Snowboard boots + Snowboard, tacksam för tips och råd?!

Hej!
Jag skriver här och hoppas att jag kan få lite tips och råd.
Det är så att Jag är både ute efter att köpa en nya snowboard och nya snowboard boots.
Jag har dock ett litet problem när jag köper boots så brukar det inte håla ens en hel säsong.
Vet inte vad jag gör men tror att jag behöver hårdare boots.
Funderar på att köpa herr modell tror ni det kan va en lösning för att skorna håller bättre? Jag har hittat stl 39 i en herrmodell måste väll va samma sak? eller vad är skillnaden på herr och dam modell?
När det kommer till köpa ny snowboard skulle jag bli glad om någon kom med tips om en prisvärd brädda som inte är för dyr och även tips på bra boots?
Gott nytt år!
MVH/Therese

Först och främst mät foten korrekt, hälen mot väggen och mät. Då får du rätt mått dvs cm/mondopoint som är det enda korrekta, sen kan du testa alla boots i din storlek. Alldeles för många åker runt i för stora boots.

Senast ändrad:
unsuspected sa:
Först och främst mät foten korrekt, hälen mot väggen och mät. Då får du rätt mått dvs cm/mondopoint som är det enda korrekta, sen kan du testa alla boots i din storlek. Alldeles för många åker runt i för stora boots.
Det är jag fullt medveten om och förstår att du kan tror att det är där problemet ligger.
Men mitt problem är att jag oftast upplever att bootsen är för mjuka. Jag är ute efter svar på det frågor jag ställde.
MVH/Therese

Jag är ingen expert men mig veterligt så har kvinnor smalare häl och mittpunkt på foten, samt att vadmuskeln sitter längre ner på benet. Vilket borde resultera i att boots för kvinnor är smalare vid hälpartiet och har lägre skaft än mäns modeller.

Vad på skon är det som brukar gå sönder för dig och vad ägnar du dig åt för typ av åkning?

Professorn sa:
Jag är ingen expert men mig veterligt så har kvinnor smalare häl och mittpunkt på foten, samt att vadmuskeln sitter längre ner på benet. Vilket borde resultera i att boots för kvinnor är smalare vid hälpartiet och har lägre skaft än mäns modeller.

Vad på skon är det som brukar gå sönder för dig och vad ägnar du dig åt för typ av åkning?
Tack för dit svar!
känns som det du skriver kan stämma.
Då frågar Jag dig som verkar kunnig om du kanske har något bra tips på hårda boots?
Jag åker rätt snabbt å rätt aggressivt kan jag tro därav vill jag ha hårda boots men inte lyckat så bra med det.
Det är snörning systemet ( lacing system) som går sönder.
När möjligheten finns så åker jag mest offpist annas är jag nog lite allround.

Skulle jag köpa nya boots idag skulle jag utan tvekan välja Burtons step in system. Körde med det gamla för 20 år sen och var toknöjd.

Therese-Karlsson sa:
Tack för dit svar!
Då frågar Jag dig som verkar kunnig om du kanske har något bra tips på hårda boots?
Jag åker rätt snabbt å rätt aggressivt kan jag tro därav vill jag ha hårda boots men inte lyckat så bra med det.
Du skulle kunna kika på ett par Nitro faint tls eller ett par Burton supreme, dock så kostar dom en slant.
Själv kör jag på ett par Nitro boots med tls snörning och tycker det är riktigt trevligt, föredrar helt klart det över t.ex boa.
Vad har du för bindningar i dagsläget förresten?

Professorn sa:
Therese-Karlsson sa:
Tack för dit svar!
Du skulle kunna kika på ett par Nitro faint tls eller ett par Burton supreme, dock så kostar dom en slant.
Själv kör jag på ett par Nitro boots med tls snörning och tycker det är riktigt trevligt, föredrar helt klart det över t.ex boa.
Vad har du för bindningar i dagsläget förresten?
Ja jag får kolla upp Burton boots verkar va bra och kul att du skriver Nitro faint tls det är en modell som jag varit intresserad av kanske ska ge den en chans.
Såg både på herrmodellen då hårdheten var 9 och dammodellen då den låg på 6 så det är stor skillnad men kanske lika bra ändå efter det du beskrev att satsa på dam. Jag dom bootsen är väldigt dyra! men känner nu att jag hellre ger en slant och det förhoppningsvis håller. Jag har ett par burton flexa bindningar påverkar det även mycket var man har för bindningar? Jag har dock inte hittat någon affär i Stockholm som säljer nitro faint så får kanske får beställa över nätet så får klura ut vilken storlek jag ska ha. Vet du om Nitro eller burton brukar va stora eller små i sina modeller? Kanske funkar att beställ 39. eller 24,5 (25) mondopoint. (Får ursäkta har inte sån stor koll på allt det här vet bara hur man åker brädda inte så bra på allt runt omkring)

Ang Strl brukar jag alltid gå på Mondo för att se om det passar. Hollywood i Sthlm säljer Nitro boots men även Burton. Tvärs över gatan finns Brädkultur som säljer Vans, Salomon och också Burton.

Om du haft problem med snabbsnörning tidigare, varför inte kolla in boots med vanlig snörning? Vans tex har väldigt fina boots.

Åker själv på Nitro Team TLS, men skulle alla dagar i veckan ha valt modellen med vanlig snörning om jag fått välja igen. Bootsen är jag riktigt nöjd med, men TLS är skräp

Bejnan sa:
Om du haft problem med snabbsnörning tidigare, varför inte kolla in boots med vanlig snörning? Vans tex har väldigt fina boots.

Åker själv på Nitro Team TLS, men skulle alla dagar i veckan ha valt modellen med vanlig snörning om jag fått välja igen. Bootsen är jag riktigt nöjd med, men TLS är skräp
Hur dåligt är tls systemet egentligen? Testat ett par Nitro Team och de satt perfekt på min fot, bästa jag testat. Problemet är att jag inte hittar versionen med vanlig snörning någonstans, så funderar på att chansa på tls versionen ändå.

emil_1 sa:
Bejnan sa:

Hur dåligt är tls systemet egentligen? Testat ett par Nitro Team och de satt perfekt på min fot, bästa jag testat. Problemet är att jag inte hittar versionen med vanlig snörning någonstans, så funderar på att chansa på tls versionen ändå.
Inte sämre än annan Quick lace, men du lär få spänna upp skorna ett antal ggr per dag. För mig brukar det sitta ganska bra om jag först spänner, kollar noga att de sitter ordentligt i låsningen, flexar ett par ggr sen snurrar jag snöret runt vaden innan jag trycker ner handtagen i fickorna.

https://www.blue-tomato.com/en-GB/product/Nitro-Team+Stnd+2018-471784/?varid=303126194

Tror även man kan använda vanliga snören på en TLS sko, aldrig testat dock

Okej tack för tips, låter som jag får läsa lite mer recensioner innan jag bestämmer mig då

emil_1 sa:
Bejnan sa:

Jag fick stora problem med Nitros TLS boots 15/16 vilket gjorde att jag bytte till Burton. Problemet va att dom bytte fjädrar i spännet som håller fast snörena så räckte med att man tryckte lite i en tåsväng så lossade snörena. Hittade ett par boots i butik förra året (16/17) som va likadana. Lätt att kolla om man hittar dom, bara dra fast dom och sen se om man kan dra loss dom rakt ut med väldigt lite kraft.

Burtons system är inte lika överdrivet avancerat och använder bara plast och hullingar och det har aldrig släppt.

Bilder som jag tog för att jämföra TLS spännena -> https://goo.gl/photos/mTF5wqpd8qndfdBT9

Therese-Karlsson sa:
Funderar på att köpa herr modell tror ni det kan va en lösning för att skorna håller bättre? Jag har hittat stl 39 i en herrmodell måste väll va samma sak?
På vilket sätt känner du att bootsen är slut/trasiga?
Vad har du haft för boots?

Vill du ha hårdare boots verkar Salomon Malamute finnas ner till 24'or men dom och Burton Driver X är väl det styvaste man kan köpa så kan ju bli lite extremt om det inte är just hårdheten du är ute efter.

