Snowbladeförbud På Gång!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

skidnarkoman

Ny medlem
kolla in artikeln på ROCsport.com !
en dröm är på väg att bli sann...nästan iaf...totalförbud för snowblades harom tyvärr inte infört än...

Varför ska man förbjuda snowblades då? De e ju för fan helt idiotiskt! Alla får väl åka vad dom vill..? Ärligt talat, låt dom som vill åka blades göra d.

Hehe ja verkligen. Och låt folk rasta hundar och trampa omkring med skor mitt i backen också.

Fan det här kan ju bli ett problem...
"Snowblades med fasta bindningar (ej utlösande) har visat sig ge onormalt hög skadefrekvens med svåra benfrakturer som följd.
"

DVS det är skadorna på åkarna som är dåligt, och det kan tyvärr leda till att:
Oj, vid bigjumps skadar sig folk, då förbjuder vi det, och offpist är ju jättefarligt, telisskidor har ju inte heller utlösningsbindningar och snowboard där sitter man ju fast...

Nej får de igenom det så får man snart bara åka längdskidor på platten (med utlösningsbindningar).

Nej, för fan, förbjud bara saker som kan skada andra, en skida utan fångtrem/skidstopper är farlig men en snowbladesåkare har jag då aldrig tyckt vara farlig...

Fånig är en annan sak men vill de åka med korta skidor så låt dem göra det!

dom är ju farliga.. åker å konstigt att det blir stora högar i backarna o det är ju farligt för oss andra..

Intressant är att det inte är Bläjdsen man är ute efter att förbjuda utan Bläjds utan utlösningsbindning! Någon har alltså kommit till slutsatsen att Bläjds med utlösning skulle lösa problemet. Personligen är jag övertygad om att själva problemet så att säga är placerat en bra bit över fotknölarna...

Hepp! / MM

Det räcker väl med att frysa ut folk som har något med såna där bigfoots att göra.
Jag menar stackarna kommer ju att få leva ensamma med mamma resten av livet ändå.
Att förbjuda dom i backen också blir väl bara för mycket för dom stackarna.

Om nu bläjds med utlösningsbindning är livsfarliga öppnar ju sig en darwinistisk möjlighet till att minska antalet SX91 beprydda storfotade ungdomar alldeles av sig själv. -Alla ni ungdomar som älskar att åka bläjds ta gärna hjälp av någon vuxen och limma fast pappas gamla vinkylare direkt på miniskidorna och därigenom slå ett slag för evolutionen.

Okej, nu är risken att jag kommer att låta som en sverigedemokrat i skidbacken, men av vad jag har sett så är det inte "erfarna" åkare som nyttjar blades, utan barn i 7 till 15års åldern, som om de åkte skidor antagligen skulle strunta i att svänga för att uppnå maximal fart. Således är det inte bladesen som orsakar olyckor, utan den grupp som lockas att åka på dem.

Men vad fan, förbjud skiten!

Tycker inte snowblades e speciellt tufft -MEN, förbjuda? Varför ska saker och ting förbjudas överhuvudtaget, på ett sådant här plan? Förbud, förbud, förbud, pekpinne, ja, ja pappa staten, jantelagen i landet lagom e bäst...
Ni som inte gillar att bladarna trashar era små kickar kan väl istället lära dem hur man hoppar, eller vad de nu behöver veta. Alla har väl varit nybörjare.
-Förbjud carvingskidor, de drar ju upp hastigheterna i backarna!
Nej, sånt där trams vill vi väl slippa?

Vi är inte alla ett kollektiv, men vi har tillsammans ett privilegium att helst av allt vilja tillbringa vår tid på berget. Tror därför att många av er därute, fortfarande kan ha en del att lära och upptäcka, av andra.
Åk aggressivt - snacka ödmjukt.

Jag tycker snowblades är töntigt MEN, jag vill inte att det ska förbjudas. Snowblades ger säkert väldigt många glädje att åka till anläggningarna, vilket de kanske inte skulle göra om inte de hade upptäckt bladsen. Och när de då åker till anläggningarna, köper liftkort osv. är det bra för de små anläggningarna som kanske inte har så mycket inkomster och måste kämpa för att hålla backarna igång. Tänk mer långsiktigt. Jag tycker egentligen det är töntigt att tracka ner på snowbladesåkare, låt dem som vill åka snowblades göra det.

"stoppa försäljningen av snowblades utan utlösningsbindningar" betyder alltså inte att man ska totalföbjuda snowblades, det hela handlar om att med utlösningsbindningar skulle man undvika många onödiga olyckor.

