Snötillverkning Combo Gun 08/09 FILM!

moggelush

Ny medlem
Jag tänkte att jag kanske skulle demonstrera lite av snacket jag tog upp om snökanoner för ett bra tag sen. Sen dess har jag utvecklat kanonerna en del och får ihop ungefär en 1 meter snö på 10 timmar med en bredd på kanske 3 meter och en längd på 6 meter.

Jag har filmat en del "on action". Men detta var årets projekt. Jag gjorde all snön på sammanlagt 20 timmar. (Bilder på det postas under filmen.

Här är en liten rulle på en rullande "4Combo Snowgun":

(länk)

Postar fotot i nästa inlägg...

Senast ändrad:
Skottade ihop till en rejäl hög med hjälp av både granne och polare. Högen är ungefär 2,10 från marken hög.

efe308e37b3d455888d4ed6f13d71c16_18.jpg

En bild från kanonen i action. Där är högen minst 1 meter.
b4d6b6c3137444c5baa5ba80d7a85ade_18.jpg

En bild framifrån "backen". Tänk på att backen ser ut att börja rätt högt upp, det beror bara på att det är ungefär 4 dm snö vid botten på högen.

c0cbb29306d1407ab93a9db34a6227dc_18.jpg

P.S ALL snö är konst-snö tillverkad med en hemmabygg snökanon. Jag har lagt ner mycket möda och pengar på detta projektet och efter 2 år kan jag säga att jag är riktigt nöjd med vad jag har åstadkommit. :)

Senast ändrad:
Kinkan sa:
sick :D

hur byggde du den?
Mycket svårt att förklara på en hyffsat kort tid förstår du. Jag har utvecklat den i två år. Kan nog ta minst någon vecka att posta ett inlägg tillräckligt långt för att du ska förstå. :)

moggelush sa:
Kinkan sa:

hur byggde du den?
Mycket svårt att förklara på en hyffsat kort tid förstår du. Jag har utvecklat den i två år. Kan nog ta minst någon vecka att posta ett inlägg tillräckligt långt för att du ska förstå. :)
Amen du behöver väll inte ta med hur du utvecklade å allt?

Räcker väl med att skriva vad man behöver, och på ett ungefär hur man sätter ihop det :)

du vet. Ibland är man glad att man är ensam med något, ibland är det bäst att det fortsätter vara så.

Kruxelidux_gangsta-thug sa:
moggelush sa:
Kinkan sa:

hur byggde du den?
Amen du behöver väll inte ta med hur du utvecklade å allt?

Räcker väl med att skriva vad man behöver, och på ett ungefär hur man sätter ihop det :)
Låt mannen njuta av sin seger över naturen! Ingen av oss andra kommer orka bygga en kanon på 2 år ändå...

Ett enkelt sätt att bygga en snökanon på är att man tar en förgasare, kopplar den till en vattenslang istället för en bensintank. Koppla in en kompressor till en sån randig slang som leder luft bra, koppla den till luftintaget på förgasaren, sedan har man en superb snökanon. Skillnaden blir att här trycker man in luften jämfört med en motor som suger in den.

I teorin ska det funka, jag lär fan prova imorn :) Har ju en del alster sedan moppeåldern :P

Om moggelush avslöjar sin soon-to-be patenterade teknik kommer vi ju inse hur extremt enkelt det är och skratta ihjäl oss över att det faktiskt tagit 2 år att klura ut det...

Go for it Ryan, leta upp ett tidtagarur och se om du kan meka ihop det under en timme... Förgasare kan nog bli riktigt bra!

Carled: (orkar inte citera :P)

Fixar nog det snabbare än så;)

Vilket blir bäst? Membran, spjäll eller trottel-förgasare tror ni? Jag tror faktiskt att jag tar en förgasare från en gräsklippare nu när jag tänker efter, för de andra jag har kvar är nog för stora för att det ska bli tryck. Får prova lite olika.

