Snöskor

lamboren

Aktiv medlem
Snöskor
Funderar på att uppgradera mina snöskor - tacksam tips/erfarenheter. Har i nuläget äldre plastvarianter, tunga och bindningar som är svåra att få tighta. Letar efter något lätt, mest kortare sträckor (har inga planer på att bli snowshoe-promenerare;-) med bindningar som funkar med snowboardskor, och helst inte så stora att de blir klumpiga på ryggsäcken.

Snöskor
Snöskor är ett gissel. Jag tyckte sånt funkade bra. Tills jag fick prova att tura med lagg. Det är inte ens samma planet.
Men. Om man kör med snöskor så påstår jag att det största gisslet är att få skorna bra fästa. Jag tog en gammal snowboard-bindning som jag borrade fast. Betydligt bättre än dragsnörena som sitter out of the box.
Jag har sett på XXL några plastvarianter med en liten ny take på snöskor. De verkar iaf ta upp mycket yta, som ju är grundstenen i det hela, men med låg vikt. Hade jag varit tvungen att använda sköskor hade jag nog tagit dem.

Det ultimata hade förstår varit lagg upp. Mitt hemmabygge-projekt när jag får feeling är att bygga en kostskidsvariant av typ bob-medar med stighud. Jag tror teoretiskt det kan funka.

Snöskor
Tack @davidjo, hur tycker du storleken varit på dem (24)? (är väl en balans mellan vad som får rum på/i ryggan och att inte sjunka ned för mycket?)

Och är det någon som har erfarenhet av Fimbulvetr? - ser intressanta ut men bindningarna ser inte lika robusta ut (och hittar ingenstans jag kan gå och klämma på dom)

Ja, splitboard vore bäst (kanske med ett par sköna hardboots o frambindningar, och damma av mina gamla plattbindningar), men turar inte så mycket att det känns värt pengarna i dagsläget

Senast ändrad:
Snöskor
Tack @davidjo, hur tycker du storleken varit på dem (24)? (är väl en balans mellan vad som får rum på/i ryggan och att inte sjunka ned för mycket?)

Och är det någon som har erfarenhet av Fimbulvetr? - ser intressanta ut men bindningarna ser inte lika robusta ut (och hittar ingenstans jag kan gå och klämma på dom)

Ja, splitboard vore bäst (kanske med ett par sköna hardboots o frambindningar, och damma av mina gamla plattbindningar), men turar inte så mycket att det känns värt pengarna i dagsläget
Stuntwood i Stockholm borde ha. Kolla med de.

Snöskor
@lamboren , skickade fel modell, de hette tubbs flex RDG 24 men såg ungefär likadana ut. Man sjunker ner en del oavsett vilka man har. Jag turade en del med dom i Japan och de fungerade som sagt bra. Har storlek 44 i skor, är 181lång och väger dryga 70kg. Körde med en 22L rygga och de sticker ju ut lite nedanför (hade dom utanpå ryggan) men det var inte problematiskt. De är ganska lätta så vikten tänker man inte på.

Snöskor
Gått runt och klämt och det blev ett par MSR Evo 22 - fokuserade på vikt/smidighet. Tack för tipsen.
@davidjo, hur satte du dom på ryggan? tillsammans baktill eller en på vardera sidan? (mina gamla hade jag i - hade större ryggsäck på den tiden).

Snöskor
Gått runt och klämt och det blev ett par MSR Evo 22 - fokuserade på vikt/smidighet. Tack för tipsen.
@davidjo, hur satte du dom på ryggan? tillsammans baktill eller en på vardera sidan? (mina gamla hade jag i - hade större ryggsäck på den tiden).

Jag hade dom tillsammans baktill, sålänge du ej planerat att åka mycket sittlift så fungerar det bra! :)

Tillbaka
Topp