Jag håller med lasse_i, varför klanka ner på en massa andra, om dom vill bryta benen så kan väl dom få göra det. Folk får tycka om olika saker. De som tycker att det är roligt och coolt att åka snowblades kan väl få göra det. Men det behöver inte betyda att jag inte tycker att snowblades är fult för det tycker jag.

Äh,
vad fåniga ni är.
Jag åker INTE snowblades men hur skulle man kunna förbjuda dessa åkare? Om snowblades förbjuds, vad skall man förbjuda härnäst? Dåliga skidåkare & snowboardåkare? Dessa utgör en minst lika stor fara både i som utanför pisterna!!!

Dessutom är det inte bara yngre tonåringar som tar sig fram på dessa miniskidor. Jag har sett de flesta målgrupper representerade. Det kan tom komma små grupper med 50-åriga "damer" i mockaoveraller och pälsmössor ;)

Kan du inte väjja för alla de olika åkare som finns i backen, har du inte där att göra. Visst åker folk som dårar ibland men att peka ut endast de som åker snowblades är ju sjukt.

/e

Ja snart är det som i USA...

Nej du får inte åka utanför pisterna, för det är farligt!
Om snowbladesförbudet går igenom så passar nog säkert några anläggningar på att helt förbjuda offpiståkning...

Jag hatar snowblades.
Vet inte varför, bara gör det. Nog om det.

Snowblades förbjudas? Fråga kolon, Har konsumentverket och SLAO hört talas om darwinawards.com? Låt jukklona som vill åka på blades som inte löser ut, om de nu vill bryta benen. Känns som att det är mer befogat att inför lag på att använda hjälm?
Ben går att laga, hjärnor går kanske, men de` e int` lätt.

håller med alla som har förstått att vi inte behöver fler pekpinnar och regler i backarna! om de vill åka blades låt de göra det, sedan om man gillar det eller inte är en helt annan fråga...kommer ni inte ihåg när skidåkare inte fick åka i funparksen? och kolla vad som hände när man insåg hur idiotiskt det var...twintip och hela freeridegrejen fick ett jätteuppsving... så va fan jag ser hellre att folk börjar klura ut nya sätt att ta sig ner för berget på istället för att klanka ner på andra...

Grejen är den att dom förstör kickarna på hoppen, dom tar fan så mycket fart men när dom är på väg att hoppa så börjar dom sladda runt uppe i kicken och landar en meter upp på platon... Bygg två småhopp på andra sidan berget åt dom så är alla glada...

Låt småbarnen åka sina blades. De gör inte mer skada än om de skulle ha skidor på fötterna.

Oh nej, och jag tycker att folk som kör långsamt förstör snön i OP, sen är det många Twintippare som står i vägen när jag kör puckel, och dessutom sitter det för mycket brädåkare i backen... Fatskiessnubbarna är dom ända som borde få tillgång till liftarna... Jag tycker också att man ska förbjuda pistmaskiner eftersom dom bara också förstör den fina snön... *LOL*

För fan, ge er, var lite glada över att vi har så lite regler i Svenska systemen!!! Om dom traschar kickarna "so what?"... bygg nya, eller lär grabbarna hoppa!!! Alla är nybörjare en gång i livet... Det är bara att acceptera och försöka vara lite ödmjuk inför det, vara glad för att man själv är såpass duktig att man kanske kan lära ut något!!! Då kanske dom som är bättre än en själv känner för att lära en själv något också!

Skulle något förbjudas så är det väl snöskotrar, liftar och pistmaskiner :-) Sen blev det nog lite mindre folk i bergen igen ...

Vi får hoppas att propositionen går igenom.
Det vore skönt att få bort packet från våra backar.
Snowboard-åkningen kan vi också förbjuda på lite längre sikt, tycker jag.

//JACOB

Jag åker inte snowblades och tycker att det är jätte fult och så..
fast äger ett par..:)
men dom gör väl ingen skada..för andra alltså..
Det är bara fördomar som ni har för att ni tycker att det är töntigt och fult..lr hur`?

Ja de e ju bra för oss skidåkare, men jag tror inte alla snowblades åkare uppskattar detta. dom har ju kul på sitt sett..