Förgasaren från gräsklipparen är kanske på 9-10mm och spjäll, tippar nästan på att spjäll blir bäst.

Fett ! men han hadde kanske inte nån som sa hur han skulle göra och då tare längre tid... sen kanske man inte mekar24/7

Jag har inte sagt att det tog två år för mig att bygga denna, faktiskt så tog det inte mer än några minuter att sätta ihop allt. Det jag menade var att på två år har jag gått från skit till bra skit!

Ni kan försöka, men dom ideérna ni kommit med låter inte så lovande. Inte som något nedlåtande men jag vet att det är inte mycket som fungerar bättre än det jag utvecklat.

Jag har redan varit med om trådar där folk kommer på skamideér på några sekunder som de tror att så är. Det var inte anledningen till att jag startade denna tråd. Jag ville bara visa upp vad jag kunnat åstadkomma, precis som alla andra skid -filmer som läggs upp.

Jag kan ju säga att jag inte borrade mina egna munstycken... Det jag menar är att det krävs precision.

Manndel sa:
simpelt,

vanlig vattenslag
kompressor
metallrör, några nipplar, ett mynstycke som brandar rätt mängd luft o vatten

vips du har snö

i detta fall, en högtryckstvätt + de ovansagda - kompressor

http://www.buildasnowgun.com/mainfile.php?name=Teewin.php
Ser det ut som att jag konstuerat det så? Nej, det har jag inte. Om du skulle koppla in en högtryckstvätt som källa för vattnet i stället för vanlig kranvatten -tryck vad fan tror du skulle hända? Ursäkta om jag uttrycker mig fel men hur i helvete tänkte du nu? 110 bar vatten in i kompressorn som motsvarar 5 bar tryck, ja, du kan ju gissa vad som händer.

Kanonen på film är annorlunda än den du länkade Manndel.

Senast ändrad:
Oh jo btw, jag har en sådan kanon som ni försöker återbygga av en förgasare. Kan ju säga att det inte är en höjdare kolla bilder från den...

7a51894bbb084495929800b6503d37d5_18.jpg

b2e0cde698b84e1cade9aa79b4cf1336_18.jpg

Det där är väl efter en halvtimme kan jag tänka mig, utsprutet på en sån där kanon är totalt värdelöst... Samma kanon finns att köpa för 800 spänn på http://snowgun.se

Varsågod, gör en förgasar-kanon :) Jag gissar på att det skulle ta mer än en månad av konstant drift att få ihop till en sådan hög jag gjorde på 20 timmar. Känns det inte lite väl jobbigt nu när ni har ägt mig totalt med eran förgasar -kanon? :)

Senast ändrad:
Okej, vi kanske var lite elaka... :-)

Den är ju minst sagt effektiv din kanon... Vad är kapaciteten på den, hur många kubik/h? Vet du vad "riktiga" snökanoner har för kapacitet?

Carled sa:
Den är ju minst sagt effektiv din kanon... Vad är kapaciteten på den, hur många kubik/h? Vet du vad "riktiga" snökanoner har för kapacitet?
en lågtrycks kanon, som används av nästan alla anlägningar ( en stor blå/gul cylinder formad sak ) kan ge upp mot 55 kubik meter timmen!
moggelush sa att han fick cirka 1x3x6 meter på 10 timmar, alltså... 1.8 kubik i timmen! men skulle nog säga att det ser ut som 1.5 eller 1 kubik meter i timmen!

Senast ändrad:
moggelush sa:
Jag har inte sagt att det tog två år för mig att bygga denna, faktiskt så tog det inte mer än några minuter att sätta ihop allt. Det jag menade var att på två år har jag gått från skit till bra skit!

Ni kan försöka, men dom ideérna ni kommit med låter inte så lovande. Inte som något nedlåtande men jag vet att det är inte mycket som fungerar bättre än det jag utvecklat.

