snowboard, 180!

squarbe

Ny medlem
snowboard, 180!
hm nån som har något bra tips på hur man skall göra sin första 180 med snowboard!?! inte bara "åk ut i hopper å snurra", utan typ om man ska kolla på nått särskilt eller om det är något speciellt man ska tänka på!

hm ja vet att 180 är ett väldigt nybörjar trick men det är första sässingen jag åker =/

nån som har något bra tips på grabbs som är enkla?!?

snowboard, 180!
Som vi alla vet är det en stor hemlighet, eftersom den är alldeles för helig för att säga bara rakt ut så ska jag berätta den på ett språk som inte alla kan, dvs engelska.
Take good speed, jump the kick, spin 180 degrees, land and ride away clean..
Nu vet du hur man gör en 180, bra va?

snowboard, 180!
jag hadde samma problem med att göra en 360 .. men ska du göra en 180 så allt du behöver göra är att titta över axeln åt det håll som känns bäst .. sen när du är i luften så poof har du kommit 180 grader. det går att göra det utan att titta över axeln oxo om du tycker att det känns som du tappar balansen då, det tyckte jag i alla fall. vrid i såfall bara på brädan så hamnar du 180 grader. det som kommer/kan hända är att du kommer 90 grader å sen försöker att vända tillbaka brädan rätt ... men det blir ju egentligen 180 grader det med :) .. hoppa med brädan på plan mark så fattar du vad jag menar. allt du egentligen behöver göra är att komma över den där spärren som säger NEJ DU SKA INTE LANDA ÅT FEL HÅLL.. Hoppa ramla .. hoppa ramla .. hoppa igen å så sätter du den!

Lycka till

ha de

/Swedda

snowboard, 180!
180:
det svåra med 180 är egentligen bara att landa åt fel håll. så ett förslag är ju att du tränar upp dig på att åka fakie i barnbacken. sedan är det bara att hoppa, vrida brädan ett halvt varv och landa. (enkelt va?)
testa att snurra 180 när du står still. det är svinenkelt. 360 däremot är en aning krångligare att snurra stillastående..
grabs:
den enda grab (som jag tycker) som är snygg utan en snurr är en rejält uttweakad backside-air.
men om du vill lära dig enkla grabs så testa med "roastbeef", "dubbel indy", "tailgrab" och lite sånt för att få in kontrollen i luften.

lycka till

snowboard, 180!
tack för svaren!

det fanns tyvärr inget bra hopp när jag åkte igår så jag väntar tills imorron när jag ska till sälen att prova lite =) fanns iof två lite mindre hopp igår men då kommer man ner i en dal och måste dra på som f*n för att komma upp på andra sidan, inte alltid jag klarar det när jag åker vanligt så att göra d när jag åker fakie är ganska omöjligt, svårt och hinna vända på den korta sträckan också utan att förlora för mycket fart =/

någon som vet någon sida på internet med bilder och instruktioner till grabs? lr iaf något av det!

snowboard, 180!
nope.. men jag kan ju beskriva några inte helt omöjliga trix:

grab:
tag tag i brädan bakom ryggen mellan bindningarna med den hand som du har längst fram när du åker. (mot nosen alltså)

indygrab:
tag tag i brädan framför dig mellan bindningarna med bakre handen. (den som är mot tailen)

tailgrab:
tag tag i tailen med din "tail-hand" (den bakre alltså..)

nosegrab:
tag tag i nosen med din "nose-hand" (vilket blir den främre om man är lite logiskt tänkande..)

roastbeef:
tag tag på samma ställe som när du gör en vanlig grab och med samma hand men inte bakom ryggen utan istället mellan benen.

rocket-air: tag tag med båda händerna i nosen och pressa upp brädan mot magen. (motsvarighet med tailen finns men jag kommer inte ihåg vad det heter..)

backside-air:
tag tag på samma ställe som när du gör en vanlig grab men dra nu upp brädan så att det ser ut som om du sitter på knäna i luften. (typ) för att göra denna grab ännu snyggare så kan du tweaka ut den så att du ligger med brädan i nästan 90 grader från det ursprungliga läget.. (sedan drar du tillbaka innan du landar annars får du problem)

frontside air:
motsats till backside-air. tag tag på samma ställe som indy-grab och dra upp brädan framför dig.

shifty:
när du kommer upp i luften vrider du brädan 90 grader åt ett håll och sedan 90 grader tillbaka. detta trick blir snyggare om du kombinerar med en grab.

faceplant/buttplant:
två fräna trick att impa på brudar med. dessa är trick som ofta ses i kombos som "270-armflax to buttplant to faceplant" och så vidare..
de är relativt enkla att lyckas med.
faceplant: landa på huvet/ansiktet.
buttplant: landa på vital bakdel

nosebone: du drar upp tailen och trycken ner nosen i ett hopp. snyggt om man kombinerar med en grab och tweakar fram brädan.

hmm.. det får duga.. lycka till!

snowboard, 180!
vet bara hur de är lättast o göra 180 på skidor men de är väl nästan samma sak. jag tyckte i början att de var lättast o kör snurrar i quarterpipe, då komemr man snett upp i hoppet med lite tryck åt ena hållet, så de är bar ao snurra vidare....så gjorde jag iaf..men annars är de väl bara o bestämma vilket håll man ska snurra åt, ta fart med axlarna sen när man lämnar kicken så vrider man tillbaka....

snowboard, 180!
Hej

Testa att köra neråt i backen ( inte allt för brant) och sedan svänga överdrivet mycket i en mjuk sväng så att du nästan åker uppåt. Titta sedan ut en liten puckel eller ojämnhet och hoppa/snurra runt. Du kan även utnyttja de vallar som brukat ligga i kantena på backen. Allt blir iaf lättare om man redan innan hoppet är inne i en sväng och inte kör rakt på ett hopp i fallinjen.

När 180"n sitter testar du bara med mer fart och lite högre gupp, kraftigare sväng. Försök också att starta snurren mha kropp och armar. Överkroppen leder rotationen så räta inte ut dig innan du är runt.

Lycka till!

//Jens

Tillbaka
Topp