JA snowblades-åkarna är då fan bara i vägen men snowboardarna vet jag inte om jag har nått emot.... brukar då iallafall vara lite mogna å inte åka över alla hopp dom ser i en 2km/h å gärna sladda lite kicken som vissa blade-åkare gör....

de e inge fel på snow blades dom som åker de kan också dra på ricktigt fett

Detta är ju helt sjukt om det skulle gå genom! Själv håller jag mig enbart till skidor men har en del kompisar som åker blades. Kompisarna är runt 20 år nu och har åkt blades sedan dem var 7-8 år och jag kan ju säga att de åker långt bättre och säkrare än många andra i skidbacken som åker skida eller bräda.

Sedan att många finner dem störande är mer än jag förstår, det är sällan jag blir sur på någon i backen men när det väl kommer folk och t.ex kör rakt över ens skidor så är det sällan blades-folk.

Har inte läst artikeln på ROCsport.com då jag ej hittade den, men måste ändå säga att jag är emot förbjudning av blades. Vad skall ske näst? Mindre branta backar pga att farterna blir för höga? Lägre höjd på hoppen, för när man faller så slår man sig illa? Åldersgräns för att ens få åka/hoppa på skidorter?

Låt bläjdare vara kvar och ha sitt roliga, mina kompisar har klart roligare på sina blades än om dem skulle åka skidor/bräda. Skidbacken skall sammanknyta folk som vill åka och ha skoj på ett eller annat sätt, enligt mina ögon skulle det bli diskriminering!

Jag tycker småungar med blades är jääääkligt irriterande, men förbjuda?? nu handlar detta om att förbjuda blades utan utlösningsbindning men ändå, tänk när alla ungarna tvingas skrota bladesen å sen har dom såklart kollat på skidåkarna och ber såklart morsan köpa ett par twins, är ni nöjda då?? småkidsen kommer upp med sprillans nya twins bättre och dyrare än ens egna, DET skapar irritation! Och sen blir de klumpigare också o trashar ännu fler kickar! Nån som håller med??

Bladestrenden är säkert över på några år när alla ungarna köpt twins!

//Erik

Jag är ägare till ett par snowblades. Anledningen till det är att min fader fick nästan dem på köpet när han köpte skidor.

Jag har åkt på dem en del, ungefär 7 skiddagar totalt, alltså inte mycket. Jag har inte trixat runt så mycket på dem, men jag tycker att åkupplevelsen är lite speciell, man kan åka långa eller korta härliga svängar med dem, man behöver inte åka störtlopp för att få upp någon speciellt hör fart.

Visst är detta bättre på ett par vanliga lagg.
Men som något har skrivit så är det kanske kul för de som inte är så bra på att åka skidor. De är faktiskt trots allt lättare att svänga på.

Men denna åsikt kanske jag är ensam om.

Fast jag tycker att dessa små ungar inte bör åka omkrign på små skidor utan utlösningsbindning. Salomon rakomenderar att man skall vara över 140 cm eller vad det nu är.

Snowblades var ju bara....skumt ...men förbjuda !!
de ser ju iofs förjävligt ut i backaen ..

Inser ni inte att twintipskidor i princip är detsamma som snowblades. Det enda som skiljer är 10 till 20 centimerter på längden.....

Tänk på det ungdomar.

haha... sextinian har rätt :-) Twintips och blades är ju detsamma, Xs och S storlekar i skidor...

Men isåfall så kan vi ju förnjuda Blades, allt under 170 centimeter räknas som blades numer... Då även alla supercarve óch specialslalomskidor...

Eftersom det enligt min erfarenhet inte har så mycket att göra med vad man har på fötterna så spelar det ingen roll om man förbjuder Snowblades. Dom som uppför sig illa kommer att göra det med TT eller Bräda på fötterna...

Förbud leder ingenstans.
Tänk efter lite nu: Off-piste var förbjudet i många år i Italien... Hur många förutom jag har kört (läs försökt!) ifrån skidpolisen i alagna och Kormajör?
Att köpa cigg när man är under 18 är förbjudet, Hur många 16 åringar ser man röka? (eller 13 för den delen!)
Det är förbjudet att köra över hastighetsbegränsningar, kopiera upphovsrättsskyddat material från nätet, jobba svart, röka braj...

osv osv....

Ge er, vi lever redan i en förbudsstat... Och det funkar ändå inte!

jag ville bara säga det att många utav blade åkarna e bara i vägen...förbjudskiten iaf blades utan riktiga bindningar!!!

ja, jag har läst det själv och tycker att det är dags att sätta dit dom jävlarna!!!!!!!!!!!
snowblades med andra ord är (danskskidor).........

jag tycker då också dom borde förbjudas.!! dom åker ju bara över hoppen och förstör dom..!! och så är dom ju farligt..! FÖRBJUD dom!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp