Snötillgång Åre

Lallen

Medlem
Snötillgång Åre
Hej!
Ni som är eller varit i Åre, hur ser snötillgången ut i pisterna? Räknar med att utanför är det mossa, stenar och is.

Har en bokad stuga början av mars. Men måste väl fundera på om det är värt många mil bil, semesterdagar, pengar och sen är det knappt snö och härlig slalomåkning.

Snötillgång Åre
Hej!
Ni som är eller varit i Åre, hur ser snötillgången ut i pisterna? Räknar med att utanför är det mossa, stenar och is.

Har en bokad stuga början av mars. Men måste väl fundera på om det är värt många mil bil, semesterdagar, pengar och sen är det knappt snö och härlig slalomåkning.

De flesta pisterna är återställda sen mildvädret (har kommit lite snö och sen har det sprutats på med kanoner). Skralt med snö utanför pisterna, behövs ett par rejäla snöfall till. Baksidan gick dock att åka i torsdags med ca 2 dm nysnö, dock med betong/is under.

Snötillgång Åre
De flesta pisterna är återställda sen mildvädret (har kommit lite snö och sen har det sprutats på med kanoner). Skralt med snö utanför pisterna, behövs ett par rejäla snöfall till. Baksidan gick dock att åka i torsdags med ca 2 dm nysnö, dock med betong/is under.
Tack för svaret, så jäkla synd för visst var det rätt okej före mildvädret? Men känns väl som att om pisterna är okej så är det kanske ändå värt några mil bilkörning för bra piståkning.

Snötillgång Åre
Hej!

Pisterna idag är överlag hårda o delvis isiga, men endast enstaka genomslag av barmark. Dessutom sprutas det konstsnö på flera ställen, så generellt är piståkningen helt ok nu. Utanför är det dåligt, men det är många veckor till Mars månad, så mycket kan hända. Gondolen öppen några timmar idag och det räknas väl som bonus i Januari.

Snötillgång Åre
Pisterna idag är överlag hårda o delvis isiga, men endast enstaka genomslag av barmark. Dessutom sprutas det konstsnö på flera ställen, så generellt är piståkningen helt ok nu. Utanför är det dåligt, men det är många veckor till Mars månad, så mycket kan hända. Gondolen öppen några timmar idag och det räknas väl som bonus i Januari.
Låter väl ändå okej 👍 bara slipa kanterna, slänga på lite valla och tanka 🚙

Snötillgång Åre
Jag va uppe förra veckan och jag kan bekräfta ovan. Ingen höjdare men den som väntar på något gott! Kan bara bli bättre : )

Snötillgång Åre
Det är helt värdelöst just nu faktiskt. Pisterna är fullt åkbara men offpist är bedrövligt. Knappt nån snö och den snö som finns är snarare is.

Snötillgång Åre
Två frågor som hag kanske kan få snabb hjälp med innan jag bokar boende.

- Har man nära till parken om man bor i Björnen ? Jag har inte koll på pistkartan men har precis förstått att Tegefjäll inte är ski in/ut, utan skidbuss.

- Är det tillräckligt med snö i pisterna (och parken) så de håller till v17.
(Här i Falun är det just nu 20 grader så man undrar ju.)

Tusen tack för all ev. inout ! 😀

Snötillgång Åre
Två frågor som hag kanske kan få snabb hjälp med innan jag bokar boende.

- Har man nära till parken om man bor i Björnen ? Jag har inte koll på pistkartan men har precis förstått att Tegefjäll inte är ski in/ut, utan skidbuss.

- Är det tillräckligt med snö i pisterna (och parken) så de håller till v17.
(Här i Falun är det just nu 20 grader så man undrar ju.)

Tusen tack för all ev. inout ! 😀
Skojar du, eller?

Går väl att kolla en pistkarta...

Många boenden i tegefjäll är ski in/out, fast till tegefjäll/ duved.Dvs inte till åre då... Vill man till åre får man tar bussen, eller tura en bit...

Björnen ligger typ vid andra sidan av hela åre än parken som är i bräcke. Så det är en del att åka genom för att komma dit. Troligtvis snabbast med skidbuss.

Vill man bo nära parken är nog nånstans nära Rödkullen det bästa. Finn ju en del stugor där längs med berget. Vet inte hur mycket av de går att hyra. Annars i centrala åre då.

Edit: Snön då. Ja du. Vad ska man säga. Är det varm i två veckor till med lite regnskurar så blir det nog tight för de lägre backarna. Högzonen tyckte jag hade gott om snö i helgas. Men nere vi VM6:an är det inte mycket... Får de bara lite kalla nätter så blir det nog bra. Men regn och plusgrader 24/7.. nja.

Snötillgång Åre
Skojar du, eller?

Går väl att kolla en pistkarta...

Många boenden i tegefjäll är ski in/out, fast till tegefjäll/ duved.Dvs inte till åre då... Vill man till åre får man tar bussen, eller tura en bit...

Björnen ligger typ vid andra sidan av hela åre än parken som är i bräcke. Så det är en del att åka genom för att komma dit. Troligtvis snabbast med skidbuss.

Vill man bo nära parken är nog nånstans nära Rödkullen det bästa. Finn ju en del stugor där längs med berget. Vet inte hur mycket av de går att hyra. Annars i centrala åre då.

Edit: Snön då. Ja du. Vad ska man säga. Är det varm i två veckor till med lite regnskurar så blir det nog tight för de lägre backarna. Högzonen tyckte jag hade gott om snö i helgas. Men nere vi VM6:an är det inte mycket... Får de bara lite kalla nätter så blir det nog bra. Men regn och plusgrader 24/7.. nja.
Tack Fabian !

Nej, jag skojade inte faktiskt. Jag satt med en liten mobil då och försökte bli säker, men det var liksom tre pistkartor för Åre att pussla ihop och jag har inte åkt i Åre sen år 2000, bara cyklat. Så det var bra att få info från någon med lokalkännedom. 👍

Men försöka hitta något i Rödkullen-området då. Ska kolla upp hur ofta skidbussar från Tegelfjäll går också.

Men det är nog klokt att ha en bra avbokingsmöjlighet med tanke på snöläget.
Jag hoppas på fin och solig slaskåkning i slutet av april 🙂

Snötillgång Åre
Tack Fabian !

Nej, jag skojade inte faktiskt. Jag satt med en liten mobil då och försökte bli säker, men det var liksom tre pistkartor för Åre att pussla ihop och jag har inte åkt i Åre sen år 2000, bara cyklat. Så det var bra att få info från någon med lokalkännedom. 👍

Men försöka hitta något i Rödkullen-området då. Ska kolla upp hur ofta skidbussar från Tegelfjäll går också.

Men det är nog klokt att ha en bra avbokingsmöjlighet med tanke på snöläget.
Jag hoppas på fin och solig slaskåkning i slutet av april 🙂
Jag gillar Tege. Men vill man åka i Bräcke bor man nog bättre i Åre, helst nära VM8an eller Rödkullen då. I Tege bor man om man också vill åka i Tege/Duved. Skidbussen från Tege går till Kabinbanan. Dvs det blir en extra lift även där... Om nu huvudfokus ligger på parken.

Snötillgång Åre
Jaha, det blev nära Bergbanan tillslut.
Men det blir nog bra, bara det finns snö kvar.
Det har ju kommt monsterdump i slutet på april förut i fjällen, men jag tror det när jag ser det🙂

Tack alla tips !

Snötillgång Åre
Lugn och fin nu!
Det snöar, i alla fall snöbyar. Men bättre än ingenting .
Men vill du vara go å glad kolla inte prognosen för nästa vecka 😩

Bilagor

• IMG_9585.webp
    IMG_9585.webp
    253.7 KB · Besök: 101
  • IMG_9587.webp
    IMG_9587.webp
    570.6 KB · Besök: 104
Snötillgång Åre
Men nu...vaffalls..sådär pratar man bara inte. Iallafall inte på TV. Hör eller förstår karln vad han ens säger. Så sjuuukkt tråkigt och.... wierd.
Nu blev jag omedelbart mindre sugen på att åka till Åre fast vi precis bokat.

"Produkten" ?!?! WTF!

Jag är inte orolig gällande snön, men hur Skistar tänker på skidåkning.

Nä, sådär säger man inte där jag bor.

Snötillgång Åre
Stängd stjärnlift (som det står i filmen) är inte speciellt praktiskt. Då måste alla upp på hummeln för att komma från byn till vm8.

Snötillgång Åre
Men nu...vaffalls..sådär pratar man bara inte. Iallafall inte på TV. Hör eller förstår karln vad han ens säger. Så sjuuukkt tråkigt och.... wierd.
Nu blev jag omedelbart mindre sugen på att åka till Åre fast vi precis bokat.

"Produkten" ?!?! WTF!

Jag är inte orolig gällande snön, men hur Skistar tänker på skidåkning.
Hur menar du? Vad är fel med ordet "produkt"?

Snötillgång Åre
Jag e i Åre denna vecka o de e ju nog jätte slaskigt. 20 cm sorbesnö överallt. Nu e de lite folk här men efter 13 tiden var inte backarna skoj alls. Vill inte tänka på påskveckan då de vimmlar av folk (?)
Men de e ju mysigt att kolla på tussilago från liften

Bilagor

• 9179612A-27AB-4CA2-B1A3-A02A9F21B314.webp
    9179612A-27AB-4CA2-B1A3-A02A9F21B314.webp
    568.2 KB · Besök: 234
Tillbaka
Topp