Jag har redan varit med om trådar där folk kommer på skamideér på några sekunder som de tror att så är. Det var inte anledningen till att jag startade denna tråd. Jag ville bara visa upp vad jag kunnat åstadkomma, precis som alla andra skid -filmer som läggs upp.

Jag kan ju säga att jag inte borrade mina egna munstycken... Det jag menar är att det krävs precision.
Hah, om man använder en 35mm membranförgasare kommer det att ge mycket mer än med dina egenborrade munstycken.

som sagt var, jag använder inte ett hemmaborrat munstycke. Om du läser hela min respons istället för att spräcka en pulsådra för att du blir så jävla förbannad att jag försöker förklara för dig, mina planer på att bygga en snökanon har garanterat funktionsbevis. På bild, kan till och med fixa en film åt dig om du vill. Så jag fattar inte detta beroende av att ständigt försöka förbättra och förnya en klart bra uppfinning. Så varför tar ni "no sayers" inte och prövar min idé, va?

Dessutom har det inte så mycket med munstyckets öppning att göra, om den är för stor är risken att dropparna inte fördelas på rätt sätt. Då får du slask under förhållanden som 20 minus till och med. Nej, det hänger mer på vad du kan ta ut av vatten/luft blandningen. Du kan inte ha högre tryck på vattnet än vad du har på luft -trycket. Det skulle orsaka vatten i kompressor och ut genom ditt "munstycke" kommer inget mer än klart vatten. Så man kan säga, kallt väder = desto mer kan du släppa på vattentrycket. Varmt väder = desto mer drar du åt så att blandningen blir mindre vattenberikad.

Du ser, det lönar sig att utveckla snökanoner i två år. ;)

Senast ändrad:
moggelush sa:
Manndel sa:
simpelt,

vanlig vattenslag
kompressor
metallrör, några nipplar, ett mynstycke som brandar rätt mängd luft o vatten

vips du har snö

i detta fall, en högtryckstvätt + de ovansagda - kompressor

http://www.buildasnowgun.com/mainfile.php?name=Teewin.php
Ser det ut som att jag konstuerat det så? Nej, det har jag inte. Om du skulle koppla in en högtryckstvätt som källa för vattnet i stället för vanlig kranvatten -tryck vad fan tror du skulle hända? Ursäkta om jag uttrycker mig fel men hur i helvete tänkte du nu? 110 bar vatten in i kompressorn som motsvarar 5 bar tryck, ja, du kan ju gissa vad som händer.

Kanonen på film är annorlunda än den du länkade Manndel.
Du kanske inte lärt dig de olika tecknen i matten i skolan än, men de här + betyder plus och de här - betyder minus, alltså "ta bort"

och de ja länka var för att visa hur kopplingarna skulle se ut,

moggelush sa:
som sagt var, jag använder inte ett hemmaborrat munstycke. Om du läser hela min respons istället för att spräcka en pulsådra för att du blir så jävla förbannad att jag försöker förklara för dig, mina planer på att bygga en snökanon har garanterat funktionsbevis. På bild, kan till och med fixa en film åt dig om du vill. Så jag fattar inte detta beroende av att ständigt försöka förbättra och förnya en klart bra uppfinning. Så varför tar ni "no sayers" inte och prövar min idé, va?

Dessutom har det inte så mycket med munstyckets öppning att göra, om den är för stor är risken att dropparna inte fördelas på rätt sätt. Då får du slask under förhållanden som 20 minus till och med. Nej, det hänger mer på vad du kan ta ut av vatten/luft blandningen. Du kan inte ha högre tryck på vattnet än vad du har på luft -trycket. Det skulle orsaka vatten i kompressor och ut genom ditt "munstycke" kommer inget mer än klart vatten. Så man kan säga, kallt väder = desto mer kan du släppa på vattentrycket. Varmt väder = desto mer drar du åt så att blandningen blir mindre vattenberikad.