Jag tycker dock inte mina driver x är speciellt hårda. Dom är ju mjukare än mina pjäxor / Dalbello Krypton Pro (Med C tunga, A hårdast - D mjukast)

Senast ändrad:
Beställt ett par av årets modell, får väl testa som du säger och se hur lätt de släpper. Problemet är att jag har smala fötter och hälar så burton och många andra märken sitter inte speciellt bra på mina fötter, vilket var anledningen till att jag fastnade för nitro bootsen.

Hej nu har man varit lite dålig på att va inne här men tack för alla svar , tips och förslag.
Blev att jag beställde hem Burton suprem men känner att jag är lite tveksam om det passar.
Så ska kolla upp de bootsen ni har rekommenderat =) ahh svårt det där att hitta rätt!

linder sa:
Therese-Karlsson sa:
Funderar på att köpa herr modell tror ni det kan va en lösning för att skorna håller bättre? Jag har hittat stl 39 i en herrmodell måste väll va samma sak?
På vilket sätt känner du att bootsen är slut/trasiga?
Vad har du haft för boots?

Vill du ha hårdare boots verkar Salomon Malamute finnas ner till 24'or men dom och Burton Driver X är väl det styvaste man kan köpa så kan ju bli lite extremt om det inte är just hårdheten du är ute efter.

Jag tycker dock inte mina driver x är speciellt hårda. Dom är ju mjukare än mina pjäxor / Dalbello Krypton Pro (Med C tunga, A hårdast - D mjukast)
Har varit att snörningarna på alla skorna har släppt gått sönder. Jag har haft vans ferra å Salomon Ivy och en Annan Salomon boot å alla gick sönder. nu har jag köpt hem burton suprem inte helt säker på dem kollade på dom du rekommenderade min storlek va tyvärr slutsold men tack för tipsen ändå!

Antingen lägger du väldigt många dagar på bootsen, 100+ eller så är det handhavande fel. Om du nu åker så många dagar så kanske du får köpa fler par eftersom de blir mjukare desto mer de används.
Har nog aldrig haft sönder snörningen eller något annat på några boots under de 25 åren jag har åkt. I all väl mening men du kanske ska vara lite mer försiktig?

Men det är inte så att du drar åt så hårt att det pajar? Isf låter det ju som bootsen är för stora. För snörningen ska inte ha något med flexet att göra utan enbart passformen.

Jag pajade snörningens öglor vid vristen på 3 par boots sen gick jag ner en halv storlek och behövde inte dra åt lika hårt men sitter ändå bättre.

Till denna vintern har jag även gått ner en halv storlek till (26.0) även om foten mäter mellan 26.0-26.5 och det har funkar ännu bättre :) Sen är ju storleken väldigt olika från märke till märke!

edit: Hade kört runt 100-150 dar på Nitro bootsen när snörningen pajade för mig. Mina burton boots är bara mjukare efter samma antal dagar.

Senast ändrad:
linder sa:
Men det är inte så att du drar åt så hårt att det pajar? Isf låter det ju som bootsen är för stora. För snörningen ska inte ha något med flexet att göra utan enbart passformen.

Jag pajade snörningens öglor vid vristen på 3 par boots sen gick jag ner en halv storlek och behövde inte dra åt lika hårt men sitter ändå bättre.

Till denna vintern har jag även gått ner en halv storlek till (26.0) även om foten mäter mellan 26.0-26.5 och det har funkar ännu bättre :) Sen är ju storleken väldigt olika från märke till märke!

edit: Hade kört runt 100-150 dar på Nitro bootsen när snörningen pajade för mig. Mina burton boots är bara mjukare efter samma antal dagar.
Ja man tycker det det låter logiskt att det skulle va så för det går säkert sönder för jag drar för hårt. Men är 100 att det inte har med att de är för stora, kan inte gå en storlek mindre en vad jag har gjort då skulle jag nog böjt tån. För tån ska väll bara nudda lite längs fram om det ska va rätt storlek? Jag har velat ha så liten storlek som det går just för att det ska passa foten bättre. Men tror att jag kanske inte hittat modellen som passar mig en kanske. tänkte testa nitro tls men verkar som att med tanke på va du och alla skriver att det är rätt dålig snörning.

Jag skulle nog vilja säga att när dom är nya så ska tårna nudda längst fram efter att man dunkat fast hälen ordentligt. En halv storlek är 5mm så oftast beror det på hur innerskon formar sig. Har haft lite olika och vissa töjer sig jättemycket och andra töjer sig inte alls.

Du får väl testa nu när du har nya boots! Har du formgjuten sula?

Ja det är svårt det där när man inte vet om det kommer töja sig eller inte. just nu har ja inga boots så letar för fult vill ju börja åka! Jag fick precis hem burton supreme boots men det känns tårna tar i väldigt mycket fast jag har en storlek större en vad jag brukar ha. å vet som sagt inte om det kommer töja sig men kanske en bra ide att formgjuta dom. Får väll testa gå i dom lite kanske blir bättre.
men tack för din hjälp!=)

formgjuten sula är inte samma som att värma innerskon.

Du borde åka förbi en vettig butik och testa lite boots om du åker iväg på någon snowboardresa :)

Det va så lite så! Hoppas bootsen funkar bra!

Jaha ja formgjuten sula kanske vore bra ska kolla upp det håller på å går runt i burton bootsen nu å hoppas att dom blir bra å kan hålla några år=)

Det går ju alltid att mecka lite med innerskorna (och ytterskorna). Kanske inte som förr i tiden men det går ju att gå loss med kniven och skära bort lite där det trycker.

Och, om man inte hittar boots som man upplever som tillräckligt styva kan man ju till viss del kompensera med en styv bindning.

tack för tipsen! men tror med tanke på hur dyra boots är att jag inte vågar ta fram kniven ja jag kanske behöver hårdare bindningar ska kolla på det.
En till fråga kanske du eller någon annan i tråden kan råda mig till
Jag går runt nu i mina nyinköpta burton. Jag har stl. 39 men hörde att burton skor är väldigt små i storlekarna så gick på 40 det jag upplever är att tårna går i men resten av skon känns ganska stor. så att gå upp en halv storlek kanske är dumt? vet inte kanske är fel model för mig kanske behöver en mer slimmad. men gillar burtons enkla snörning. Tips på boots som inte är så bredda? Jag tycker att nitro igentligen sitter bättre men blir väldigt tveksam på tls snörningen eftersom många säger att den krånglar. Finns det något märke som liknar nitro som har en annan snörning?
Vet att jag är lite velig men vill att det ska kännas 100 denna gång eller väldigt nära ändå? ?

Varför köpte du för stora boots? Klart att de inte känns bra och breda om de är en storlek större. Blir bredare ju större storlek. Går endast på cm/mondopoint när jag köper boots och köper hellre en halv storlek mindre då jag vet att de kommer att packa ut efter ett tag.
Folk tycker nog att Burton boots är små i storlekarna för att de just är smala och därför gärna går upp en storlek vilket är fel. Så lämna tillbaka bootsen i fel storlek och köp samma eller andra i rätt storlek så ska nog lösa sig för dig :)

unsuspected sa:
Varför köpte du för stora boots? Klart att de inte känns bra och breda om de är en storlek större. Blir bredare ju större storlek. Går endast på cm/mondopoint när jag köper boots och köper hellre en halv storlek mindre då jag vet att de kommer att packa ut efter ett tag.
Folk tycker nog att Burton boots är små i storlekarna för att de just är smala och därför gärna går upp en storlek vilket är fel. Så lämna tillbaka bootsen i fel storlek och köp samma eller andra i rätt storlek så ska nog lösa sig för dig :)
Jag köpte 40 för I dom affärerna jag gick runt i sa att burton modellen är små och jag borde gå upp en storlek
och tror inte att jag skulle kunna ha 39 i dom jag har för tårna går i längst fram det är bara allt annat som känns stort så kanske att jag måste prova en annan modell. ja tack det ska det nog=)

Tillbaka
Topp