett par snowboardåkare i en blandad grupp som gick med en typ av långa snowblades med hudar och naturligtvis med teleskopstavar. Det såg ut att funka bättre än snöskor.
En annan aspect är ju att man som skidåkare inte vill ha nån som trampar sönder spåret.
Skidor och hudar ger enligt min mening större möjligheter.
Även vid nerförsåkningen väljer ju, eller måste ju en snowboardåkare välja en annan väg med mindre travers förflyttningar, och missar ju därför många val

Tillbaka
Topp