Du ser, det lönar sig att utveckla snökanoner i två år. ;)
Jag förstådde va du ville skriva, och vad du menade och nu menar. Men du bör nog läsa på lite mer om hur en förgasare fungerar, samt hur en membranförgasare fungerar, dessutom har inte en membranförgasare munstycke utan ett membran, därav namnet.

Jag är inte förbannad, är ingen no sayer. Vill bara tipsa för dom som inte får veta om hur din design ser ut.

Sen tycker jag att din översittarton inte är speciellt trevlig, tagga ned lite. Man kan vara bäst utan att andra vet om det.

Vill bara säga att det är ballt att som 5åring börja som snökanonsingenjör, eller vilken ålder det nu var du började.

Ryan_Carlton, jag bryr mig inte överhuvudtaget om att lära mig om membranförgasare eller något av det du förklarar. Dra inte dom ideérna här i min tråd. Skapa en egen för att förklara hur du byggt, låt mig få berätta om det jag gör.

Varför är du naiv och överdriver en sådan sak?

moggelush sa:
Ryan_Carlton, jag bryr mig inte överhuvudtaget om att lära mig om membranförgasare eller något av det du förklarar. Dra inte dom ideérna här i min tråd. Skapa en egen för att förklara hur du byggt, låt mig få berätta om det jag gör.

Varför är du naiv och överdriver en sådan sak?
haha, asså du verkar vara en fin person :)

Senast ändrad:
Visst är alla imponerade av att du lyckats bygga en egen snökanon!

Men, är de konstigt att du fått dom svaren du fått? hm, nej inte direkt.
läs dina egna inlägg några ggr så förstår du..

bra jobbat med snökanonen hur som helst, ta pantent och börja sälj ;)

Hahaha, skön tråd! Moggelush, varför attityden? Inte konstigt folk blir irriterade :P Visst alla ( och jag) är mäkta imponerade av din snökanon, helt klart ballt att du lyckats göra något själv som fungerar så bra, men varför blir dryg och spela översittare istället för att hjälpa oss obegåvade med tips från din ofantliga mängd kunskap du samlat på dig under dina 2 års forskning i ämnet snökanoner? Då blir alla glada och kan åka skidor hela dagarna! Jag vill i alla fall gärna veta vad du kom fram till och hur du gick till väga för att lyckas. Peace!

Jo tack för all cred ni gett mig. Jag ber faktiskt lite om ursäkt. Jag har haft en dålig attityd. Jag kanske till och med sätter mig och gör en skiss och förklaring på hur jag lagt upp allt. När jag får lite fritid. Återkommer med det!

Ursäkta igen alla, ska försöka tänka på det i fortsättningen.

nillen sa:
Carled sa:
en lågtrycks kanon, som används av nästan alla anlägningar ( en stor blå/gul cylinder formad sak ) kan ge upp mot 55 kubik meter timmen!
moggelush sa att han fick cirka 1x3x6 meter på 10 timmar, alltså... 1.8 kubik i timmen! men skulle nog säga att det ser ut som 1.5 eller 1 kubik meter i timmen!
Det är inte riktigt samma sak med en fläktkanon och en av mina. Dessutom är ju förhållanden enormt stor i skilldnand. Dessutom är denna typen hemmabyggd och inte samma sak som en tungt el/vatten slukande monster.

Vi får ju ta och jämföra högtryck med högtryck, ngn som har stats på vanliga hogtryckskanoner?

Det har inte alls med trycket på vattnet att göra. Det är flödet i vattnet och luften som avger vad du får ut i snö... Snökanonerna i skid-anläggningar kan till och med ha lägre tryck än en hemmabyggd kanon. Som sagt i anläggningar så har dom mycket större tillgång till stort vatten flöde eftersom att många ligger nära en liten sjö ibland. De har mycket starkare pumpar också så det är svårt att jämnföra med en högtryckstvätt som pumpar 8 liter i minuten och en som drar 500 liter i minuten. Man kan ju säga att det finns en skilldnad.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp